Alla inlägg den 25 oktober 2009

Av Ulf - 25 oktober 2009 13:32

 


I fredags släppte ABC de första nio minuterna av remaken av 80-talskultserien V för allmän beskådan online. V var i allra högsta grad medverkande till att mitt intresse för science fiction bildades och det har varit med blandade känslor jag sett den här nyinspelningen ta form det senaste året. Nu när vi fått se de första minuterna tänkte jag dela några funderingar och rädslor med er, kära bloggläsare.


Vad som först slår en är att serien, trots att originalet är över 25 år gammalt, är mer USA-centrerad än originalet. Det här är givetvis en första titt och det kanske (förhoppningsvis) kommer att ändras, men inte någonstans under den korta förhandstitten gav det någon som helst indikation till att vad som händer är ett globalt fenomen.


Mina första intryck av skådespelarna är blandat. Elizabeth Mitchell, mest känd som Juliet Burke i Lost, tycks ha huvudrollen och jag har aldrig gillat henne nämnvärt. Roligare blir det när man ser att Joel Gretsch från The 4400 är med i rollen som prästen Jack Landry. Jag gillade verkligen The 4400 och tyckte den gick i graven alldeles för tidigt så det är kul att Gretsch får en ny chans i en större serie.


Slutligen, specialeffekterna är förvisso snygga än så länge, men var de verkligen tvugna att ändra designen på rymdskeppen? En del i vad som gjorde de så charmiga i originalet var att de verkligen såg ut som gigantiska flygande tefat.


Behöver vi en remake? Egentligen inte eftersom V har åldrats med stil. Visst, specialeffekterna är kanske inte de allra fräckaste, men det ger serien en viss b-filmscharm som jag är ganska säker på kommer gå förlorad i remaken. Vi får helt enkelt se. Den andre november är det premiär i USA. Vilket svenskt TV-bolag blir först med att plocka upp serien? Mina pengar är på Viasat och att de lägger serien på fredagkvällarna i TV6. Kom ihåg var ni läste det först.

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3
4
5
6
7 8
9
10 11
12 13 14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Oktober 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Ovido - Quiz & Flashcards