Alla inlägg den 3 december 2011

Av Ulf - 3 december 2011 23:18



För ungefär ett år sedan var jag så nere i personlig skit att jag tappade en fin tradition - att lista vilka tv-serier som gjort bäst från sig under året. I och med att det är två år sedan som den senaste rankingen publicerades är det inte lönt att jag gör något baserat på den. Flertalet serier på föregående lista har slutat gå och det är helt enkelt både enklare och mer praktiskt att börja om. Så här är 2011 års fem bästa tv-serier enligt Skitfinkultur. Varför inte tio serier längre? Helt enkelt för att jag inte har tid att titta lika mycket på tv som jag hade för två år sedan.


5. Stargate Universe


Den mest styvmoderligt behandlade serien på min lista fick bara två säsonger innan den lades ner i maj i år. Jag skrev till och med en artikel om den sorgliga pågående trend som säger att en science fiction-serie inte får mer än högst två säsonger. Stargate Universe var en fantastiskt välberättad rymdsåpa med stor potential. Må den vila i frid.


4. The Walking Dead


AMC:s zombieepos tappade ordentligt med fart i inledningen av andra säsongen men har stadigt repat sig sedan dess. Den är fortfarande en lysande karaktärsstudie av mänsklighetens mörkaste sidor men måste höja tempot ytterligare några snäpp för att kunna hota topp tre på listan.


3. Dexter


Efter en femte säsong som i mångt om mycket var en besvikelse har Dexter återigen lyckats med konststycket att få mig att bry mig om karaktärerna. Mordhistorien i årets säsong började väldigt lovande men blev snart ganska uppenbar (om de inte slänger ut en rejäl twist nu på slutet) och mjäkig. Det som är den nuvarande säsongens starkaste kort är just karaktärsutvecklingen hos de större birollerna. Jag ser redan fram emot säsong 7.


2. American Horror Story


Ja jäklar! En totalt utflippad spökhistoria med tillräckligt med rödfärg för att få den mest luttrade att kippa efter andan ibland. Riktigt mörk, på sina ställen nästan så det slår över till det parodiska, men årets stora överraskning för egen del. Om galenskaperna fortsätter med oförminskad styrka i nästa säsong finns här en happy camper!


1. Game Of Thrones


Aldrig har jag längtat så efter en andra säsong som jag längtar efter den till Game Of Thrones. Kungen av tv-serier under 2011 och har alla möjligheter att förbli det under nästa år. Välspelad, fantastiskt producerad och regisserad. Om ni inte sett serien än - gör det! Köp dvd-boxen i julklapp till dig själv. Det är en investering du kommer tacka dig själv för!

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3 4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16 17 18
19 20 21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Ovido - Quiz & Flashcards