Alla inlägg den 10 december 2014

Av Ulf - 10 december 2014 16:55

 

Regi: Herschell Gordon Lewis

Manus: Allison Louise Downe

Medverkande: William KerwinMal Arnold, Connie Mason mfl.

Produktionsbolag: Friedman-Lewis Productions

År: 1963

Längd: 67 min

Land: USA

Svensk åldersgräns: Ej bedömd, troligen 15 år

IMDB: http://www.imdb.com/title/tt0056875/

 

I en amerikansk småstad håller en rad bestialiska mord på unga kvinnor ett grepp om samhället. Två poliser på stadens mordrotel försöker komma underfund med vem det är som utför dåden och varför denne tar med sig diverse kroppsdelar från mordplatserna. Samtidigt får en egyptisk caterer en spännande ny idé till en temafest...

 

Blood Feast är den äldsta filmen på Video Nasties-listan och således hade jag förväntat mig en ganska tam tillställning. I efterhand har jag förstått att Blood Feast ofta räknas som den första splatterfilmen. Den ligger inte i nivå med exempelvis Peter Jacksons skapelser från 80- och 90-talen, men för att vara från 1963 så kan jag förstå att biobesökarna satte popcornen i halsen. Det här är nämligen riktigt brutalt på sina ställen. Det är bara det att Blood Feast är samtidigt så ofrivlligt komisk att jag inte rekommenderar den för sin skräck utan för sin komik.

 

Var börjar jag? Skådespelarna, manuset och regin är samtliga urusla. Skådespelarna levererar sina repliker med totalt obefintlig känsla även i de mest känslosamma scener. Manusets upplägg gör att alla som är gamla nog att se den här filmen (och de flesta andra också) har räknat ut hela storyn efter cirka fem minuter. Samtidigt är filmens poliser så taffliga att de inte klarar av att lösa fallet när i princip alla ledtrådar pekar åt samma håll. Oj då, offren var med i samma bokklubb. Ska vi kolla upp det? Nej, det är säkert inte viktigt. Inte ens efter typ sju offer? Nej, sa jag! Ett av offrens döende ord är "Ishar". Jag känner igen det där, men varifrån? Jag var ju visserligen på den där föreläsningen om urgamla egyptiska kulter igår där de pratade om Ishtar, men det är säkert inte viktigt. Och så vidare, och så vidare. Kitschnålen slår i taket när en kvinna, efter att mördaren är identifierad som deras caterer, utbryter "ja, då får vi väl äta hamburgare istället!".

 

Blood Feast är en bortglömd komisk pärla, men splatterscenerna gör den inte lämplig för alla som diggar dåligt gjord film. För er som gillar och/eller kan bortse från den typen av scener rekommenderar jag ett besök på YouTube där den oklippta versionen finns för titt.

 

Betyg: 3 opassande hamburgare av 5 möjliga

 

 

Chockerande idag?: Både ja och nej. Vissa scener är ganska slaskiga även med dagens standard, men genomförande är så taffligt att det främst blir komiskt.

 

Förbjuden i: Tyskland, Storbritannien, Singapore (extremt nedklippt version tillåten)


Fortfarande förbjuden i: Tyskland, Singapore (endast den klippta versionen tillåten)

 

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3
4
5
6 7
8
9
10
11
12 13 14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< December 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Skapa flashcards