Alla inlägg den 5 november 2009

Av Ulf - 5 november 2009 20:01

Bloggplatsen är enligt mig en väldigt bra bloggtjänst med minimal reklam och enkelt användarsnitt. Allt det där vet ni redan. Vad som däremot irriterar mig är de extremt godtyckliga kategoriseringarna vissa användare gör. Systemet med kategorier hade varit väldigt bra - om det hade fungerat. Min blogg ligger till exempel under sökorden "film", "kultur",  "spel", "tv" och "litteratur". Mig veterligen har jag skrivit något om alla de här kategorierna även om de flesta av mina inlägg rör sig om litteratur och film. När jag däremot försöker hitta andra som bloggar om samma saker på bloggplatsen tar det oftast tvärstopp. Man blir tvungen att vada genom en uppsjö av mer eller mindre välskrivna bloggar som handlar om vad bloggaren åt till frukost. Inget fel med det, en blogg får givetvis innehålla vad som helst inom lagens råmärken, men det gör kategorisystemet obrukbart.


Om du skriver om ditt liv och att du nämner i ett inlägg att du ska gå på bio innebär detta inte att din blogg bör ligga under "film" eftersom du faktiskt inte skriver om ämnet. Lägg bloggen under "dagbok" istället. Bör inte kategorierna spegla vad bloggen handlar om och inte dina intressen i allmänhet? Anledningen till att jag tar upp det här i ett inlägg är att jag gärna vill hitta andra som skriver om liknande saker som mig. Jag vill kunna klicka på en kategori, gå in på en blogg som intresserar mig, utbyta tankar och åsikter och inte behöva läsa om vad Lisa_14 gjorde i skolan idag. Är det orimligt?

Av Ulf - 5 november 2009 11:24

 


I tisdags hade remaken av science fictionklassikern V premiär i amerikansk TV. Tack vare teh wonderz of teh internetz kunde undertecknad se den streaming igår. Jag önskar att jag lagt energin något mer konstruktivt istället.


V är den klassiska invasionshistorien. Utomjordingar kommer till jorden, ser ut som oss och vill oss bara väl men visar sig vara onda ödlor istället. Vad som gjorde originalet så bra var dels den Spielbergska familjekänslan, kitschen och framförallt den skrämmande allegori över nazismen den visade upp. I remaken är allt det här som bortblåst.


Den långsamma uppbyggnaden från originalet lyser med sin frånvaro och här kastas vi istället in i historien med att utomjordingarna kommer, människorna blir hänförda, sen lite rädda och sen avslöjas en stor konspiration. Allt inom loppet av 45 minuter. Kitschen är som sagt bortbytt och det är väl förståeligt. Men varför, varför, varför måste Besökarnas taleskvinna se ut som någon modell från L'orèal? Jag förväntade mig att hon när som helst skulle försöka sälja hudvårdsprodukter till mig. Likaså, vad tusan har hänt med rymdskeppen? Det liknar inte så mycket ett skepp som det gör den egenförsörjande världen i Arthur C. Clarkes Rendezvous with Rama


Ovanstående är dock kosmetika. Manuset då? Ja...var ska jag börja? Istället för en allegori över totalitära system är det nu en allegori över terroristorganisationer. Newsflash! Folk utanför USA och världens oroshärdar är inte rädda för terrorister! Ett totalitärt system är fan så mycket mer skrämmande. Bara idén att Besökarna skulle destabiliserat världen för att förbereda deras ankomst är så fruktansvärt löjlig att jag bara vill skrika. Destabiliserat världen? Så ni menar att bara för att USA sket knäck över en terrorattack så ligger hela världen i spillror? Dessutom låter hela konspirationen misstänkt likt den "riktiga" konspirationsteorin om ödlefolket (http://en.wikipedia.org/wiki/Lizard_people). Logiskt antar jag eftersom Besökarna är ödlor (och nej, det är ingen spoiler. Om ni inte visste det är ni populärkulturanalfabeter) men medan originalet helt enkelt tog en del från teorin och förkastade det riktigt löjliga verkar remaken gå på teorin fullt ut.


Finns det inget som är bra? Tja, piloten är ju snabbt berättad och ibland fungerar det till avsnittets fördel. Dessutom är Joel Gretsch riktigt bra i den manliga huvudrollen. Annars är det ganska tunnsått med överraskningar och/eller saker att förundras över. Men jag kommer fortsätta titta. Varför? För att det är science fiction! Man kan inte vara kräsen som sci-finörd.


Betyg: 2- L'orèalreklamfilmer av 5 möjliga

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3
4
5 6 7 8
9 10 11
12
13
14
15
16
17
18 19 20
21
22
23 24
25
26 27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Ovido - Quiz & Flashcards