Alla inlägg den 26 november 2009

Av Ulf - 26 november 2009 19:54

 



Ta en lite närmre titt på postern. Jepp, det är hela handlingen där, kondenserad till två meningar. Eller, tja, det är något med en hämndhistoria och en präst också, men det är rätt trist. Ok, ok, jag ska inte var elak på förhand. Här är "handlingen":


Joshua Harlow har vunnit en "turnering" för lönnmördare. Han får tio miljoner men återvänder ändå till turneringen när den hålls nästa gång, nu ute efter hämnd. Samtidigt har prästen Joseph MacAvoy tappat tron och tror numera på Jack Daniels istället. Han stöter på en annan av deltagarna i tävlingen som lurar honom att svälja en spårsignal så att han ser ut som en medtävlande på mördarnas radar. Inte bra. Sen så finns där en kinesisk hit(wo)man som också är med på ett hörn.


Robert Carlyle, vad fan hände? Vad gör du i den här filmen? Du är en duktig skådespelare! Att Ving Rhames är med är inte så konstigt; han spelar bara i skräp nuförtiden, men Carlyle? Nåja, Carlyle ger den här filmen åtminstone lite klass vilket man inte kan säga om de andra skådespelarna. Ving Rhames spelar sin vanliga "angry black man" som han har gjort så länge någon kan minnas. Speciellt pinsamt blir det när han ska visa känslor. Låt oss bara säga att Rhames inte riktigt har övat på det registret tillräckligt. Den tredje större rollen innehas av Kelly Hu. Vem? Just det, ingen kommer ihåg Hu om hon försvinner från skärmen för några sekunder.


Stolpigt skådespel kan jag leva med - det är mer regel än undantag i dumactiongenren - men manuset är så fruktansvärt uselt att jag inte kan börja lista alla problem. Premissen i sig är det väl inget fel på. En slags Battle Royale i stadsmiljö med professionella mördare istället för skolungdomar. Vad som det däremot är något riktigt fel med är hur manuset senare kommer att utveckla sig. En "lönnmördare" är enligt alla definitioner jag fått lära mig en mördare som dödar någon tyst och effektivt (tänk: ninja) och inte spränger byggnader i luften eller skjuter alla på en strippklubb bara för skojs skull.


Det här är en oerhört grafisk film men problemet är att det inte är underhållande våld vi bjuds på - det är bara rått. Undantaget är en scen med en parkour-inspirerad jakt men annars är det bara riktigt dumt och brutalt utan någon som helst finess. Jag är definitivt inte den som ratar en film för den är för våldsam (läs föregående recensioner!) men det här är bara dumt. Regin...ja, regin vill jag inte ens tala om. Den är något av det sämsta jag sett i actionfilmsgenren på mycket, mycket länge.


The Tournament är en stark utmanare till årets sämsta film. Dock är den inte ens dålig på ett kitschigt sätt. Den är bara riktigt, riktigt usel.


Betyg: 1- av 5 möjliga. (Nej, Mr. T är inte med i filmen. Då hade jag i alla fall stått ut)

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3
4
5 6 7 8
9 10 11
12
13
14
15
16
17
18 19 20
21
22
23 24
25
26 27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Ovido - Quiz & Flashcards