Direktlänk till inlägg 12 april 2021

Wolfwalkers

Av Ulf - 12 april 2021 13:28

 


Regi: Tomm Moore & Ross Stewart

Manus: Will Collins

Medverkande: Honor Kneafsey, Sean Bean, Eva Whittaker mfl.

Produktionsbolag: Apple Original Films/Cartoon Saloon/Mélusine Productions mfl.

År: 2020

Längd: 103 min

Land: Irland/Storbritannien/Luxemburg/Frankrike

Svensk åldersgräns: 7

IMDB: https://www.imdb.com/title/tt5198068/

 

Kilkenny, Irland, 1650. Mitt under det brittiska inbördeskriget skickas vargjägaren Bill Goodfellowe och hans dotter Robyn till staden. Robyn, fast besluten att hjälpa sin far, ser också sig själv som en jägare av rang och försöker allt som oftast smyga efter Bill på hans uppdrag. Men kan det vara så att legenden om de så kallade "Wolfwalkers", människor som tar varghamn om nätterna, är sanna? När Robyn upptäcker att så verkar vara fallet slits hon mellan sin far och sin nya vän, Mebh, en av vargmänniskorna.

 

Jag tycker uppriktigt synd om Tomm Moore. Hans skapelser har länge tillhört det bästa som europeisk animation kan stoltsera med, men eftersom Pixar lyckas få ut fantastiska filmer år efter år blir han ofta nominerad till stora priser, men vinner aldrig dem. Det kommer han och partners Ross Stewart inte göra i år heller.

 

Wolfwalkers är förvisso en svagare film än de tidigare, The Secret Of Kells (2009) och Song Of The Sea (2014), men inte med mycket. Anledningen att jag tog upp Moores brist på priser tidigare är för att det känns som han vill närma sig en mer allmängiltigt uppskattad form av animerad film med Wolfwalkers än vad han gjort tidigare. Om detta är på grund av eget personligt tyckande eller under inflytande av den mängd produktionsbolag som samarbetet om filmen har jag ingen aning om. Resultatet blir dock att Wolfwalkers känns lite, lite mer Disneyfierad än Moores tidigare filmer. Problemet med det är att Moores säregna stil också därav blir lite lidande.

 

Ovanstående gäller först och främst berättarstrukturen. Rent konstnärligt är Wolfwalkers fortfarande en fröjd för både öga och öra. Moores karaktärsarbete påminner mig om de gamla fransk-belgiska seriealbumen min generation tuggade i oss som små, men mycket mer avskalade. Miljöerna pendlar mellan att vara väldigt detaljerade till nästan slarvigt tecknade, vilket får filmen att få en ton av drömsk saga. Mycket bra!

 

Wolfwalkers är som sagt ingen dålig film och den kommer säkerligen uppskattas av sin tänkta målpublik. Jag fick dock inte riktigt samma "wow-känsla" av den här som jag fick från Moores tidigare produktioner. Magin kom lite på skam.

 

Betyg: 3+ spatserande vargar av 5 möjliga

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulf - 9 februari 2022 16:23


  The End Of An Era - Sista posten på Bloggplatsen   Allt har ett slut brukar det heta och så även min tid här på Bloggplatsen. I och med nyårets stora skräckupplevelse nära hela sajten låg nere under närmre en veckas tid för mig tog jag beslu...

Av Ulf - 7 februari 2022 18:40

Linda hatar allt, Ulf är trött och frustrerad på att bli avbruten och Matti har ingen penis som bakgrundsbild den här veckan. Läget bland trupperna kunde alltså varit bättre för general Gustaf, som förgyller tillvaron med sin bästa Henke Larsson-im...

Av Ulf - 4 februari 2022 20:52

Regi: Guillermo del Toro Manus: Guillermo del Toro & Kim Morgan (baserat på William Lindsay Greshams roman) Medverkande: Bradley Cooper, Rooney Mara, Cate Blancett mfl. Produktionsbolag: Fox Searchlight Pictures/Double Dare You/TSG Entertainm...

Av Ulf - 2 februari 2022 18:17


  Regi: Reinaldo Marcus Green Manus: Zach Baylin Medverkande: Will Smith, Aunjanue Ellis, Jon Bernthal mfl. Produktionsbolag: Star Thrower Entertainment/Westbrook Studios/Keepin’ It Reel År: 2021 Längd: 144 min Land: USA Svens...

Av Ulf - 31 januari 2022 20:02

Linda är sjuk – igen! Frågan är om det var Darkman som var i farten eftersom Linda absolut inte kunde förstå varför veckans titelkaraktär heter som han gör. Det gör hur som helst att de tre medlemmarna med Y-kromosomer får hålla ställningarna...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18
19 20 21 22 23 24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Ovido - Quiz & Flashcards