Alla inlägg den 30 oktober 2009

Av Ulf - 30 oktober 2009 13:12

 


Cambridge, 1998: En grupp forskare försöker desperat skicka ett meddelande tillbaka i tiden för att varna för de stora ekologiska katastrofer som skakar världen. En dödlig algblomning hotar att förstöra allt liv i haven, New York finns inte längre efter en terroristattack (spooky) och klassklyftorna har ökat till den milda grad att vägarna är fulla av människor som bara försöker överleva genom att gå från en plats till en annan för att tigga/stjäla mat. Kort sagt suger det att leva år 1998.


La Jolla, 1963: En lovande ung forskare lyckas fånga upp vad han bara kan anta är meddelanden under ett experiment. Men vad betyder meddelandena? Vem har skickat dem och viktigast av allt - hur ska han övertyga sina kollegor om att det här inte bara är ett dåligt skämt.


Jag blev nog skadad under min utbildning. Hur illa jag än tycker om en bok så måste jag läsa den till slut. Det finns vissa undantag där jag lyckats lägga en bok ifrån mig halvfärdig, men de är inte många. Oftast är detta till min fördel eftersom många böcker kräver ett antal hundra sidor innan de blir intressanta. Timescape tillhör den kategorin men här handlar det snarare om att genomlida 350 sidor av säkert väldigt underbyggda men ack så tråkiga fysiska experiment innan man blir belönad med de sista 50 sidorna som åtminstone är helt okej. Det är mitt största problem med den här boken - det är på tok för mycket "science" och på tok för lite "fiction". Det finns säkert naturvetare som går igång på de beskrivna experimenten, men själv ville jag veta mycket mer om de sociala faktorerna i framtidsvisionen.


Det märks att Benford är utbildad fysiker och vad han tycker om maktspelen inom universiteten. Jag måste medge att det vore rätt intressant att läsa en thriller av Benford satt i universitetsmiljö, eftersom han uppenbarligen är så hemma där, men här blir politiken inom fakulteten bara tröttsam efter ett tag. Den överskuggar den lite större frågan om att de faktiskt får meddelanden från framtiden! Skulle inte vilken verklig fysiker som helst skita knäck inför en sådan upptäckt? Skulle man inte ge honom en massa finansiellt stöd och uppmuntran? Jag vill i alla fall tro det. Hur som helst märks det även på språket att Benford knappast är en skolad humanist eller liknande. Språket är torrt och akademiskt, men vad som verkligen irriterade mig var den totala okunskap om förhållanden mellan kvinnor och män som han tycks uppvisa. Var fick du din uppfattning om kvinnor, Benford? Penthouse forum?


Trots mina klagomål kan jag inte totalsåga den här boken. Den är ett imponerande verk av ren spekulativ vetenskap. Det gör den tyvärr inte till en särskilt bra bok.


Betyg: 2- totalt orealistiska sexscener av 5 möjliga

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3
4
5
6
7 8
9
10 11
12 13 14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Oktober 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Ovido - Quiz & Flashcards