Direktlänk till inlägg 5 februari 2013

Rebelle (War Witch)

Av Ulf - 5 februari 2013 22:08

 

Regi: Kim Nguyen

Manus: Kim Nguyen

Skådespelare: Rachel Mwanza, Alain Lino Mic Eli Bastien, Serge Kanyinda mfl.

Produktionsbolag: Item 7 & Shen Studio

År: 2012

Längd: 90 min

Land: Kanada

Svensk åldersgräns: 15 år

IMDB: http://www.imdb.com/title/tt1820488/


Komona tas tillfånga av en rebellgrupp när hon är tolv år gammal. Tvingad att döda sina föräldrar söker hon efter någon form av gemenskap i rebellgruppen och finner den hos en jämnårig pojke - något som inte ses på med blida ögon av rebelledarna. Komona har dock ett stort värde för rebellerna. Det ryktas om att hon kan se var fiendesoldaterna gömmer sig med sina magiska krafter.


Rebelle tar upp ett viktigt och tyvärr alltid aktuellt ämne - barnsoldaters vardag i konflikter som de tvingas in i och ofta inte förstår. Det är en film som helt saknar sentimentalitet eller förmildrande omständigheter när det kommer till berättandet. Det är rakt, mycket våldsamt och drabbande. Öppningsscenen fick mig att må riktigt dåligt. Det är inte ofta filmer lyckas med det.


Det raka berättandet fungerar okej men är också i viss mån filmens svaghet. Trots att vi får följa Komona under 90 minuter kände jag att jag aldrig riktigt fick grepp om henne. Hennes karaktär ställs till stor del som representant för alla barnsoldater och filmen blir, paradoxalt nog för en biografi, en aning opersonlig. Fotot och regin är däremot mycket bra, men jag hade önskat en fördjupad karaktärsstudie framför att i huvudsak presentera en konflikt. Konflikten i sig får vi egentligen inte heller reda på så mycket om. Det vi vet är att rebellerna slåss mot regeringen, men vi får aldrig veta varför eller ens i vilket land filmen utspelar sig. Efter lite research förstår jag dock att filmen ska utspela sig i eller i angränsande länder till Kongo.


Det finns såklart bra saker med manuset också. Jag gillar verkligen hur Nguyen har vävt in gammal folktro och dennas plats i kriget. Överhuvudtaget är just religionstemat väldigt intressant, inte minst eftersom Komona anses ha magiska krafter.


Rebelle är en bra film om ett svårt ämne, men jag anser att den skulle behövt vara längre och ha mer karaktärsutveckling för att bli en fullpoängare. Det är dock alltid viktigt att vidga sina vyer och inte glömma eller blunda för verkligheten för så många människor bara några timmars flygresa från Sverige.


Betyg: 4- grisgris av 5 möjliga


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulf - 9 februari 2022 16:23


  The End Of An Era - Sista posten på Bloggplatsen   Allt har ett slut brukar det heta och så även min tid här på Bloggplatsen. I och med nyårets stora skräckupplevelse nära hela sajten låg nere under närmre en veckas tid för mig tog jag beslu...

Av Ulf - 7 februari 2022 18:40

Linda hatar allt, Ulf är trött och frustrerad på att bli avbruten och Matti har ingen penis som bakgrundsbild den här veckan. Läget bland trupperna kunde alltså varit bättre för general Gustaf, som förgyller tillvaron med sin bästa Henke Larsson-im...

Av Ulf - 4 februari 2022 20:52

Regi: Guillermo del Toro Manus: Guillermo del Toro & Kim Morgan (baserat på William Lindsay Greshams roman) Medverkande: Bradley Cooper, Rooney Mara, Cate Blancett mfl. Produktionsbolag: Fox Searchlight Pictures/Double Dare You/TSG Entertainm...

Av Ulf - 2 februari 2022 18:17


  Regi: Reinaldo Marcus Green Manus: Zach Baylin Medverkande: Will Smith, Aunjanue Ellis, Jon Bernthal mfl. Produktionsbolag: Star Thrower Entertainment/Westbrook Studios/Keepin’ It Reel År: 2021 Längd: 144 min Land: USA Svens...

Av Ulf - 31 januari 2022 20:02

Linda är sjuk – igen! Frågan är om det var Darkman som var i farten eftersom Linda absolut inte kunde förstå varför veckans titelkaraktär heter som han gör. Det gör hur som helst att de tre medlemmarna med Y-kromosomer får hålla ställningarna...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5
6
7 8 9 10
11 12 13
14
15
16
17
18
19 20
21
22 23
24
25 26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Ovido - Quiz & Flashcards