Alla inlägg den 8 december 2012

Av Ulf - 8 december 2012 22:14

 

Regi: Tom Six

Manus: Tom Six

Medverkande: Dieter Laser, Ashley C. Williams, Ashlynn Yennie mfl.

Produktionsbolag: Six Entertainment

År: 2009

Längd: 92 min

Land: Nederländerna

Svensk åldersgräns: 15

IMDB: http://www.imdb.com/title/tt1467304/


Lindsay och Jenny, två amerikanska tjejer på bilsemester i Europa, hamnar i klorna på den bestialiske Dr. Heiter. Heiter, tidigare världsledande forskare gällande siamesiska tvillingar, vill förverkliga sin dröm att skapa något istället för att ta isär personer. Därför beslutar han sig för att göra en mänsklig tusenfoting... va?!


Jag såg om den här smått ökända rullen ikväll med en polare som inte sett den. Jag kom ihåg den som en ganska halvtaskig rulle, men jag måste varit full eller något när jag såg den 2009. Det här är en vedervärdigt usel film, inga halvor. THC (haha, rolig förkortning) existerar för en anledning och en anledning allena - chockvärde. Problemet är... den är inte chockerande. För att en film ska kunna bli chockerande för mig måste jag bry mig om karaktärerna, få en bra karaktärspresentation innan galenskapen släpps lös och ha ett manus som inte är fullt av logiska luckor. Sen hjälper det ju också till om skådespelarna inte är tagna från närmsta amatörteaterförening också.


Tom Six har skrivit och regisserat en trasig film som hänger ihop sämre än Dr. Heiters skapelse. Framförallt är det motiv som jag eftersöker. Varför gör Heiter som han gör? Vad är syftet? Ja, han vill skapa saker, men kunde han inte börjat med akvarellmålning eller knyppling? Så vad vi har kvar är en skurk utan motiv, värdelösa skådespelare, ofrivilligt komiska scener och ett manus som kunde agerat stand-in för ett durkslag. När chockeffekterna dessutom är ganska värdelösa blir det en enda lång gäspning av det hela. Undvik, inte för den är "moraliskt förkastlig" eller "chockerande" eller andra fraseringar man hittar i kvällstidningarnas artiklar utan för att den helt enkelt är jävligt dålig.


Betyg: 1 behöver mer Udo Kier för det här ska funka av 5 möjliga


Av Ulf - 8 december 2012 10:36

 

Regi: Chris Butler & Sam Fell

Manus: Chris Butler

Medverkande: Kodi Smit-McPhee, Tucker Albrizzi, Anna Kendrick mfl.

Produktionsbolag: Laika Entertainment

År: 2012

Längd: 92 min

Land: USA

Svensk åldersgräns: 11

IMDB: http://www.imdb.com/title/tt1623288/


Det här med att kunna se och kommunicera med spöken är inte alltid en särskilt bra väg till popularitet. Det blir elvaårige Norman smärtsamt medveten om när han blir utstött i skolan för sin förmåga. Snart visar det sig dock att Norman inte är den enda i familjen som har dessa krafter. När han kontaktas av sin sedan länge försvunne farbror inser Norman att han har sina förmågor av en anledning och att det är något han måste göra...


Jag missade visningen av ParaNorman på årets Fantastisk Film Festival, vilket jag sparkade mig själv för under någon veckas tid. Det verkade vara en film helt i min smak. Det är det också. ParaNorman kombinerar skräckfilmstematik, animation och komik på ett föredömligt vis. Framförallt så backar den inte för att visa upp den svärta som omger uppväxtåren. Det är inte alltid så lätt och jag kunde verkligen relatera till vissa scener helt enkelt för att de hänt mig själv.


Röstskådespelarna är bra (John Goodman är fantastisk) och berättelsen flyter på. Att det inte är en film för de allra minsta är nog tydligt av bara postern att döma. Manuset är förvånansvärt mörkt och påminner mig en hel del om Neil Gaimans bättre stunder. Någon beskrev berättelsen som "allt som Coraline (2009) försökte vara men till slut misslyckades med." Det är en ganska bra beskrivning. Liksom Coraline har ParaNorman helt fantastiska tekniska produktionsvärden men framförallt har den en problematik som inte är lika mycket "skriva på näsan" som den förstnämnda. Rekommenderas.


Betyg: 4 solklara Oscarsnomineringar av 5 möjliga


Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12 13
14
15
16
17
18 19 20 21 22 23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Skapa flashcards