Alla inlägg under juni 2015

Av Ulf - 9 juni 2015 15:02

 


Originaltitel: The Walking Dead: No Way Out

Författare: Robert Kirkman

Tecknare: Charlie Adlard/Cliff Rathburn

År: 2011 (svensk utgåva 2015)

Sidor: 144

Förlag: Apart Förlag AB (Originalförlag: Image Comics)

ISBN: 978-91-87877-14-8

 

Rick och hans vänner må ha fått varma och mjuka sängar i Alexandria, men den gnagande känslan att de trots allt inte är trygga vill inte lämna gruppen. Samtidigt som borgmästaren sörjer sin fru och har satt Rick i ledarposition blir den lilla staden attackerad av en hel hord zombies. Frågan är om gruppen ska lyckas hålla tillbaka horden och om alla kommer överleva?

 

Jag återkommer ständigt till skillnaden mellan tv-serien och serieförlagan när det gäller The Walking Dead. Jag gillar båda, men det är något som hela tiden har stört mig med tv-versionen. Först när jag läser den väldigt actionbetonade fjortonde volymen av serien inser jag vad det är - jag bryr mig om karaktärerna i den tecknade versionen mer och föredrar actionsekvenserna i tv-serien. När Kirkman låter sina hjältar stå för den största zombieslakten vad jag kan komma ihåg från serien tappar han också lite i den ypperliga karaktärsutvecklingen. Därmed inte sagt att Ingen utväg är en dålig installation av The Walking Dead. Den är tämligen annorlunda från tidigare volymer i det snabba och actionfyllda berättandet, men Kirkman lyckas ändå få till en hel del riktigt bra karaktärsögonblick. Sedan har vi chockeffekten...

 

Hur mycket The Walking Dead jag än läser lyckas jag aldrig värja mig för de grymheter som Kirkman ibland utsätter sina karaktärer för. I den här volymen, utan att spoila, råkar en karaktär ut för en fruktansvärd skada. Det är i uppföljningen av dessa händelser som Kirkman ofta gör sina mest talande analyser. Jag har en känsla av att volym 15 kommer bli något alldeles fantastiskt. Ingen utväg bygger upp till denna och även om den är marginellt svagare än många andra delar i serien är den ett måste i din samling.

 

Betyg: 4+ do I have something on or in my face? av 5 möjliga

Av Ulf - 7 juni 2015 22:30

 


Regi: Romano Scavolini

Manus: Romano Scavolini

Medverkande: Baird Stafford, Sharon Smith, C.J Cooke mfl.

Produktionsbolag: Goldmine Productions

År: 1981

Längd: 97 min

Land: USA/Italien

Svensk åldersgräns:  15

IMDB: http://www.imdb.com/title/tt0082818/

 

George Tatum har spenderat stor del av sitt vuxna liv under tvångspsykiatrisk vård. Fruktansvärda mardrömmar får honom att återuppleva ett barndomstrauma natt efter natt. Trots detta bedöms han som botad av sina läkare och släpps ut på villkorlig frigång. Snart struntar George i att dyka upp hos sin psykolog och styr kosan söderut. Allt medans ångesten blir värre börjar George stalka en familj vars son påminner honom om honom själv som liten.

 

Titeln. Bara titeln. Den är lika delar underbar, lika delar störtlöjlig. Känd som enbart Nightmare i delar av världen är detta en av de mer lyckade amerikansk-italienska samproduktionerna det går tio på dussinet av under sent 70- och tidigt 80-tal. Romano Scavolini har flertalet intressanta grepp i både manus och regi. Det är ganska tydligt att han sneglat på Maniac (1980), men Nightmare är mer förankrad i amerikansk förort, med allt vad det innebär, än storstad. Mysteriet vad som hände George under barndomen blir tydligt efter ungefär hälften av speltiden och det är intressant att se hur karaktären kämpar med sig själv för att båda undertrycka och leva ut sina fantasier. 

 

Nightmare hade dock inte funkat om det inte vore för familjen som George terroriserar. Förvisso är det mestadels den ensamstående mamman och hennes son, CJ, som porträtteras, men Georges strykande kring husknuten och i kvarteret gör att filmen får ett tydligt ankare. Således rör den sig inte in i slashergenren utan håller sig i utkanterna av psykologisk thriller/skräck.

 

Det som sänker filmens betyg är hantverket i sig. Skådespelarna är av mycket varierande kaliber och saker som kontinuitetsklippning och berättartempo är ibland under all kritik. Trots det måste jag säga att Nightmare verkligen var en överraskning. En liten bortglömd pulppärla.

 

 

Betyg: 3+ barndomstrauman av 5 möjliga

 

Chockerande idag?:  På gränsen. Är du känslig så absolut. Är du härdad skräckfilmsfantast som undertecknad skulle jag inte säga det. Vissa tematiska val är det som är mest chockerande, inte gore-scenerna i sig.

 

Förbjuden i: Kanada, Finland, Storbritannien, Tyskland


Fortfarande förbjuden i: Kanada, Tyskland

 

Av Ulf - 6 juni 2015 11:03

 


Regi: Neill Blomkamp

Manus: Neill Blomkamp & Terri Tatchell

Medverkande: Sharlto CopleyDev Patel, Hugh Jackman mfl.

Produktionsbolag: Simon Kinberg Productions/Genre Films/Sony Pictures Entertainment (SPE) mfl.

År: 2015

Längd: 120 min

Land: USA/Sydafrika/Mexico

Svensk åldersgräns:  15

IMDB: http://www.imdb.com/title/tt1823672/

 

I en närbelägen framtid har brottsligheten i Johannesburg decimerats tack vare polisens patrullerande robotar. När robotarnas designer, Deon, stjäl en av sina egna skapelser för att testa ett AI-program går experimentet över all förväntan. Roboten, som får namnet Chappie, utvecklas snabbt till världens första sanna artificiella intelligens. Det enda problemet är att både Chappie och Deon är i händerna på ett gäng desperata brottslingar och samtidigt försöker krafter inom företaget komma åt dem.

 

Neill Blomkamp slog igenom med dunder och brak med District 9, 2009 års science fiction-allegori över apartheidregimen i Sydafrika. Det var och är en fantastisk film. Därför var min besvikelse med hans nästa verk, Elysium (2013), tämligen stor. Chappie är tack och lov ett steg i absolut rätt riktning för Blomkamp.

 

Om Blomkamp visat något i sina tidigare filmer är det att han har en kuslig förmåga att få icke-mänskliga karaktärer, så som utomjordingar eller robotar, att verka som fullt utvecklade och kännande karaktärer. Detta gäller också för Chappie.

Titelkaraktären är olik någon annan AI jag sett porträtterad på film och frågan jag måste ställa mig är varför? Chappies utveckling är egentligen logisk för en självlärande AI. Han börjar som ett "barn" och måste få input att analysera och utvecklas ifrån. Det närmsta jag kommer att tänka på är B4 från Star Trek: Nemesis (2002), men detta är en haltande jämförelse då denna karaktär bara har en ytterst begränsad screen time.

 

Chappie, med röst av återkommande Blomkamp-skådisen Sharlto Copley, är helt klart filmens stjärna, men man har ändå lyckats få med en helt okej ensemble att omge honom med. Dev Patel, Hugh Jackman och Sigourney Weaver är alla bra i sina roller. Patel får mest att arbeta med, men Jackmans skurk (inte ofta man ser honom spela det) är min favorit av de traditionella skådisarna. Weavers karaktär är dessvärre så urbota dumt skriven att jag undrar vad Blomkamp och Tatchell sysslade med. Sen har vi Die Antwoord. Inget ont om deras musik, som jag tycker är helt okej, men de borde hålla sig från skådespeleriet. Deras amatörmässiga spel drar tyvärr ner många av filmens viktiga scener. Inte heller manuset håller hela vägen ut. Det har många goda idéer men Blomkamp drar inte nytta av en hel del av dessa.

 

Till syvende och sist är ändå Chappie ett fall framåt för Blomkamp. Den är mycket bättre än Elysium och får mig att se fram emot den film i Alien-franchisen som är Blomkamps nästa projekt.

 

Betyg: 4- gangstarobotar av 5 möjliga

Av Ulf - 4 juni 2015 23:00


Regi: Charles Kaufman

Manus: Charles Kaufman & Warren Leight

Medverkande: Nancy HendricksonDeborah Luce, Tiana Pierce mfl.

Produktionsbolag: Duty Productions/Saga Films/Troma Entertainment

År: 1980

Längd: 90 min

Land: USA

Svensk åldersgräns:  Ej bedömd, troligen 15

IMDB: http://www.imdb.com/title/tt0081186/

 

Abbey, Jackie och Trina gjorde sitt college osäkert under tidigt 70-tal och har varit vänner sedan dess. Varje år samlas de för att prata gamla minnen och åka på en äventyrsweekend. Det här året ska det bli camping i ett avlägset strövområde. Som väntat är de dock inte ensamma. Två män kidnappar kvinnorna och för med dem hem till sin bindgalna mor... som vill ha underhållning.

 

Skräckdiggare är välbekanta med Troma Entertainment, lågbudgetbolaget som fick sitt stora genombrott under 1980-talet med filmer som gick emot allt vad god smak heter. Vissa av deras produktioner är fruktansvärt roliga i all sin absurditet och denna galghumor kan man också hitta i deras relativt tidiga verk, Mother's Day. Gjord under den stora slasherboomen som inleddes i början av 80-talet bjuder filmen på överraskande många positiva aspekter.

 

Vad Charlie Kaufman, bror till Troma-bossen Lloyd Kaufman, har lyckats med konststycket att få mig att bry mig om karaktärerna i en lågbudgetslasher. Som läsare av bloggen vet så gillar jag slashergenren i allmänhet, men inte ens som det fan jag är kan jag försvara karaktärsporträtten i de flesta av dem. De är inte direkt lysande i Mother's Day heller, men Kaufman tar sig tid att bygga upp karaktärerna och ge dem personligheter, styrkor och svagheter... nästan som en "riktig" film.

 

Skämt och sido så fungerar Mother's Day över förväntan. Den har en tidlös lågbudgetcharm, bra skurkar och är förvånansvärt kompetent regisserad. Det jag i viss mån vänder mig mot är den ojämna tonen. Vissa scener är på tok för brutala för att fungera ihop med de mer parodiska avsnitten av filmen. Nåväl, slutet fick mig att gapskratta i alla fall. Gott så.

 

 

Betyg: 3- mommy issues av 5 möjliga

 

Chockerande idag?:  Mjäaoa? Det finns en scen ungefär i mitten av filmen som jag tror de flesta skulle reagera på. Det är också en av huvudanledningarna till att trean i betyg har ett minus efter sig. I generell ton skulle jag dock säga nej.

 

Förbjuden i: Storbritannien, Tyskland, Australien


Fortfarande förbjuden i: Australien

 


Av Ulf - 2 juni 2015 15:43

 


Regi: Charles McCrann

Manus: Charles McCrann

Medverkande: Charles McCrannBeverly Shapiro, Dennis Helfend mfl.

Produktionsbolag: CM Productions

År: 1980

Längd: 89 min

Land: USA

Svensk åldersgräns:  Ej bedömd, troligen 15

IMDB: http://www.imdb.com/title/tt0080448/


När regeringen bestämmer sig för att bekämpa marijuanaodling i ett avlägset skogsområde med ett nytt och oprövat bekämpningsmedel går det mesta fel. Förvisso lyckas de förstöra drogodlingen, men även infektera människorna i området med en zombieliknande sjukdom. Skogsvakten Tom är på väg till en fisketur i området tillsammans med sin fru och sin bror och hamnar mitt i händelsernas centrum.

Vissa av filmerna på video nasties-listan är inte utgivna på något annat än riktigt grynig VHS. Detta är också fallet för Toxic Zombies. Efter att ha sett en rippad VHS-kopia på YouTube förstår jag varför. Det finns egentligen inget kontroversiellt med Toxic Zombies och när kvaliteten på själva filmen är så usel som den är i det här fallet finns det ingen anledning att släppa den på ett senare format. Regisserad, producerad, skriven och spelad av Charles McCrann är det här en film som ingen vettig person skulle vilja ha sitt namn på.

 

Min enda slutsats är att Charles McCrann inte hade någon aning om vad han gjorde. Toxic Zombies (eller Bloodeaters som filmens originaltitel var på bio) var också det enda som Charles McCrann, jurist till vardags, gjorde i filmväg innan han omkom i 9/11-attackerna. Filmen innehåller allt man kan förvänta sig av en lågbudgetproduktion från den här eran i form av usla skådespelare, skrattretande dialog och obefintligt manus. Det enda som fungerar någorlunda är musiken av den enkla anledningen att den lånar lite väl mycket av John Carpenter. För det mesta trist, långsam och meningslös bjuder Toxic Zombies dock på ett par skratt med tanke på den mycket låga tekniska kompetensen filmen är gjord med och den totala okunskap av zombiegenren i stort som den utstrålar.


Betyg: 1 ologiskt logiska zombies av 5 möjliga

 

Chockerande idag?: Korta svaret: Nej. Långa svaret: I helsike nej.

 

Förbjuden i: Storbritannien, Tyskland


Fortfarande förbjuden i: Storbritannien

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Skapa flashcards