Direktlänk till inlägg 27 oktober 2010

The Boy In The Striped Pyjamas

Av Ulf - 27 oktober 2010 17:07



Titel: The Boy In The Striped Pyjamas

Svensk titel: Pojken i randig pyjamas

Författare: John Boyne

År: 2006 (svensk utgåva 2010)

Sidor: 176

Förlag: David Fickling Books (svenskt förlag Ponto Pocket)

ISBN: 978-91-32-15871-1


Nioårige Bruno växer upp i krigets Berlin. På grund av sin fars höga ställning har Bruno aldrig behövt konfronteras med vad kriget egentligen innebär. En morgon upptäcker han hur familjens husa packar ner alla hans saker i resväskor. Till Brunos förskräckelse ska familjen flytta från Berlin. Hans far har nämligen fått ett arbete på ett ställe som kallas för "All Svisch". En dag, när Bruno uttråkad ger sig iväg på upptäcktsfärd, möter han pojken Shmuel - en av alla människor som lever på andra sidan stängslet och bär randig pyjamas. Det blir början på både en vänskap och Brunos uppvaknande för vad kriget egentligen innebär.


Trots en uppmärksammad filmatisering för några år sedan hade den här boken gått mig helt förbi. Det är mycket möjligt att jag befann mig i en period av "inte en till koncentrationslägerhistoria" när boken var på tapeten, men det här är en historia om Auschwitz som jag lovar dig att du aldrig läst förut. Berättad helt genom Brunos barnlogik och begränsade förståelse för vad som egentligen sker blir historien du hört otaliga gånger än en gång färsk och drabbande på ett sätt jag inte upplevt på länge. Det närmsta jag kan jämföra den med är La vita é bella (Livet är underbart, 1997).


John Boyne har ett enkelt och kraftfullt språk (boken är skriven med ungdomar som främsta målgrupp) och den avskalade prosan passar historien väldigt väl. Brunos naivitet till trots är han en väldigt intelligent pojke och de frågor han får om varför vissa människor inte alls är människor petar så effektivt hål på de äldres argument att de allt som oftast inte kan svara honom. Trots sin tunga tematik kan boken samtidigt vara väldigt rolig - speciellt i dialogerna mellan Bruno och hans syster, det Hopplösa Fallet. Alla som vuxit upp med en äldre syster kommer känna igen flera diskussioner man hamnade i med henne som liten.


Det verkar som jag på något sätt lyckas välja riktigt bra böcker just nu så fort jag plockar upp något. Med Boynes mästerligt berättade historia kan det inte bli annat än ett toppbetyg även för The Boy With The Striped Pyjamas. Gör dig själv en tjänst bara och läs inte slutet bland folk. Gråtfest kan inträffa.


Betyg: 5 nya tolkningar av historier som ska berättas om och om igen av 5 möjliga

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulf - 9 februari 2022 16:23


  The End Of An Era - Sista posten på Bloggplatsen   Allt har ett slut brukar det heta och så även min tid här på Bloggplatsen. I och med nyårets stora skräckupplevelse nära hela sajten låg nere under närmre en veckas tid för mig tog jag beslu...

Av Ulf - 7 februari 2022 18:40

Linda hatar allt, Ulf är trött och frustrerad på att bli avbruten och Matti har ingen penis som bakgrundsbild den här veckan. Läget bland trupperna kunde alltså varit bättre för general Gustaf, som förgyller tillvaron med sin bästa Henke Larsson-im...

Av Ulf - 4 februari 2022 20:52

Regi: Guillermo del Toro Manus: Guillermo del Toro & Kim Morgan (baserat på William Lindsay Greshams roman) Medverkande: Bradley Cooper, Rooney Mara, Cate Blancett mfl. Produktionsbolag: Fox Searchlight Pictures/Double Dare You/TSG Entertainm...

Av Ulf - 2 februari 2022 18:17


  Regi: Reinaldo Marcus Green Manus: Zach Baylin Medverkande: Will Smith, Aunjanue Ellis, Jon Bernthal mfl. Produktionsbolag: Star Thrower Entertainment/Westbrook Studios/Keepin’ It Reel År: 2021 Längd: 144 min Land: USA Svens...

Av Ulf - 31 januari 2022 20:02

Linda är sjuk – igen! Frågan är om det var Darkman som var i farten eftersom Linda absolut inte kunde förstå varför veckans titelkaraktär heter som han gör. Det gör hur som helst att de tre medlemmarna med Y-kromosomer får hålla ställningarna...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Skapa flashcards