Alla inlägg den 10 oktober 2009

Av Ulf - 10 oktober 2009 15:03

Ingen bild till det här inlägget. Hittade ingen tillräckligt bra scan.


Under apartheidstyret i Sydafrika fanns det ett fängelse som alla fruktade mer än de andra - Robben Island. Robben Island kallades även för "Afrikas Alcatraz" och låg sju kilometer från Kapstadens kust. Livet var givetvis fruktansvärt för fångarna men mot slutet av 1960-talet fick de en idé. De skulle tjata sig till att få spela fotboll på helgerna. Det här är historien om hur fångar som inte hade något annat att se fram emot blev så uppslukade av spelet att de startade sin egen liga och på så sätt också fick tillbaka hoppet.


Jag hittade den här filmen i den lokala videobutiken (borde vi börja kalla dem dvd-butiker nu?) och tänkte den kunde fungera som en lämplig uppladdning inför kvällens VM-kvalmatch. Jag vet inte riktigt vad jag hade förväntat mig om jag ska vara ärlig. Kanske lite inspirationella fotbollsscener och lite intressant nutidshistoria? Vad jag fick var en djupt rörande film om människans sätt att hantera fruktansvärda förhållanden och hur sporten kan fungera som en väg till frihet även om man sitter inspärrad av en av de värsta diktaturerna någonsin. Något som verkligen gör den här filmen speciell är det dramadokumentariska greppet regissören Juanid Ahmed har valt. Intervjuer med fångar som var aktiva i fotbollsligan under sent 60-tal varvas med dramatiserade scener om vad de berättar. Tekniken fungerar ypperligt och man känner sig väldigt nära fångarna som berättar. Det här är Ahmeds första och hitintills enda film som regissör och jag har därför ingenting att jämföra med. Den här filmen visar dock att han kan vara ett framtida namn att räkna med.


Manuset, baserat på en litterär förlaga, är väladapterat. Det blir aldrig överdrivet sentimentalt, vilket många filmer som utspelar sig i fängelser tenderar att bli. Istället är det en realistisk bild vi får av fångarnas dagliga liv. Livet är förvisso väldigt hårt i fängelset men det är inga dödsläger som visas upp. Ett stort plus också för att de visar upp vakternas mänskliga sidor och inte låter dem bli stereotypa våldsverkare som agerar utan att tänka.


För den som har det minsta intresse för fotboll, sport i en social kontext eller för sakens skull nutidshistoria borde se den här filmen. Rekomenderas.


Betyg: 4- inspirerande sporthistorier av 5 möjliga

Av Ulf - 10 oktober 2009 00:42

 


Dakota (North eller South?), 1879. Fergus Coffey, en irländsk immigrant har rest från New York till The Badlands för att söka arbete. Han blir förälskad i den vackra Maryanne och arbetar upp modet för att fråga om hennes hand. Dagen det hela ska ske märker han dock genast att inte allt står rätt till på gården där Maryanne bor. Hennes familj har attackerats av vad Coffey tror är indianer och alla utom Maryanne ligger döda i huset. Coffey bestämmer sig för att sätta ihop en räddningsexpedition. Vad varken han eller någon av de andra i expeditionen vet är att det inte är indianer som ligger bakom dådet utan något mycket, mycket märkligare.


Jag borde älska den här filmen. Det är western och skräck, två av mina favoritgenres. Hur skulle det inte kunna bli bra? Historien är ju snodd från en av de bästa westernfilmerna genom tiderna, The Searchers och är uppblandad med en hel del inspiration från en av mina favoritskräckrullar, Tremors. Filmen börjar dessutom bra med vackra vyer, bra skådespel och förvånansvärt rolig dialog. J.T Pettys regi är stram vilket passar filmen som handen i handsken. Mr. Petty verkar dock ha missat föreläsningen om dramaturgisk uppbyggnad på filmskolan. Den strama och tysta tonen som imponerar i filmens öppning blir efter en halvtimme väldigt seg och tråkig. Sen får vi se monstren. Uppbyggnaden till att filmen avslöjar monstrens utseende och motivation är lång och segdragen. När vi slutligen får se ett av dem är det genom en av de värsta CGI-effekterna jag sett på många år. Jag är medveten om att det här är en film som gick direkt till dvd-marknaden, men jag ser dagligen bättre effekter på TV i avsnitt med hälften så stor budget som den här filmen.


Hur är det då med blod och gore? Inte särskilt mycket där heller. Några nakna bröst? Inte då. Det här är ett totalt slöseri med tid och en riktigt dum film som - och här kommer mitt eviga mantra - inte ens är logisk inom sin egen kontext. Undvik.


Betyg: 1 skamlös ripoff på populära filmer av 5 möjliga


PS: Folk har frågat mig varför jag inte skriver något om nobelpristagaren i litteratur. Kort sagt är det av samma anledning som jag inte bryr mig om det priset längre. Det är en klubb för inbördes beundran som väljer obskyra författare som ingen eller i bästa fall få har läst. Dessutom blir jag alltid besviken när jag plockar upp en roman från en av vinnarna.

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3
4
5
6
7 8
9
10 11
12 13 14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Oktober 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Skapa flashcards