Alla inlägg den 19 december 2017

Av Ulf - 19 december 2017 20:09


TV-året 2017 Del 2  

 

I gårdagens inlägg listade jag snabbt de fem serier som innehar plats 10 - 6 under mitt tv-år 2017. Idag är det således dags för plats 5 - 1. Överlag har det varit ett bättre tv- än filmår och tv-serien har stärkt sina aktier som det i nuläget mest intressanta bildtekniska berättarmediet. Jag hade ytterligare fem serier på listan innan jag bantade ner den och funderade på att köra plats 15 - 11 också. Det här får dock duga för 2017 års tv-säsong. Under 2018 kommer jag lägga viss fokus på just tv-serier i större utsträckning än jag tidigare gjort. It truly is the golden age of television och den ser inte ut att direkt sakta ner.

 

 

 

 

5. Grotescos sju underverk

 

Det är kanske lite fusk att lista en serie som inte ens är slut än, men Grotesco-gängets senaste säsong är troligen det roligaste jag sett i år. Socialt patos, bitvis fruktansvärt mörk humor och manus att dö för. Grotesco befäster återigen att de är den enda nu verksamma komikergruppen i Sverige värd namnet. Bilden ovan är från mitt favoritavsnitt hitintills. Jag såg om det direkt efter jag sett det första gången. Så briljanta är Grotesco.

 

 

 

4. Star Trek: Discovery

 

En total nytändning för min favoritfranchise som utspelar sig i rymden. Star Trek: Discovery gör vad Abrams inte lyckades med. Den uppdaterar materialet för 2010-talet, men bibehåller den humanism och utforskaranda som de äldre serierna hade. Visst, ibland är den anakronistisk, men säg den serie med över 700 avsnitt att förhålla sig till som lyckas hålla ihop allt perfekt i kontinuiteten. För alla trekkies, trekkers och sci-fi-fans är Star Trek: Discovery en fantastisk serie.

 

 

 

3. Mr. Mercedes

 

Stephen King och tv brukar tyvärr inte vara en lyckad kombination. Förutom en handfull okej miniserier från tidigt 90-tal har skräckmästarens adaptioner i tv-format varit ganska lama och saknat den udd som Kings källmaterial har. Mr. Mercedes är utan att tveka den bästa tv-serie som baserats på någon av Kings böcker. Den överglänser boken med råge och med en fantastisk Brendan Gleeson i huvudrollen är det här en djupt obehaglig, välskriven och spännande serie. Se!

 

 

 

2. Mindhunter

 

Förutom titeln, som för tankarna till 80-talets actionserier, är Mindhunter en annan djupt obehaglig och störande serie som alla med intresse för psykologi och true crime bör se. Väldigt välspelade och välskriven och gör inte seriemördarna till "popstjärnor" som så många liknande serier gör. En tung realistisk känsla av en avgrund som öppnas bakom en präglar avsnitten och om du inte svettas lite under de många förhörsscenerna är det dags att kolla pulsen.

 

 

 

1. Twin Peaks: The Return

 

Hur kunde det vara något annat? När David Lynch och Mark Frost återvände till sin skapelse drygt 25 år efter förra installationen lyckades de återigen göra en tv-serie som omdefinierar hur tv-mediet berättar. Stundom provocerande långsam och inte alls vad fansen trodde det skulle vara, vilket i min mening är fullständigt lysande. Inte för alla dock. Om du inte vill bli utmanad av din underhållning bör du hålla dig ifrån Twin Peaks: The Return. För mig var det här den enda gången som jag genuint grät av lycka över en tv-serie under 2017. Det blir inte mycket större än så.

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Skapa flashcards