Direktlänk till inlägg 30 augusti 2011

Priest (2011)

Av Ulf - 30 augusti 2011 17:18

 

Regi: Scott Charles Stewart

Manus: Cory Goodman (baserat på Min-Woo Hyuangs manga med samma namn)

Medverkande: Paul Bettany, Karl Urban, Maggie Q mfl.

Produktionsbolag: Buckaroo Entertainment/Screen Gems/Stars Road Entertainment mfl.

År: 2011

Längd: 87 min

Land: USA

Svensk åldersgräns: 15 år

IMDB: http://www.imdb.com/title/tt0822847/


Efter det slutgiltiga kriget mellan människor och vampyrer består världen först och främst av radioaktiv ödemark där inget kan växa. De flesta människor bor i städer under beskydd av kyrkan. Kyrkans forna elittrupper, helt enkelt kallade "präster", drar omkring i städerna utan att någon vill anställa dem efter kriget. Men en dag söker en småstadssheriff upp en av prästerna för att berätta för honom att hans brorsdotter har blivit bortförd av vad som bara kan vara vampyrer...


Det här är... hrm... det här kan vara... ursäkta... VILKEN JÄVLA SKITFILM! Det är sällan jag blir riktigt förbannad över en films uselhet. Vanligtvis kan jag hitta en bra actionscen här och där, en skådespelare som inte är genomusel eller snygg scenografi. Eftersom jag fortfarande är sjuk tänkte jag se något där jag kunde sätta hjärnan i friläge och bara dega i soffan. Det är dock svårt att göra det när en film är så genomusel att den inte ens är underhållande. Häng med nu: Det här är en postapokalyptisk vampyrrulle i västernmiljö med rövsparkande präster som kör ångdrivna motorcyklar! Det låter som en underbar b-rulle - det är 87 minuters plågor! Jag kan se den här filmen som ett straff i någon av helvetets yttersta kretsar. Det är helt klart att den här filmen besitter någon form av demonisk kraft. Hur skulle den annars kunna fånga in så många åtminstone semi-duktiga skådespelare? Bara kolla in länken till IMDB ovan och häpna!


Om filmen bara varit riktigt usel hade jag kunnat förpassa den till avskrädeshögen utan en andra tanke. Men när den dessutom "lånar" design och scener från en massa andra, bättre, filmer stör det mig tillräckligt mycket för att dubba det här möget till det sämsta jag sett under 2011. Men det är inte nog att stjäla design från exempelvis Doom (2005), Mad Max (1979) och Blade Runner (1982), nej då, Priest snor dessutom friskt från tv- och datorspelsvärlden. Här finns filmrutor som i princip är kopierade från Final Fantasy VII (1997) och den officiella postern är en direkt rip från första utgåvan av Thief: Deadly Shadows (2004). Filmskapare: om ni ska sno från något, sno från saker som inte är så uppenbara! Ovanstående är dessutom bara exempel på saker man har snott.


Nu är jag riktigt orolig för Apollo 18 (2011) - även det en film skriven av Cory Goodman. Goodman visar nämligen i manuset till Priest upp tecken på att vara en av de värsta manusförfattarna jag sett på senare år. Karaktärerna är platta, har ingen motivation när dem och storyn är så fruktansvärt usel att man verkligen lider sig igenom filmens tack och lov korta speltid. Scott Charles Stewarts regi är inte mycket bättre. Stewart har främst arbetat med specialeffekter förr och han bör nog hålla sig till det. Regissera kan han definitivt inte.


I min bokhylla står första volymen av mangan med samma namn. Jag orkade inte läsa ut den. Så illa är det. Om någon känner sig hågad, skicka en motivering i kommentatorsfältet till varför just du vill bli straffad av denna monstrositet så skickar jag den med posten.


Betyg: 1 magiskt krucifix av 5 möjliga

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulf - 9 februari 2022 16:23


  The End Of An Era - Sista posten på Bloggplatsen   Allt har ett slut brukar det heta och så även min tid här på Bloggplatsen. I och med nyårets stora skräckupplevelse nära hela sajten låg nere under närmre en veckas tid för mig tog jag beslu...

Av Ulf - 7 februari 2022 18:40

Linda hatar allt, Ulf är trött och frustrerad på att bli avbruten och Matti har ingen penis som bakgrundsbild den här veckan. Läget bland trupperna kunde alltså varit bättre för general Gustaf, som förgyller tillvaron med sin bästa Henke Larsson-im...

Av Ulf - 4 februari 2022 20:52

Regi: Guillermo del Toro Manus: Guillermo del Toro & Kim Morgan (baserat på William Lindsay Greshams roman) Medverkande: Bradley Cooper, Rooney Mara, Cate Blancett mfl. Produktionsbolag: Fox Searchlight Pictures/Double Dare You/TSG Entertainm...

Av Ulf - 2 februari 2022 18:17


  Regi: Reinaldo Marcus Green Manus: Zach Baylin Medverkande: Will Smith, Aunjanue Ellis, Jon Bernthal mfl. Produktionsbolag: Star Thrower Entertainment/Westbrook Studios/Keepin’ It Reel År: 2021 Längd: 144 min Land: USA Svens...

Av Ulf - 31 januari 2022 20:02

Linda är sjuk – igen! Frågan är om det var Darkman som var i farten eftersom Linda absolut inte kunde förstå varför veckans titelkaraktär heter som han gör. Det gör hur som helst att de tre medlemmarna med Y-kromosomer får hålla ställningarna...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3 4 5 6 7
8
9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Skapa flashcards