Alla inlägg den 10 oktober 2014

Av Ulf - 10 oktober 2014 20:00

FFF 2014: Tio dagar i filmens tjänst  

 

Fantastisk Filmfestival är över för den här gången och jag måste nu börja planera mina egna filmvisningar igen. I år känns det lite extra jobbigt eftersom 2014 års upplaga av festivalen (nummer 20 i ordningen) var bland de bästa jag bevistat som publik och den definitivt bästa jag bevakat som press. Anledningarna är många, men jag vill rikta lite extra tack till vissa personer och saker som fungerade ypperligt:

 

1. Schemaläggningen: Ett problem som irriterat under tidigare år har varit otaliga krockar mellan framförallt långfilmerna. Jag vet inte riktigt vad som hänt till det här året, men plötsligt flöt schemat riktigt, riktigt bra. En förändring var att man till största del samlade kortfilmerna i kortfilmspaket istället för att köra dem inför varje film. Det snabbade på schemat en hel del och diverse teknikstrul lyste med sin frånvaro. Under hela festivalen räknade jag till två krockar mellan långfilmer. Det är smått otroligt med tanke på att det rör sig om tio dagar med film utspritt på fem ställen; de båda salongerna på Folkets Bio (Kino), Filmstaden 1 och 7 samt den lite mindre salongen Södran. Att ro hem det här måste ha krävt logistiska talanger utöver det vanliga. Jag vet att det finns en schemaansvarig för festivalen även om jag inte för mitt liv kan komma ihåg hans namn. Om han läser det här lyfter jag på hatten till dig och hoppas du lägger schemat även för nästa festival.

 

2. Flytet och synergin mellan filmerna: Även programgrupperna har legat i och skapat om inte alltid uppenbara så i alla fall symboliska kopplingar mellan filmerna som visats under samma dag. Det kanske låter som en självklarhet när en festival har ett genomgående tema att det också blir en naturlig koppling filmerna emellan. Den som någonsin planerat ett filmprogram vet att så inte är fallet. Jag har själv suttit i planeringsgrupper där allt brakat rent åt helvete. FFF 2014 har haft programgrupper som helt klart kört efter en gemensam vision och det märks!

 

3. Köerna: I och med schemaläggningen har också kötiderna in till filmerna, framförallt på Kino, minskats drastiskt. Jag tror det var 2012 när jag köade 40 minuter för insläpp i en allt varmare och svettigare foajé. Det ska sägas - Kinos foajé är inte byggd för så här många människor. Temperaturen stiger rejält och syret tar slut på nolltid. I år fungerade det dock i princip smärtfritt. Good show.

 

4. Johan Barrander: Det är Barrander som jag främst har haft att göra med när det gäller pressackreditering, screeners, jobbiga frågor etc. Ett proffs ut i fingerspetsarna som verkar ha full koll hela tiden. Gott samarbete, good guy.

 

Festivalens prisutdelningar blev väl sådär enligt undertecknad. Nomineringarna till Méliès D'Argent såg ut som följande:

 

Soulmate

The Canal

LFO:The Movie

Alleluia

Stereo

Amnesia

 
Jag har tidigare orerat om att jag tycker att vinnaren, Alleluia, är en riktig skräpfilm. Jag besparar er en längre utläggning om detta. Min gradering av de nominerade går (i fallande ordning):

 

1. LFO: The Movie

2. Stereo

3. The Canal

4. Amnesia

5. Soulmate

6. Alleluia

 

Att kortfilmsklassen vanns av den gotiska lilla mardrömmen Tin & Tina (2013) var väl inget jag varken jublade över eller sörjde. Den internationella juryn, som delade ut festivalens eget pris, Sirenen, hade att välja mellan:

 

Why Don't You Play In Hell?

Cold In July

The Babadook

It Follows

The Midnight Swim

I, Origins

 

Även om jag hade Why Don't You Play In Hell? som favorit här blev jag inte direkt besviken när Cold In July plockade hem Sirenen. Det är en fantastiskt bra film och det är bara att gratulera er som inte sett den än. Ni har något att se fram emot. Att The Midnight Swim fick ett hedersomnämnande kan jag ha överseende med...

 

Min gradering av de nominerade:

 

1. Why Don't You Play In Hell?

2. Cold In July

3. The Babadook

4. It Follows

5. I, Origins

6. The Midnight Swim

 

Med start från förra årets festival delar jag även om mitt eget pris, passande nog döpt till Skitfint pris. Kategorierna har Oscarsgalans diton som förlaga, även om jag ändrats, tweekat och tagit bort. 2014 års Skitfina priser går till följande filmer:

 

Best Short Film: Mienin

Best Visual Effects: The Signal

Best Use Of Original Song Or Cover: Anthonio (Berlin Breakdown version) - Annie (The Guest)

Best Original Score: The Guest (Steve Moore)

Best Art Direction: The Strange Colour Of Your Body's Tears

Best Editing: The Strange Colour Of Your Body's Tears

Best Cinematography: The Strange Colour Of Your Body's Tears

Best Adapted Screenplay: Predestination (Robert A Heinlein, "All You Zombies" adapted by The Spierig Brothers)

Best Original Screenplay: These Final Hours (Zak Hilditch)

Best Directing: These Final Hours (Zak Hilditch)

Best Supporting Actress: These Final Hours (Angourie Rice)

Best Leading Actress: The Babadook (Essie Davis)

Best Supporting Actor: What We Do In The Shadows (Jemaine Clement)

Best Leading Actor: Why Don't You Play In Hell? (Hiroki Hasegawa)
Best Picture: These Final Hours & The Guest

 

Det kanske verkar som en cop-out att inte välja en film till bästa film, men det är i princip omöjligt att göra den här gången. These Final Hours och The Guest symboliserar båda varför jag älskar film, men på radikalt annorlunda sätt. Skaffa och se båda är mitt tips. När publiken fick välja blev vinnarna i kort- respektive långfilmsklasserna den belgiska The Boy With A Camera Head samt What We Do In The Shadows.

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17 18 19
20
21
22 23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Skapa flashcards