Alla inlägg den 29 september 2021

Pig

Av Ulf - 29 september 2021 22:00

 


Regi: Michael Sarnoski

Manus: Michael Sarnoski

Medverkande: Nicolas Cage, Alex Wolff, Adam Arkin mfl.

Produktionsbolag: AI-Film, BlockBox Entertainment, Escape Artists mfl.

År: 2021

Längd: 92 min

Land: Storbritannien/USA

Svensk åldersgräns: 15

IMDB: https://www.imdb.com/title/tt11003218/

 

Rob lever ett tillbakadraget liv i Oregons skogar med sin tryffelgris. När nämnda gris stjäls tvingas Rob konfrontera det liv han lämnade bakom sig i Portland.

 

En väldigt kort premiss där uppe, men det är egentligen allt jag vill avslöja om handlingen. Pig är nämligen en film som bör drabba dig när du ser den. Jag hade själv ingen aning om vad den skulle handla om förutom att Nicolas Cage förlorar sin gris. Eftersom jag verkligen gillar Cage, både i hans seriösa roller liksom hans freakout-diton, var jag såld redan där. Vad jag inte hade förväntat mig var en av årets bästa filmer.

 

Nicolas Cage gör här sin bästa dramatiska roll den här sidan millennieskiftet. Det är inte någon överdrift på något sätt. Han är fullkomligt makalös i rollen som Rob och Pig är ännu ett bevis för att Cage är så mycket mer än den där snubben som skriker om bin. Jag skulle inte bli alls förvånad om det här blir hans återkomst till "finrummet" som han lämnade i och med sina ekonomiska bekymmer då han i princip fick ta vilka roller som helst.

 

Det är svårt att tro att det här är Michael Sarnoskis första långfilm som regissör och manusförfattare. Han har fullkomlig kontroll över sina karaktärer, står för en skådespelarregi som i princip är klanderfri och vet exakt vilket tempo han behöver hålla. Pig är en långsamt berättad historia, men i och med det intressanta karaktärsporträttet och att det är ett karaktärsdrivet drama som klockar in på lite drygt en och en halv timme gör att den aldrig blir tråkig. Sarnoski undviker därmed fällan med överdrivet lång speltid som så många independentfilmare går i när det gäller sina första filmer.

 

Pig är som sagt en av årets absolut bästa filmer och bör ses av alla med minsta intresse för karaktärsdrivna berättelser. Det är inte actionspäckat och skrikigt från Cage den här gången och jag är så förbannat glad över att han fick göra den här rollen.

 

Betyg: 5 grymtningar av 5 möjliga


Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Ovido - Quiz & Flashcards