Direktlänk till inlägg 16 september 2009

Knowing

Av Ulf - 16 september 2009 16:15

 


En skolklass gräver ner en tidskapsel år 1959 tänkt att öppnas av motsvarande årskurs 50 år senare. Ett halvsekel senare undervisar den något deprimerade John Koestler i astrofysik vid MIT. Hans son Caleb är entusiastisk över den stora dagen då tidskapseln ska grävas upp. Medan alla andra barn får teckningar av rymdraketer och dylikt från tidskapsel får Caleb dock en sida fullklottrad med siffror. När han tar med "teckningen" hem börjar John se ett samband mellan siffrorna. De korelerar till katastrofer som ägt rum sedan 1959. Det finns också ett stort problem med sifferserien - det är bara tre händelser kvar.

Jag kräver inte mycket av min science fiction. Ge mig ett rymdskepp och en framtidsvision och jag är lycklig som ett barn på julafton. Knowing lämnade mig med samma känsla man fick när man packade upp sin femte tjocka ylletröja samma kväll - ren besvikelse. Till att börja med undrar jag vad som har hänt med Nicolas Cage? (Stavade han inte det med "ch" innan, eller är det jag som inbillar mig?) Cage har gått från filmer som Arizona Junior, Wild At Heart och Adaptation till att spela i re-maken av Wicker Man och det här skräpet. Cage är en helt okej skådespelare när han får ett bra manus att arbeta med. När han som här får nöja sig med att säga den ena kalkonartade repliken efter den andra blir det bara så sorgligt slöseri med talang. Killen har ju vunnit en Oscar för tusan!

Nicolas Cage och en drös mindre kända skådespelare har som sagt fått ett riktigt, riktigt dumt manus att arbeta med. Trots att jag inte kräver särskilt mycket av min science fiction så kräver jag i alla fall att den ska vara logisk inom sin egen kontext. Så är inte fallet här. Exempelvis är hela scenariot med jordens undergång så fruktansvärt långsökt rent vetenskapligt att jag bara vill skrika. Det skulle helt enkelt inte kunna gå till så här. Om filmen hade försökt ge en övernaturlig förklaring på jordens undergång hade jag kanske kunnat acceptera det eftersom vetenskapen då inte ens hade kunnat börja förklara händelserna. Det här är en fantasyfilm som försöker vara science fiction och lyckas inte med något av det. När filmen dessutom lyckas blanda in biblisk symbolik i det hela blir jag nästan illamående.

Alex Proyas har regisserat debaklet. Proyas har haft en tidigare hit med sin tolking av The Crow - en film som hade åtminstone lite substans under sin flashiga yta. Det verkar som Proyas tänkte att det här med specialeffekter var så kul att man kunde bygga en hel film kring det, även kallat George Lucas-syndromet. Problemet är bara att effekterna, med slutet undantaget, inte ens är intressanta de heller. Det är dålig CGI och scener utan riktig tyngd i som bara finns där för effektsökeriets skull. Skådespelarregin är så obefintlig att man likaväl kunnat ställa upp en bluescreen och sen gått och tagit en kaffepaus medan skådisarna läste innantill.

Jag dör lite varje gång jag ser att seriösa filmrecensenter (Jag, seriös? Aldrig!) blir bländade av kråkguld och dessvärre verkar det som många har just blivit det när det kommer till Knowing. Låt er dock inte luras, det här är riktigt uselt.

Betyg: 1 avdankad skådespelarkarriär av 5 möjliga

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulf - 9 februari 2022 16:23


  The End Of An Era - Sista posten på Bloggplatsen   Allt har ett slut brukar det heta och så även min tid här på Bloggplatsen. I och med nyårets stora skräckupplevelse nära hela sajten låg nere under närmre en veckas tid för mig tog jag beslu...

Av Ulf - 7 februari 2022 18:40

Linda hatar allt, Ulf är trött och frustrerad på att bli avbruten och Matti har ingen penis som bakgrundsbild den här veckan. Läget bland trupperna kunde alltså varit bättre för general Gustaf, som förgyller tillvaron med sin bästa Henke Larsson-im...

Av Ulf - 4 februari 2022 20:52

Regi: Guillermo del Toro Manus: Guillermo del Toro & Kim Morgan (baserat på William Lindsay Greshams roman) Medverkande: Bradley Cooper, Rooney Mara, Cate Blancett mfl. Produktionsbolag: Fox Searchlight Pictures/Double Dare You/TSG Entertainm...

Av Ulf - 2 februari 2022 18:17


  Regi: Reinaldo Marcus Green Manus: Zach Baylin Medverkande: Will Smith, Aunjanue Ellis, Jon Bernthal mfl. Produktionsbolag: Star Thrower Entertainment/Westbrook Studios/Keepin’ It Reel År: 2021 Längd: 144 min Land: USA Svens...

Av Ulf - 31 januari 2022 20:02

Linda är sjuk – igen! Frågan är om det var Darkman som var i farten eftersom Linda absolut inte kunde förstå varför veckans titelkaraktär heter som han gör. Det gör hur som helst att de tre medlemmarna med Y-kromosomer får hålla ställningarna...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Skapa flashcards