Alla inlägg den 5 oktober 2011

Av Ulf - 5 oktober 2011 11:18


Titel: Lisey's Story

Svensk titel: Liseys berättelse

Författare: Stephen King

År: 2006

Sidor: 540

Förlag: Scribner (svenskt förlag Bra Böcker)

ISBN: 978-91-7002-657-7


Lisey Landon lever ett tillbakadraget liv sedan hennes make Scott, hyllad författare, avlidit under mystiska omständigheter tre år tidigare. När Lisey till sist börjar gå igenom sin makes gamla papper och manus, ivrigt påhejad av diverse litteraturvetenskapliga fakulteter från lokala universitet, börjar hon minnas Scotts hemliga plats, Booyamånen. Det var en plats dit Scott flydde under sin fruktansvärda barndom, där han hämtade inspiration och även där han mötte sina värsta demoner. När Lisey konfronteras med en galen beundrare till sin döde make inser hon att lösningen till hennes problem ligger i Booyamånen. Kan Scott vänta på henne där?


Det är ganska exakt en månad sedan jag skrev en bokrecension sist och jag inser att jag nog måste lägga ner Stephen King ett tag. Lisey's Story är nämligen en ganska dålig roman, men jag har alltid så svårt för att överge något av just King så jag fastnade ändå. Och en månad senare har jag tragglat mig igenom drygt 500 sidor av en ganska trist kärlekshistoria, lite övernaturligt mumbo-jumbo och enstaka riktigt bra kapitel. Uppenbarligen relativt självbiografisk (Kings alter ego Scott delar många av hans dåliga sidor som framkommit i intervjuer och i andra böcker) verkar Lisey's Story främst som en bok som King skrev till sina närmsta. Jag kände hela tiden att jag läste en historia fylld av internskämt, speciellt språkliga sådana, som irriterande nog inte kunde förmedla någon djupare innebörd för mig som läsare.


Det finns riktigt bra passager i Lisey's Story. Dessa är först och främst centrerade till tillbakablickar till Scotts barndom med sin totalt bindgalne far och hans älskade bror Paul. Här finns en riktigt bra historia som hade varit mycket mer intressant än den huvudsakliga diton som berättas i boken. Samtidigt som dessa delar är riktigt bra finns det långa transportsträckor som King fyller med Liseys sorg över sin make. Jag vet inte riktigt vad som hände när King skrev dessa delar då jag tidigare har läst sorgskildringar av honom som varit fruktansvärt drabbande, bland annat i den snarlika men mycket, mycket bättre Bag Of Bones (1999). Dessutom, om man skriver en historia med en alternativ verklighet, såsom den tidigare nämnda Booyamånen, bör denna utforskas mycket mer än vad King gör.


På det hela taget är Lisey's Story en King-bok man kan ha eller mista. Den placerar sig helt klart på den nedre halvan av böcker jag läst av honom och kommer troligen mest samla damm i bokhyllan.


Betyg: 2 språkliga internskämt av 5 möjliga



Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14 15 16
17 18 19 20 21
22
23
24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Ovido - Quiz & Flashcards