Alla inlägg den 28 december 2012

Av Ulf - 28 december 2012 10:41


Regi: Stephen Chbosky

Manus: Stephen Chbosky (baserat på hans roman med samma namn)

Skådespelare: Logan Lerman, Emma Watson, Ezra Miller

Produktionsbolag: Mr.Mudd

År: 2012

Längd: 102 min

Land: USA

Svensk åldersgräns: 11

IMDB: http://www.imdb.com/title/tt1659337/


Knappt 1 100 dagar - det är så lång tid Charlie måste klara av för att ta sig igenom high school och han räknar varje sekund av dem. Hans tillvaro blir dock bättre när han träffar sistaårseleverna Sam och Patrick. De båda tar med Charlie in i gemenskapen hos skolans utstötta gäng, ett ställe där Charlie kan uppleva vänskap, kärlek och livsförändrande händelser.


Jag skulle väldigt gärna tycka bättre om The Perks Of Being A Wallflower än jag gör. Vi har duktiga skådisar, med en lysande Ezra Miller som stjäl varje scen han är med i (och Tom Savini som träslöjdslärare... wtf?), bra foto och ett helt okej regiarbete. Men sen är det det där med trovärdigheten. Jag är helt enkelt trött på att se coming-of-age-rullar där alla ser ut som de precis kommit från stylisten och sen börjar gnälla om hur fula de är. En annan fråga som dök upp är om man nu har ett stort kompisgäng som man festar och har kul med... är man verkligen utstött då? Rör man sig inte bara i andra sociala cirklar? Jag måste förresten göra ett undantag till de duktiga skådespelarna - Emma Watson kan fortfarande inte skådespela.


Nåja, nu ska jag inte vara överdrivet kritisk heller. Wallflower har bra scener och en tilltalande underhandling som inte skrivs på tittarens näsa. Att det är något som inte står riktigt rätt till med Charlie får vi reda på väldigt tidigt i filmen, men vad det egentligen är kommer som en överraskning. Jag önskar att manuset fokuserat lite mer på detta och även de övriga karaktärernas bakomliggande problematik. Det blir lite väl många bomber och granater mot slutet med all svärta filmen släpper. Plus måste jag dock ge för alla referenser till The Rocky Horror Picture Show (1975) - en av mina absoluta favoritrullar.


Wallflower är en helt okej film om att växa upp och alla ack och ven som omger tonåren. Det finns dock bättre rullar på samma tema.


Betyg: 3 och jag ska tro på att tre musikintresserade ungdomar inte hört Heroes av David Bowie någon av dem? av 5 möjliga


Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12 13
14
15
16
17
18 19 20 21 22 23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Skapa flashcards