Direktlänk till inlägg 27 mars 2010

Sci-fi Convention 2010

Av Ulf - 27 mars 2010 18:12

 


Det kommer en tid i varje ung mans liv när han måste bege sig till Malmömässan i iskallt ösregn för att införskaffa livsnödvändiga plastsaker. Den tiden nådde mig redan som alldeles för fattig tonåring, men nu när jag har en fast inkomst riskerade jag liv och hem (inte så mycket lem men väl dock hyran) när jag vandrade in på det årligen återkommande evenemanget. För den som aldrig har varit på ett science fiction-konvent finns det några generella observationer att göra:


1. Du är inte unik i din nördighet. Ett konvent är ett ypperligt tillfälle för att träffa människor du aldrig velat träffa som "snor" just dina prylar mitt framför ögonen på dig. Det är också trångt, varmt och har en öronbedövande ljudnivå.


2. Om du är finsmakare när det gäller din sci-fi behöver du inte ens åka. Det mesta är överpriserade samlarsaker som du kan hitta billigare på nätet.


3. Det finns en särskild plats i helvetet för Twilight-fans.


Den sorgliga sanningen är att näthandeln och auktionssidorna har dödat ovanstående konvent. Det är visserligen rätt underhållande att strosa runt och titta på folk som cosplayar (mer eller mindre bra ska tilläggas), men från en ren samlarsynpunkt är det inte mycket att hurra för. Efter att ha ställt mig i kön till Robert Englunds autografsignering insåg jag att mannen tänkte ta 200 kronor per autograf. För något år sedan, då Englund också besökte mässan, tog han 100 kronor för samma tjänst. Jag må ha ett arbete och därmed också lite större summor att röra mig med, men herregud, 200 kronor?! Jag vände ganska omgående på klacken och letade vidare efter något värt min uppmärksamhet.


Snart upptäckte jag ännu en sorglig utveckling. Från att ha varit ett konvent som hade en bra blandning av prylar från en mängd serier och filmer kan man nu sammanfatta det huvudsakliga utbudet med tre titlar - Star Wars, Twilight och Marvel. Under mina timmar i hallen såg jag tillräckligt mycket Star Trek för att fylla ett bord eller två. Jag hittade två Battlestar Galactica-tröjor och inte en enda pinal från Babylon 5. Det är sorgligt när till och med ett event som främst riktar sig till personer med väldigt specifik smak lyckas strömlinjeforma sitt utbud till den större massan. Visst, det säljer väl bättre, men är ack så tråkigt.


Till sist fick jag nog av att trängas och svettas. Jag hittade vad jag kom dit för (en t-shirt modell Star Trek TOS) och drog mig ut i den regniga Malmölördagen igen. Det är nog tyvärr så att jag inte åker nästa gång. Summan av det hela - satsa på ett konvent i Köpenhamn eller annan närbelägen storstad istället. Å andra sidan är det fortfarande en rätt skön och surrealistisk känsla att se en Borg köa för att köpa en varm macka. Det är alltid värt ett leende.


Betyg: 2- överpriserade samlardockor i LIMITERAD utgåva (OMFG!) av 5 möjliga

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulf - 9 februari 2022 16:23


  The End Of An Era - Sista posten på Bloggplatsen   Allt har ett slut brukar det heta och så även min tid här på Bloggplatsen. I och med nyårets stora skräckupplevelse nära hela sajten låg nere under närmre en veckas tid för mig tog jag beslu...

Av Ulf - 7 februari 2022 18:40

Linda hatar allt, Ulf är trött och frustrerad på att bli avbruten och Matti har ingen penis som bakgrundsbild den här veckan. Läget bland trupperna kunde alltså varit bättre för general Gustaf, som förgyller tillvaron med sin bästa Henke Larsson-im...

Av Ulf - 4 februari 2022 20:52

Regi: Guillermo del Toro Manus: Guillermo del Toro & Kim Morgan (baserat på William Lindsay Greshams roman) Medverkande: Bradley Cooper, Rooney Mara, Cate Blancett mfl. Produktionsbolag: Fox Searchlight Pictures/Double Dare You/TSG Entertainm...

Av Ulf - 2 februari 2022 18:17


  Regi: Reinaldo Marcus Green Manus: Zach Baylin Medverkande: Will Smith, Aunjanue Ellis, Jon Bernthal mfl. Produktionsbolag: Star Thrower Entertainment/Westbrook Studios/Keepin’ It Reel År: 2021 Längd: 144 min Land: USA Svens...

Av Ulf - 31 januari 2022 20:02

Linda är sjuk – igen! Frågan är om det var Darkman som var i farten eftersom Linda absolut inte kunde förstå varför veckans titelkaraktär heter som han gör. Det gör hur som helst att de tre medlemmarna med Y-kromosomer får hålla ställningarna...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12 13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Mars 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Skapa flashcards