Direktlänk till inlägg 26 mars 2015

Rädda Pixel K.a.f.e!

Av Ulf - 26 mars 2015 21:25


På Östra Förstadsgatan 16 i Malmö huserar Sveriges kanske häftigaste retrokafé. Efter att ha varit segstartad följde jag med några polare till stället i somras. Det var kärlek vid första ögonkastet. Pixel K.a.f.e har som inget annat ställe jag besökt i det här landet lyckats sätta fingret på den kärlek och entusiasm många av oss 80- och 90-talister känner inför spel. Med sin inredning, arkadkabinett, flipperspel och evenemang såsom spelturneringar (där undertecknad vann Mario Kart-turneringen i somras. Bara en sådan sak liksom!) är Pixel ett unikt kulturellt vattenhål i Malmö. 

 

Dessvärre går det inte riktigt så bra för Pixel som man skulle hoppats. Därför har man nu startat en kampanj på Facebook vid namnet Rädda Pixel! Om ni inte besökt kaféet, gör det. Jag lovar er, ni kommer bli lika tokkära som jag är i stället. Om jag hade bott i Malmö hade det varit mitt andra hem. Stöd ett kulturellt unikum som bara inte får försvinna!    



 
 
Ingen bild

brädspelsnörd

27 mars 2015 16:54

Gillar stället som idé men ligger tyvärr tokigt, restaurangdelen känns förmycket lagerlokal för att kännas som ett mysig ställe att sätta sig och äta på m.m Idé med ett sånt ställe är helt fantastiskt, men tyvärr så drivs det nog inte på helt sätt och ligger helt off för alla som bor utanför malmö o kommer in med tåg. bristen på en vettig öl gör också att det är till och med trevliga att sitta hemma med ett kompisgäng, köra nått brädspel och dricka lite öl. förmycket entusiast förlite företagsamhet gör nog att detta stället tyvärr aldrig kommer gå runt i sin nuvarande form. kasta in pengar i detta projekt som det ser ut nu kommer jag aldrig göra.

 
Ingen bild

skitfinkultur

28 mars 2015 22:24

Förstår dina poänger, men brister är till för att rättas till. I min mening så är bara faktumet att stället finns en anledning att stödja det...:)

 
Ingen bild

brädspelsnörd

1 april 2015 20:19

Fast med en ägare som inte tar till sig när man säger nått och säger att han inte orkar och bara beklagar sig över att ingen handlar där är ju lite sådär... han borde ju fundera på varför ingen är där och kommer kunder med konstruktiv kritik så borde han ju ta till sig.. men men .. jag hoppas han tar tag i stället för det skulle kunnat bli en stamställe...

 
skitfinkultur

skitfinkultur

2 april 2015 02:03

Det som framförallt har förvånat mig är maten. Inte kvaliteten, den är riktigt bra, men priset. Det finns inte riktigt något mellanting mellan en riktigt dyr burgare eller en slät kopp kaffe. Tror där är mycket pengar att tjäna med en utökning av menyn. Klientelet, mig själv inberäknad, verkar inte tillhöra de ekonomiska glidarna liksom.

http://skitfinkultur.se

 
Ingen bild

Mumin

8 april 2015 03:12

Att ägaren inte tar till sig tror jag inte alls stämmer. Det handlar om pengar också. Finns det ingen ekonomi så är det svårt att investera och ändra. Sen driver han stället själv och jobbar mellan 2-3 heltidstjänster ensam. Och bara beklagar sig stämmer ju inte ens lite. Hur hade du själv mått om du jobbade över 300-400h i månaden utan lön och folk bara påpekar vad som är fel. "Felen" går oftast inte att bara trolla bort. Allt kostar. Så såga honom är ju inte riktigt juste. =/

Hur kommer det sig att läget är fel för folk utanför Malmö? Det ligger ju max 10 min promenad från Malmö C.. Tar du bussen är det 3 minuter från Malmö C.

Maten ligger på från 99kr för en burgare inkl pommes. Finns numera även lökringar, chili cheese mm att köpa.

 
Ingen bild

eevee

8 april 2015 03:45

Förstår inte riktigt varför priserna nämns? Det kostar mellan 89-149kr för en huvudrätt (det är ju helt normala priser för en restaurang). Maten är verkligen jättegod och kvalitén är hög, så det är helt klart värt priset..det är liksom inga McDonalds-hamburgare och sladdriga pommes..

Hoppas verkligen att det ska gå bättre för Pixel framöver, det enda som saknas är väl just starköl isåfall. Men det är ju på väg, stället måste bara få komma på fötter igen :)

 
skitfinkultur

skitfinkultur

8 april 2015 22:15

Som sagt, kvaliteten klagar jag inte på, men jag tror att man hade kunnat dra in mer pengar på en utökad meny med fler alternativ till fler prisgrupper. Enligt vad jag har sett när jag varit där är klientelet främst killar och tjejer i gymnasieåldern och de riktigt inbitna spelarna. De sistnämnda kan säkert lägga ut till en huvudrätt, men kidsen? Nja...

http://skitfinkultur.se

 
Ingen bild

Mumin

9 april 2015 00:55

Alltså det hänger väl inga kids på Pixel? Väldigt sällan i alla fall. Majoriteten av gästerna är 20+ om inte 25+. Gymnasieelever har jag nog aldrig sett där förutom de som haft prao på plats.

När har du varit där senast Skitfinkultur?

Problemet med att lägga in rätter "mellanrätter" är att de ska då också hållas i lager och vara vettiga. Sen om man nu inte säljer dessa så är det bara kasta och svinn på det blir inte så kul.

Vill man äta en av de grymma burgarna inkl pommes så är det 99 kr för den billigaste (The Kong / The Green Kong).

Har du sett deras meny på sistone? http://www.pixelkafe.se/meny.html

 
skitfinkultur

skitfinkultur

10 april 2015 10:42

Jag erkänner när jag har fel, och vad jag kommer ihåg såg menyn inte ut så när jag var där sist (vilket var förra året någon gång). Fast jag vidhåller att studenter (gymnasister eller universitet/högskola) inte har den ekonomi som gör att de kan äta där ofta. Eller var det jag som hade extremt dålig koll på stålarna när jag pluggade...:p

http://skitfinkultur.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulf - 9 februari 2022 16:23


  The End Of An Era - Sista posten på Bloggplatsen   Allt har ett slut brukar det heta och så även min tid här på Bloggplatsen. I och med nyårets stora skräckupplevelse nära hela sajten låg nere under närmre en veckas tid för mig tog jag beslu...

Av Ulf - 7 februari 2022 18:40

Linda hatar allt, Ulf är trött och frustrerad på att bli avbruten och Matti har ingen penis som bakgrundsbild den här veckan. Läget bland trupperna kunde alltså varit bättre för general Gustaf, som förgyller tillvaron med sin bästa Henke Larsson-im...

Av Ulf - 4 februari 2022 20:52

Regi: Guillermo del Toro Manus: Guillermo del Toro & Kim Morgan (baserat på William Lindsay Greshams roman) Medverkande: Bradley Cooper, Rooney Mara, Cate Blancett mfl. Produktionsbolag: Fox Searchlight Pictures/Double Dare You/TSG Entertainm...

Av Ulf - 2 februari 2022 18:17


  Regi: Reinaldo Marcus Green Manus: Zach Baylin Medverkande: Will Smith, Aunjanue Ellis, Jon Bernthal mfl. Produktionsbolag: Star Thrower Entertainment/Westbrook Studios/Keepin’ It Reel År: 2021 Längd: 144 min Land: USA Svens...

Av Ulf - 31 januari 2022 20:02

Linda är sjuk – igen! Frågan är om det var Darkman som var i farten eftersom Linda absolut inte kunde förstå varför veckans titelkaraktär heter som han gör. Det gör hur som helst att de tre medlemmarna med Y-kromosomer får hålla ställningarna...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Ovido - Quiz & Flashcards