Alla inlägg den 6 november 2009

Av Ulf - 6 november 2009 00:57

 


Det har väl inte undgått någon vid det här laget att det är Thomas Di Leva det talas om i rubrikerna om "folkkär artist misstänkt för kvinnomisshandel", exempelvis på http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6075621.ab. Jag tänker inte försöka mig på att varken försvara eller fördöma Di Leva - det är domstolens uppgift - men jag blir bara så trött när jag klickar igenom bloggosfären och ser det ena inlägget efter det andra om att Di Leva är Satan själv eller liknande. Många artister, författare, filmskapare, konstnärer och alla andra tänkbara kulturarbetare har skitit rejält i det blå skåpet både en och två gånger. Att man kanske får en annan bild av personen man beundrar är en sak, men gör det hans eller hennes skapelser till sämre konst?


Nu tycker jag väl inte att Di Leva har gjort mer än en handfull riktigt bra låtar, men det är inte det det handlar om. Gjorde Woody Allens svinerier när han gifte sig med sin adoptivdotter Annie Hall till en sämre film? Nej, det är fortfarande en av de bästa filmer om mänskliga relationer som gjorts. Diskvalificerade sig Roman Polanskis filmer från all beundran när dess skapare hade sex med en minderårig? Blev Cornelis Vreeswijks bakkatalog sämre när han spöade skiten ur transor och sen skrev en låt om det? Blev Michael Jackson mindre tongivande som 80-talets popkung när det fördes upp anklagelser om barnsex på 90-talet? Jag kan hålla på i det oändliga med exempel, men det är inte det som är grejen. Kultur blir inte sämre för att den görs av ett pucko. I Di Levas fall dessutom ett förmodat pucko.  

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3
4
5 6 7 8
9 10 11
12
13
14
15
16
17
18 19 20
21
22
23 24
25
26 27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Skapa flashcards