Alla inlägg den 30 december 2014

Av Ulf - 30 december 2014 18:21

 


Regi: Keishi Ohtomo

Manus: Nobuhiro Watsuki

Medverkande: Takeru Satou, Emi Takei, Tatsuya Fujiwara mfl.

Produktionsbolag: Warner Bros./Amuse/Shueisha mfl

År: 2014

Längd: 138 min

Land: Japan

Svensk åldersgräns:  Ej bedömd, troligen 15

IMDB: http://www.imdb.com/title/tt3029558/

 

Några år efter händelserna i första filmen lever Kenshin Himura ett tillbakadraget liv i en nystartad dojo tillsammans med sina vänner. Det har gått lång tid sedan någon kände igen honom som en av Boshinkrigets grymmaste soldater och Kenshin fortsätter att i det tysta sona för sina brott. När en annan veteran från kriget vägrar ge upp den gamla vägen dras Kenshin dock motvilligt in i striden - en strid som mycket väl kan avgöra Japans framtid.

 

Första filmen i live action-adaptionen av den seglivade mangan och animen Rurouni Kenshin (1996 - 1998) var en överraskande bra film med högt tempo. Därför var jag också ganska entusiastisk över uppföljarna som ska knyta samman trilogin. Nu vet jag inte ens om jag orkar se den sista filmen i serien. Det är inte för att Kyoto Inferno är den sämsta film jag sett precis utan snarare för att den är så jäkla långdragen!

 

Filmers speltid är som vi alla vet en relativ siffra. Tre timmar kan kännas för kort medan en och en halv timme kan kännas som en evighet. Kyoto Inferno tappar i princip allt tempo som första filmen hade och det är väldigt, väldigt mycket prat och lite verkstad. När actionscenerna väl kommer är de dock fortfarande väldigt underhållande. Det är bara det att utfyllnaden mellan dessa känns som just detta - utfyllnad. Flertalet bihandlingar går ingenstans alls och den tidigare humorn är ersatt av rejäla skopor ångest.

 

Det som fortfarande funkar väldigt bra är Takeru Satou i huvudrollen som Kenshin, fotot, musiken och framförallt kampscenerna. Föga förvånande är de riktigt genomarbetade och man kan verkligen se den klassiska stridskonsten i både rörelsemönster och tekniker. Utan ett bra manus står detta sig dock ganska slätt i jämförelse med de bästa filmerna i genren. När filmen dessutom slutar mitt ut i ingenstans och inte med en särskilt intressant cliffhanger blev jag mest trött. Om jag ser del tre får det bli när jag är riktigt uttråkad.

 

Betyg: 2+ katanas utan udd av 5 möjliga

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3
4
5
6 7
8
9
10
11
12 13 14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< December 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Skapa flashcards