Alla inlägg den 3 november 2016

Av Ulf - 3 november 2016 13:38

 

FFF 2016: Betraktelser från stol 125

 

Med hjälp av ett ytterst ovetenskapligt test brukar jag bedöma antalet festivalbesökare rent generellt. I brist på bättre namn kan vi kalla det "rövtestet". Jag hade kunnat kalla det för "stolstestet", men hur kul låter det? I grund och botten går rövtestet ut på följande: Välj en stol som inte är rakt i mittenfåran för vad gemene besökare anser som "bästa plats" och se på hur många föreställningar du kan sitta i samma stol. Detta mäter (återigen med fantastisk vetenskaplig skärpa) följande saker:

 

1. Hur stort är publiktrycket rent generellt?

2. Kan en stol klara av mig i tio dagar?

 

Under Lundadelen av årets festival föll valet på stol 125 och svaren på frågorna är "ganska dåligt" och "ja". Jag kunde se alla filmerna jag såg från stol 125 och alltid ha plats att lägga av mig ytterkläderna på stol 126. Jag har givetvis ingen riktig statistik på antalet besökande, men magkänslan säger färre än tidigare år. Det är oroande. Med en så pass unik kulturhändelse som FFF är för regionen måste publiken också bli större. Jag vet ärligt talat inte hur. Festivalen marknadsfördes på de regionala tågen och jag vet många som registrerade den satsningen. Budskapet når ut, men publiken kommer inte i samma utsträckning.

Jag bör poängtera att jag inte närvarande vid festivalens sista dag, men bortsett från denna verkade det som det främst var de svenska filmerna som drog publik. Det är inte så konstigt egentligen. På vilken svensk genrefilmspremiär som helst befinner sig mer eller mindre halva teamet i publiken. Detta är något jag verkligen gillar. Filmen får ytterligare en dimension när karaktärerna får "liv" framför en efteråt. Det ger dessutom mig något att göra under väntan på insläpp. Jag brukar titta på publiken i foajén och välja ut en eller två som jag skulle castat i en film. En ytlig liten lek som enbart grundar sig på utseende och utstrålning. Det roliga är att jag oftast har "rätt" och riktar in mig på skådespelare jag inte kände till sedan innan. Jag lyckades "casta" alla närvarande från Bieffekterna (2016). Kanske man skulle slå sig på att bli casting director?

 

Hur som helst, sett till filmerna som visades var det ganska få riktiga höjdare i år. Många filmer landade precis på gränsen mellan 3 och 4 i betyg, men som helhet var de flesta filmer åtminstone sevärda. Av de 21 filmer jag såg i år landade betygssnittet dock ganska lågt på 2,29. En vanlig festival brukar det landa runt 2,7 - 3,3. Anledningen är de många filmerna som fick 3+ i betyg. En trea är en trea oavsett plus när det kommer till statistiken. Precis som förra året tänkte jag försöka mig på att ranka filmerna nedan. De med ett "M" inom parentes gick på festivalens första del, i Malmö:

 

1. Green Room (M)
2. The Invitation  (M)
3. Egomaniac
4. Psychonauts
5. Bieffekterna
6. Ghost Rockets
7. Don't Knock Twice
8. K-Shop
9. Unseen
10. Man Underground
11. Headshot
12. Ice Guardians
13. The Open
14. Kaijyu Mono
15. Dearest Sister
16. Shelley
17. Évolution (M)
18. Lilith's Awakening
19. Cell (M)
20. Vilsen
21. Tank 432

 

Och som vanligt delas Skitfint pris ut i följande kategorier:

 

Best Short Film: Legend Of Dark Rider
Best Visual Effects: Unseen
Best Use Of Original Song Or Cover: Dead Kennedys - Nazi Punks Fuck Off (Green Room)
Best Original Score: Bieffekterna
Best Art Direction: Don't Knock Twice
Best Editing: Headshot
Best Cinematography: Évolution
Best Adapted Screenplay: Psyconauts ("Psiconautas, los niños olvidados" av  Alberto Vázquez)
Best Original Screenplay: The Invitation (Phil Hay & Matt Manfredi)
Best Directing: Green Room (Jeremy Saulnier)
Best Supporting Actress: Bieffekterna (Emelia Hansson)
Best Leading Actress: Egomaniac (Nic Lamont)
Best Supporting Actor: Green Room (Patrick Stewart)
Best Leading Actor: Man Underground (George Basil)

Best Picture: Green Room

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Skapa flashcards