Alla inlägg den 21 december 2012

Av Ulf - 21 december 2012 22:20


Regi: David Ayer

Manus: David Ayer

Skådespelare: Jake Gyllenhaal, Michael Peña, Anna Kendrick mfl.

Produktionsbolag: Grisbi Productions/Crave Films/Envision Entertainment Corporation

År: 2012

Längd: 109 min

Land: USA

Svensk åldersgräns: 15

IMDB: http://www.imdb.com/title/tt1855199/


Brian och Mike är två patrullerande poliser i South Central, L.A.:s tuffaste område. Efter ett rutiningripande blir de båda måltavlor för en mexikansk kartell - något som kommer sluta illa för många. Samtidigt försöker Brian göra en dokumentärfilm om sin vardag som polis.


End Of Watch har blivit pushad som den mest realistiska amerikanska polisfilmen på många år. Hur det är med den saken vet jag inte, men bra är den. Filmen har med sin dokumentära stil en ansats till att vara verklighetstrogen, men i och med att man blandar upp med bilder och kameravinklar som man inte ens i sin vildaste fantasi skulle kunna ta med en vanlig hemvideokamera på marken blir slutintrycket ganska ytlig realism.


Ytans problem till trots är det tack och lov inte den som räknas. End Of Watch har en hårdkokthet i sitt berättande som jag har saknat i amerikansk polisfilm sedan The Departed (2006) som i och för sig var en remake. Det är hårt, våldsamt och spännande. Skådespelarna imponerar, i synnerhet Jake Gyllenhaal, och berättandet, om än inte ytan, känns realistiskt och drabbande. Det vore ännu bättre med ett slut som vågade ta steget fullt ut, men man kan inte få allt.


Dialogen är en annan sak som är bra. Jag tänker använda delar av den i undervisningssyfte när jag pratar om olika dialekter. Det är rappt, kreativt och inte särskilt finkänsligt. Faktum är att filmen, enligt IMDB, är nummer sex på listan över flest svordomar genom tiderna. Ändå känns dialogen inte tyngd med dem. Jo, en scen blir nästan parodisk med alla varianter av "fuck", men annars känns det som det här kan mycket väl vara så som människor talar. Jag vet inte, jag har inte varit i L.A., men det känns äkta.


End Of Watch är en riktigt bra polisrulle som skulle tjänat på att fokusera lite mer på konflikten mellan de två huvudrollerna och kartellen. Antingen det eller klippas ner omkring tio minuter. Men, se den!


Betyg: 4 känner att jag måste lära mig mer än de "fula" fraserna på spanska av 5 möjliga


Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12 13
14
15
16
17
18 19 20 21 22 23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Ovido - Quiz & Flashcards