Direktlänk till inlägg 17 april 2012

Odödliga musikvideos: Men At Work - Down Under

Av Ulf - 17 april 2012 21:32

Odödliga musikvideos


När jag växte upp var musikvideon en stapelvara och ett måste för varje band som ville slå igenom på bred front. MTV var kanalen som gällde för den nya musiken och jag kan inte ens börja uppskatta hur många timmar jag tittat på treminutershistorier. För den som ville ha något lite smalare eller lokalt (läs: svenskt) förankrade videos fungerade ZTV ypperligt som komplement. Idag, 2012, är musikvideo-tv en sorgligt bortglömd form av underhållning. YouTube har tagit över rollen att fylla musikvideobehoven, men det är inte riktigt samma sak. En musikkanal på TV fungerade som en slags visuell radio. Tjusningen att inte behöva välja hela tiden har gått förlorad med nätet. För mig personligen har musikvideo-tv:ns död betytt att jag har ett sätt mindre att upptäcka ny musik på. Nätet har skapat en uppsjö tjänster för att fylla detta tomrum, men det är först med Spotify som jag upplever att jag kan få samma upptäckarglädje som jag fick genom att slå på tv:n och bara kolla en videos en halvtimme efter skolan.


MTV har tappat musiken och är nu RTV (reality tv), ZTV är saligt insomnad och VH1 har jag helt sonika aldrig varit begåvad med i mitt kabelnät var jag än bott. "Odödliga scener", min lilla biserie här på bloggen, får idag en ny kompis. Det här är mina favoritmusikvideos - videos jag kan köra igång en trist eftermiddag och bara fly världen ett tag. Håll till godo!


Artist: Men At Work

Låt: Down Under

Album: Business As Usual

År: 1981


Men At Work har aldrig varit ett av mina favoritband precis. Precis som med så många band, framförallt från 80-talet verkar det som, har jag en handfull favoriter i deras katalog och sen inte så mycket mer. Down Under är troligen bandets största hit och jag utmanar er att inte nynna på refrängen efter ni lyssnat på den! Videon till låten matchar texten, har några riktigt knäppa scener, ansiktsuttryck och är framförallt väldigt skön. Om jag behöver en snabb pick-me-up är det mycket möjligt att det blir en snabbvisit till YouTube för den här videon. Och ja, jag inser det ironiska med att länka till ett klipp från YouTube med tanke på texten ovan.




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulf - 9 februari 2022 16:23


  The End Of An Era - Sista posten på Bloggplatsen   Allt har ett slut brukar det heta och så även min tid här på Bloggplatsen. I och med nyårets stora skräckupplevelse nära hela sajten låg nere under närmre en veckas tid för mig tog jag beslu...

Av Ulf - 7 februari 2022 18:40

Linda hatar allt, Ulf är trött och frustrerad på att bli avbruten och Matti har ingen penis som bakgrundsbild den här veckan. Läget bland trupperna kunde alltså varit bättre för general Gustaf, som förgyller tillvaron med sin bästa Henke Larsson-im...

Av Ulf - 4 februari 2022 20:52

Regi: Guillermo del Toro Manus: Guillermo del Toro & Kim Morgan (baserat på William Lindsay Greshams roman) Medverkande: Bradley Cooper, Rooney Mara, Cate Blancett mfl. Produktionsbolag: Fox Searchlight Pictures/Double Dare You/TSG Entertainm...

Av Ulf - 2 februari 2022 18:17


  Regi: Reinaldo Marcus Green Manus: Zach Baylin Medverkande: Will Smith, Aunjanue Ellis, Jon Bernthal mfl. Produktionsbolag: Star Thrower Entertainment/Westbrook Studios/Keepin’ It Reel År: 2021 Längd: 144 min Land: USA Svens...

Av Ulf - 31 januari 2022 20:02

Linda är sjuk – igen! Frågan är om det var Darkman som var i farten eftersom Linda absolut inte kunde förstå varför veckans titelkaraktär heter som han gör. Det gör hur som helst att de tre medlemmarna med Y-kromosomer får hålla ställningarna...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5 6 7 8
9
10
11
12 13 14
15
16
17 18 19 20 21 22
23
24
25
26
27 28 29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Skapa flashcards