Alla inlägg den 22 december 2013

Av Ulf - 22 december 2013 13:45

 

 

Regi: M. Night Shyamalan

Manus: M. Night Shyamalan & Gary Whitta

Medverkande: Will Smith, Jaden Smith, Sophie Okonedo mfl.

Produktionsbolag: Overbrook Entertainment & Blinding Edge Pictures

År: 2013

Längd: 100 min

Land: USA

Svensk åldersgräns: 11

IMDB: http://www.imdb.com/title/tt1815862/

 

Jag skulle ljuga om jag inte medgav att jag dragit mig för att se After Earth. Det är en film av Shyamalan, som konsekvent har förstört sin karriär sedan han slog igenom för drygt 15 år sedan, och huvudrollen innehas av Jaden Smith. Jaden, givetvis son till Will Smith, har blivit pushad som sin fars arvtagare nu i vad som verkar vara en evighet. Skillnaden mellan far och son är att Jaden inte kan skådespela sig ur en blöt papperspåse medan Will fortfarande till stor del kan leva på sin charm. När After Earth dessutom blivit utskälld som en av årets största kalkoner fick jag vänta tills det började skrika ordentligt i science fiction-tarmen för att jag skulle orka med filmen. Men, ja, After Earth är faktiskt inte så jäkla dålig - den är bara inte särskilt bra.

 

Cirka 1 000 år efter att mänskligheten förstört Jorden till den milda grad att de varit tvugna att söka ett nytt hem bland stjärnorna rasar ett krig mellan kolonisatörerna och den utomjordiska rasen Ursa. Cypher Raige (herregud, vilket namn...) är den store hjälten då han kom på ett sätt för vissa soldater att i princip göra sig osynliga för fienden. Cypher har däremot försummat sin familj i allmänhet och sin son, Kitai, i synnerhet. När de båda beger sig ut på en resa för att spendera lite mer tid tillsammans slutar färden med en kraschlandning - på Jorden...

 

After Earth har en helt okej premiss i och med faran med att förstöra vår miljö och konsekvenserna detta kan medföra. Science fiction om miljökatastrofer har en lång historia i litteraturens värld, men skådas inte särskilt ofta på film, om det inte handlar om efterdyningarna efter ett kärnvapenkrig eller liknande. Jag gillar också designen på många av sakerna i After Earth. Den känns genomtänkt och har en klar röd tråd, vilket är A och O om man vill presentera en trovärdig framtidsvision. Det samma kan tyvärr inte sägas om CG-effekterna som saknar tyngd och ser väldigt framhastade ut.

 

Far och son Smith är precis som jag trodde de skulle vara. Will har en tämligen liten roll, men gör vad han kan med den. Jaden däremot är fortfarande usel. Jag antar att han försöker väcka sympati med sitt gnälliga uttryck, men allt jag vill se är honom gå vilse i ödemarken och låta filmen fokusera på Wills karaktär istället. Manuset i sig är inte heller något att hänga i julgranen (God Jul!). Det innehåller flertalet logiska luckor och efterkonstruktioner som man mest tar sig åt pannan för. Det är dock inte på långa vägar lika illa som många av Shyamalans andra manus på senare år, så man får vara glad för det lilla.

 

After Earth är knappast den katastrof som folk velat låta den framstå som, men att säga att det är en bra film är att ta i. Den är okej, varken mer eller mindre. Att den sen är ytterligare ett skamlöst försök att pusha Jaden Smith ner i halsen på oss är en annan femma.

 

Betyg: 2+ planeter där allt vill döda dig av 5 möjliga

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18 19
20
21 22
23
24
25
26 27 28
29
30 31
<<< December 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Skapa flashcards