Alla inlägg den 30 december 2016

Av Ulf - 30 december 2016 13:13

 


Årskrönika 2016: Ett skitår i backspegeln

 

När man tränar kampsport lär man sig förr eller senare att det kommer en punkt då slagen inte gör ont längre. Det är då man håller på att gå ner för räkning. Hela 2016 har varit som att komma upp på åtta för att sen bli golvad igen. Med en hel hord av berömdheter som miljontals människor beundrar som gått ur tiden och ett tämligen mediokert filmår har 2016 varit ett riktigt jävla skitår.

 

Vi känner alla till att 2016 nästan blivit en filmskurk i sig själv. David Bowie, Guy Clark, Leonard Cohen, Gene Wilder, Prince och Carrie Fisher är bara några av mina inspirationskällor som gått bort. Ja, kändisar dör varje år, men det som gjort 2016 exceptionellt är att så många giganter dött med så korta mellanrum och ofta helt oväntat. Flertalet har knappt varit 60 fyllda och i en värld där man börjar prata om att världens första 150-åring redan är född är det på tok för tidigt. I och med Leonard Cohens död har jag en sista stor inspirationskälla i livet. Om 2016 kröker ett hår på David Lynchs huvud är det dags att kontakta Christopher Lloyd om den där bilen...

 

Bloggsiffrorna då? Tja, det ser tyvärr inte bättre ut där. På grund av diverse personliga problem och arbetsbörda har antal inlägg minskat från cirka 200 till cirka 180. Besökssiffrorna tappade jag när min klient för att räkna sådana på ett säkrare sätt än Bloggplatsen gör låg nere under två månader. Jag kan dock säga att jag för första året sedan jag startade bloggen 2009 har tappat. Det ena följer på det andra helt enkelt. Mindre inlägg, mindre besökare. Antalet riktigt bra filmer (femmor) har också halkat ner från förra årets 13 till 9 under 2016. Kanske är det jag som blir mer kräsen, men jag tror att kvaliteten i år har i regel varit sämre. Detta sagt innan jag sett de stora Oscarsfavoriterna för 2017. Där brukar det finnas en eller annan femma att hämta också.

 

Fram tills imorse såg 2017 ut att bli mycket bättre. Många filmer att se fram emot och framförallt Twin Peaks som kommer peppa mig till den milda grad att jag nog måste ta lugnande. Dessvärre kom en riktig pungspark innan idag. Från 1/1 2017 kommer momsen på biobiljetter höjas från 6 till 25%. En mer kulturfientlig åtgärd får man leta efter. Det kommer dock slå tillbaka rejält. I motsats till om man höjer momsen på saker som folk behöver kommer vi inte se en stadig nivå besökare som från 2016. Det finns andra vägar att gå. Streamingtjänster, diverse olagliga alternativ och billig köpfilm från över Atlanten kommer explodera i popularitet. Salongerna kommer gapa tomma i allt större utsträckning. Visst, de stora blockbuster-filmerna kommer fortfarande dra folk, men svansen av spontana biobesök kommer försvinna. Men, för all del, gräv er egen grav.

 

Själv kommer jag se exakt två filmer på SF:s biografer under 2017 (utöver de biocheckar jag behöver använda upp) - Blade Runner 2049 och Star Wars Episode VIII. Jag är fullt medveten om att SF inte är statligt ägt, men samtidigt vet jag att de är en stark lobby för allt som kan tjäna dem pengar. De får inte mer av mig än nämnda filmer. Resten av mina biobesök kommer ske på Folkets Bio. Kort sagt, den kommersiella svenska filmpolitiken kan dra åt helvete. Basta.

 

Nåväl, snart vänder vi blad och här är en önskan om ett bättre 2017 med bättre film, lika bra tv som under 2016 och att ljuset skådas och momsen sänks igen.

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19 20 21 22 23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< December 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Skapa flashcards