Alla inlägg den 23 november 2014

Av Ulf - 23 november 2014 22:05

 



Regi: James Marsh

Manus: Anthony McCarten (baserad på Jane Hawkings bok Travelling To Infinity: My Life With Stephen)

Medverkande: Eddie Redmayne, Felicity Jones, Michael Marcus mfl.

Produktionsbolag: Working Title Films

År: 2014

Längd: 123 min

Land: Storbritannien

Svensk åldersgräns: 7

IMDB: http://www.imdb.com/title/tt2980516/

 

Berättelsen om Dr. Stephen Hawkings liv och leverne. Hawking, troligen den ende superstjärna fysikstudiet har idag, är en person de allra flesta känner igen. Hans fantastiska upptäckter, hans sätt att arbeta trots sin ALS-sjukdom och framförallt hans sätt att föra fram komplicerade vetenskapliga begrepp på ett lättförståeligt sätt har vunnit honom beundrare världen över. Om detta, men framförallt om hans första äktenskap, handlar The Theory Of Everything.


Jag hatade fysik i grundskolan. Jag hade två lärare varav den ene var väldigt bra, men den andre lyckades döda mitt intresse fullständigt. Med mitt intresse för science fiction låg det dock en liten naggande röst i bakhuvudet om att jag borde lära mig mer. Några år in på mina universitetsstudier (inom humaniora) köpte jag en begagnad kopia av Stephen Hawkings fantastiska bok A Brief History Of Time (1988). Boken blev ett uppvaknande. Här fanns någon som kunde förklara saker för mig! När jag nu får sitta med på fysiklektionerna på mitt nuvarande jobb som elevassistent suger jag åt mig information som en svamp. Kort sagt, Stephen Hawking är en av mina stora idoler. Därför är jag också glad över att The Theory Of Everything är en riktigt bra biografi.

 

Eddie Redmayne är lysande i rollen som Hawking. Sättet han skildrar Hawkings fortskridande ALS på är mycket imponerande. Redmayne gick så in för sin roll att han permanent skadat sin ryggrad genom att hela tiden vara i karaktär under filminspelningen. Det är en sak att "lida för konsten", men Redmayne visar att genom riktigt engagemang, må det vara lidande eller inte, så kan man ge en oförglömlig tolkning som förtjänar alla applåder. Likaså är Felicity Jones mycket bra i rollen som hans hårt prövade fru, Jane. Det är dock mycket svårt att överskugga Redmayne i den här filmen.

 

Manusmässigt har The Theory Of Everything vissa brister i form av kronologiska hopp som skulle tjänat på att ha en caption eller två. Jag ställer mig också lite frågande till att man inte gör en biografi av Hawking själv istället för primärt hans äktenskap till Jane. Det hade ändå blivit en betydande del av filmen, men då Jane Hawkings bok slutar 1995 gör även filmen det.

 

Regin är däremot mycket bra från Oscarsvinnaren James Marsh (Man On Wire, 2008) som lyckas få ut det bästa av sina skådespelare och har ett väldigt fint öga för detaljer. Ett stort plus är alla de fysikformler som får representation genom filmens olika scenografiska uppställningar. Det gör för en fantastiskt vacker film, om än subtilt sådan. Givetvis hade allt detta gått förlorat utan ett riktigt bra foto också.

 

The Theory Of Everything är en riktigt bra biografisk skildring om en av vår tids största tänkare. Hawking själv älskar den och vem är jag att argumentera mot Dr. Hawking?

 

Betyg: 4+ allomfattande teorier av 5 möjliga

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4 5
6
7 8
9
10
11
12
13 14 15 16
17
18
19
20
21 22 23
24 25
26
27
28
29
30
<<< November 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Ovido - Quiz & Flashcards