Alla inlägg den 23 november 2009

Av Ulf - 23 november 2009 13:40

 


Ni som har läst mina tidigare inlägg om den här berättelsen kan historien utan och innan redan så jag tänker inte ge mig på att återge den igen. För den som intresserad rekomenderas mina recensioner av filmatiseringarna. Hur som helst, hur är originaltexten?


Mathesons I Am Legend kretsar mer kring Nevilles ensamhet än filmatiseringarna, med möjligt undantag för den senaste. Historien byggs upp ganska långsamt och suggestivt och "vampyrerna" är klart de mest intressanta av de nu fyra varianter jag har skrivit om i mina recensioner. Ingen förklaring ges på varför de har blivit som de har blivit även om det hintas om biologisk krigsföring. Men vad som är mest intressant med dem är hur de beskrivs, inte som monster utan som offer för en sjukdom. Neville är fast besluten att försöka hitta ett botemedel även om han inte, som exempelvis sin inkarnation i den senaste filmatiseringen, är vetenskapsman.


Hela historien har ett djupt drag av upplysningstidens tankar med "själv är bäste man" och Neville framstår ofta som en modern variant av Robinson Crusoe. Som jag nämnt innan lyckas han lära sig komplicerade naturvetenskapliga experiment genom att helt enkelt gå till biblioteket och låna böcker om biokemi och medicin. Men hur märkligt det än kan låta så förefaller det helt logiskt inom bokens kontext. Neville blir läsarens guide in i en märklig men samtidigt trovärdig värld.


Mathesons språk är enkelt och flyter bra men han har en benägenhet att när man minst anar det falla tillbaka på ganska trista språkvändningar man oftast hittar i litteratur från romantiken. Det är mycket "curses!", "wither!" och "alas!" som stör en annars modern språkdräkt. Jag har också lite problem med hur kapitlen är uppdelade. Jag är den typ av läsare som vill ha jämnlånga kapitel. Jag bryr mig inte om huruvida de är långa eller korta, men en viss konsekvens är alltid trevligt. Matheson har ingen konsekvens alls utan kan blanda kapitel på 30 sidor med kapitel på två.


Men, som jag alltid propagerar för, det är historien som antingen friar eller fäller en bok. Jag är, som ni säkert förstått vid det här laget, väldigt fascinerad av den här historien för både de moraliska dilemman den ställer samt att jag helt enkelt skulle vilja vara helt ensam i en storstad för en dag eller två bara för att göra exakt vad jag ville utan konsekvenser. Man får nämligen inte glömma att trots att Mathesons värld befolkas av blodsugare nattetid så finns det också potential för ganska roliga infall. Filmatiseringen med Will Smith tog tillvara på detta och hade bland annat en scen där Smith tränar golf från däcket på ett hangarfartyg. Det är mycket väl något sådant som jag själv skulle kunna få för mig om jag hade varit helt ensam i en stad.


Mathesons originalhistoria är mörkare och hemskare. Den filmatisering som ligger närmst är The Last Man On Earth även om slutet är helt ändrat. Men vilken adaption är den bästa egentligen? Kan man göra en adaption som är bättre än sin originalkälla? Absolut är mitt svar. Ett lysande exempel på detta är Forrest Gump som har väldigt lite att göra med sin källa. Likaså anser jag (bring on the nerd rage!) att Peter Jacksons adaptioner av Tolkiens Lord Of The Rings är mycket bättre än fantasyguruns extremt överskattade och långsamma alster. Men gäller detta även för I Am Legend?


Jag måste svara nekande på den frågan. Trots att boken har sina brister är den förbannat bra och har ett slut som får håren att resa sig i nacken på den mest luttrade. Om den senaste filmatiseringen hade haft ett starkare slut, ett lite större fokus på den utsatthet som Neville känner och dessutom behållit original-vampyrerna hade den kommit upp i samma klass eller kanske till och med överträffat den. Anledningen till att jag trots allt ger boken och den senaste adaptionen samma betyg är helt enkelt för att boken inte riktigt når upp till det högsta betyget. Samtidigt är den ett steg närmre perfektion än filmen så om ni så vill, sätt ett extra plus i kanten för boken. Så, nu är jag färdig med I Am Legend för ett bra tag framöver.


Betyg: 4+ nyblivna legender av 5 möjliga

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3
4
5 6 7 8
9 10 11
12
13
14
15
16
17
18 19 20
21
22
23 24
25
26 27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Ovido - Quiz & Flashcards