Alla inlägg den 20 december 2012

Av Ulf - 20 december 2012 19:50


 

Regi: Craig Zobel

Manus: Craig Zobel

Skådespelare: Ann Dowd, Dreama Walker, Pat Healy mfl.

Produktionsbolag: Bad Cop Bad Cop Productions & Muskat Filmed Properties

År: 2012

Längd: 90 min

Land: USA

Svensk åldersgräns: Ej satt, troligen 15

IMDB: http://www.imdb.com/title/tt1971352/


Det är en vanlig tråkig arbetsdag på det lokala snabbmatshaket. Det stora samtalsämnet är hur någon lämnade frysen öppen så att en massa bacon fick kastas. Monotonin bryts dock när franchisechefen Sandra kontaktas av polisen. Tydligen har en av hennes anställda, Becky, stulit från en kund. Det blir början på en dag ingen av dem kommer glömma. 


Baserad på sanna händelser är Compliance ett ypperligt exempel på hur man gör mycket med små medel. Merparten av filmen utspelas i ett och samma rum med den huvudsakliga konversationen mellan en person i nämnda rum och en person på telefon. Hur man kan väva en sådan spännande väv av det är ett mästarprov när det gäller filmberättare. Craig Zobel är en relativt färsk långfilmsregissör, men det här kan definitivt vara en språngbräda mot något ännu större. Zobel, som även skrivit manus, berättar en historia som jag först trodde var enkel att klura ut. Jag älskar när filmer får mig att landa på röven i mina förutfattade meningar! Runt halvtimmesmärket sköts min teori i sank och då blev det riktigt spännande.


Zobel har mycket god hjälp av sina skådespelare i allmänhet och de två huvudrollsinnehavarna, Ann Dowd och Dreama Walker, i synnerhet. Dowd har redan vunnit flertalet priser för sin roll som den hårt prövade franchiseägaren och det är hon värd. Walker har fått förvånansvärt lite uppmärksamhet för sin roll som Becky. Det är en roll som verkligen är utelämnande, både metaforiskt och bokstavligen.


Compliance var verkligen en överraskning. Det är en stilstudie i hur för stor tilltro till auktoriteter kan leda till katastrof liksom hur man använder härskarteknik på ett sällsynt hänsynslöst sätt. Det är dessutom en historia jag skulle anklaga för att vara bullshit om jag inte läst på om de verkliga händelserna i efterhand. Det är bra bisarrt i sig. Den enda anledningen till att den inte kommer riktigt upp till högsta betyg är kameraarbete, klippning och det mycket ojämna användandet av musik. Men se den för guds skull!


Betyg: 4+ "kärlek" på snabbmatshaket av 5 möjliga

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12 13
14
15
16
17
18 19 20 21 22 23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Ovido - Quiz & Flashcards