Alla inlägg den 27 oktober 2015

Av Ulf - 27 oktober 2015 12:16

 

FFF 2015 Dag 9: Lunds mysigaste biograf och kallt, kallt vatten

 

Biograf Södran är helt klart Lunds mysigaste biograf. Med sina knappt 50 stolar och något trånga layout känns det som att komma in i en liten oas. Det faktum att jag bor bara några minuter därifrån är ytterligare en anledning till att jag måste blir bättre på att gå på Södrans visningar i fortsättningen. Att man blir bjuden på te till filmen är också ett stort plus, inte minst när det är en film där man verkligen kan känna kylan genom duken. 

 

 

 

The Dark Below (2015) är något så unikt som en modern film nästan helt i avsaknad av dialog. Det finns bara en replik under hela filmens speltid och filmen fokuserar istället helt på att genom användandet av ljudeffekter, musik och tydligt bildberättande förmedla en riktigt tät historia.

 

Filmen börjar med hur vi ser en kvinna attackeras av en man och släpas till en vak i en istäckt sjö. Mannen håller utkik så att hon inte kan komma upp, men ger henne en våtdräkt och annan dykarutrustning för att förlänga lidandet. Under filmens gång får vi reda på allt mer om hur den här situationen kom till att utveckla sig. Det är en mycket skicklig berättarteknik som Douglas Schulze (även regi) och Jonathan D'Ambrosio har knåpat ihop. Att kunna berätta något helt utan dialog är nästan en förlorad konst. Att kunna berätta något utan dialog och samtidigt väcka intresse och skräck är ännu mer imponerande. Dessvärre tappar filmen i trovärdighet när det kommer till vetenskapen.

 

Jag misstänkte att tidsaspekten i filmen, även om den hade varit i realtid, helt enkelt inte skulle fungera och efter lite googlande fick jag rätt i min misstanke. Oavsett om du har en våtdräkt eller inte skulle du inte överleva hälften så lång tid som protagonisten gör i den här filmen i iskallt vatten. Detta, i kombination med vissa tekniska missar och redigeringsproblem, gör att The Dark Below inte riktigt lyckas med att dra in mig helt och hållet. Det finns dock tillräckligt många bra idéer och smart symbolik (kolla exempelvis på hur frostskadorna yttrar sig!) för att göra The Dark Below till en intressant upplevelse. Se den när det är svinkallt ute! 4- kalla mördare av 5 möjliga.

 

Ikväll tar jag en paus från festivalen och befinner mig på kampsportsmattan istället. Ni andra tycker jag ska gå och se Spring (2015) klockan 21:00 på Kino. Det är en film som inte riktigt vill lämna mig och bör ses för att bilda en egen uppfattning om.

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24 25
26 27
28
29 30 31
<<< Oktober 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Skapa flashcards