Direktlänk till inlägg 30 mars 2010

The Last World War

Av Ulf - 30 mars 2010 18:20



Titel: The Last World War

Författare: Dayton Ward

År: 2003 (ingen svensk utgåva)

Sidor: 482

Förlag: Pocket Star Books

ISBN: 978-0-7434-5789-7


Under ett krigspel i Missouris skogar blir en grupp reservister i marinkåren de första människorna som stöter på utomjordiskt liv. En del av soldaterna finner en grupp med till synes vänliga varelser. Några andra blir beskjutna så fort de får kontakt med en annan grupp utomjordingar. Det står snart klart att mänskligheten har fastnat mitt i ett inbördeskrig som de inte förstår. Det enda problemet är att Jorden nu blivit ett slagfält för de stridande grupperingarna och mänskligheten är i vägen.


Jag hittade den här boken under en misslyckad räd mot Sci-fi bokhandeln i Malmö och köpte den mest för att få någonting med mig att läsa. Ramberättelsen intresserade mig eftersom jag skrivit något liknande själv en gång för länge sedan. Problemet med min historia var att den spretade åt alldeles för många håll och kollapsade till sist under sin egen tyngd. Problemet med The Last World War är det totalt motsatta - den lider total brist på förgreningar och förvecklingar. En global konflikt utspelas och det enda vi får under de 320 inledande sidorna är ett gäng mer eller mindre pantade reservister som leker krig i Missouri. Det är en färd utan överraskningar och Ward har tydligen en riktig fetisch för marinkåren. Behöver jag nämna att han är tidigare yrkesmilitär? Gissa tre gånger inom vilken gren...


Språket är dödfött och känns som det skrivits av en medelmåttig fan fiction-författare. Karaktärerna är tunna som pappret deras "äventyr" är tryckt på och vi får egentligen aldrig sympati för någon av dem. Värst av allt är nog ändå den otroligt naiva historiesyn som Ward klämmer ur sig med jämna mellanrum. Hans egna politiska åsikter lyser igenom som en finne på en 13-årings haka och man undrar om Ward inte fick någon hjälp med att bearbeta sina trauman från Vietnam.


Varför tvingade jag mig då igenom knappt 500 sidor av meningslöst dravel? Jo, för att jag ville verkligen att den här boken skulle vara bra. Jag ville kunna läsa den och peka på var Ward hade lyckats där jag misslyckades. Kanske få lite tips och eventuellt ta lärdom. Nu känner jag att jag kanske borde översätta min historia, skriva färdigt den och skicka den till Pocket Star Books. Den är åtminstone bättre än den här skiten.


Betyg: 1 karaktär som får en att tänka på Delieverence av 5 möjliga

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulf - 9 februari 2022 16:23


  The End Of An Era - Sista posten på Bloggplatsen   Allt har ett slut brukar det heta och så även min tid här på Bloggplatsen. I och med nyårets stora skräckupplevelse nära hela sajten låg nere under närmre en veckas tid för mig tog jag beslu...

Av Ulf - 7 februari 2022 18:40

Linda hatar allt, Ulf är trött och frustrerad på att bli avbruten och Matti har ingen penis som bakgrundsbild den här veckan. Läget bland trupperna kunde alltså varit bättre för general Gustaf, som förgyller tillvaron med sin bästa Henke Larsson-im...

Av Ulf - 4 februari 2022 20:52

Regi: Guillermo del Toro Manus: Guillermo del Toro & Kim Morgan (baserat på William Lindsay Greshams roman) Medverkande: Bradley Cooper, Rooney Mara, Cate Blancett mfl. Produktionsbolag: Fox Searchlight Pictures/Double Dare You/TSG Entertainm...

Av Ulf - 2 februari 2022 18:17


  Regi: Reinaldo Marcus Green Manus: Zach Baylin Medverkande: Will Smith, Aunjanue Ellis, Jon Bernthal mfl. Produktionsbolag: Star Thrower Entertainment/Westbrook Studios/Keepin’ It Reel År: 2021 Längd: 144 min Land: USA Svens...

Av Ulf - 31 januari 2022 20:02

Linda är sjuk – igen! Frågan är om det var Darkman som var i farten eftersom Linda absolut inte kunde förstå varför veckans titelkaraktär heter som han gör. Det gör hur som helst att de tre medlemmarna med Y-kromosomer får hålla ställningarna...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12 13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Mars 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Ovido - Quiz & Flashcards