Direktlänk till inlägg 6 september 2017

Fire Walk With Me: Twin Peaks del 4

Av Ulf - 6 september 2017 16:00

 


OBS: Följande text är troligen i mångt om mycket obegriplig för den som inte är bekant med Lynchs filmografi. Det blev så.


Fire Walk With Me: Twin Peaks del 4

 

Någon gång kommer jag förstå merparten av vad jag sett under tidiga måndagsmorgonar sedan i maj. Att på riktigt, på djupet, förstå David Lynch är, som med all konst, en process som man inte bara kan komma underfund med på stående fot. Givetvis är det just därför jag tänker försöka göra det. Nedanstående är min tolkning av mytologin bakom händelserna i serien. Någon gång kommer jag säkert förstå att min teori inte är gångbar alls. Det brukar hända. Det är en av anledningarna till att Lynchs verk stannar med mig som de gör.

 

Twin Peaks värld består av ett flertal olika dimensioner. Det har vi vetat sedan innan. Vi har till exempel The Black Lodge och staden Twin Peaks. Vad de nya avsnitten visat går dock mycket djupare än så. Vi kan sätta en startpunkt för händelserna den 16:e juli 1945, dagen då världens första atombombsprov ägde rum i Nevadaöknen. Klyvandet av atomen slet sönder gränserna mellan vår dimension och The Black Lodge.

 

The Black Lodge har figurerat i berättelser från amerikanska urinnevånare, men var ett ställe som endast utvalda shamaner kunde besöka. Efter atombombsprovet skapades sprickor i vår verklighet där vem som helst, under vissa förutsättningar, kunde ta sig igenom. Redan direkt efter bomben färdades varelsen senare dubbad till BOB genom sprickan till vår värld. Mer altruistiskt sinnade varelser i ytterligare en dimension, The White Lodge, såg behovet av en motpol. De skapade en annan varelse som de skickade genom revan i tidsrymden. Denna varelse skulle senare manifestera sig i Laura Palmer.

 

Någon gång strax efter att BOB tagit sig till vår verklighet besatte han en ung Leland Palmer. Frågan är vilket som kom först: att BOB besatte Leland eller att varelserna i The White Lodge skickade Laura som Lelands dotter? Hur som helst började Leland utnyttja Laura sexuellt. Detta var inte bara av egen pervers njutning utan även för att varelserna i The Black Lodge livnär sig på fruktan, smärta och ångest. Det syns inte allra minst i den nya säsongens "gruvarbetare" - varelser från The Black Lodge som dyker upp som gamar kring lidande och smärta.

 

Den amerikanska militären hade sedan tidigt 50-tal undersökt diverse övernaturliga fenomen i sitt så kallade "Project Blue Book". Efter att officiellt ha lagts ner 1969 skapades istället Blue Rose-gruppen. Termen kommer från ett märkligt fall där en döende kvinna yttrade att hon var som en blå ros. En blå ros existerar inte naturligt och därav kom namnet att användas av gruppen som undersökte övernaturliga fenomen. Gruppen startades av Douglas Milford och kom att innefatta Gordon Cole, Philip Jeffries, Chester Desmond, Dale Cooper och Albert Rosenfield. Senare rekryterades även Tamara Preston och troligen även Windom Earle. Garland Briggs hade åtminstone kännedom om gruppen, men var inte medlem.

 

Philip Jeffries försvinner spårlöst från ett hotell i Buenos Aires 1987 när han letar efter en "Ms. Judy". Tre år senare dyker han upp på FBI:s kontor i Philadelphia. Han har uppenbart tappat förståendet och vill absolut inte prata om sitt uppdrag eller Judy, innan han försvinner igen. 

 

Två år senare vaknar BOB till liv i Leland Palmer. Han mördar den prostituerade Teresa Banks i en grannort till Twin Peaks, innan han ett år senare lyckas identifera sin egen dotter som sin metafysiska motpol och mördar även henne. Under utredningen av fallet kommer Dale Cooper, Gordon Cole och Albert Rosenfield samtliga till Twin Peaks. Här har de ett samtal om Judy, som vi inte får reda på har ägt rum förrän i de sista avsnitten i säsong 3. Judy är tydligen en enormt stark negativ kraft, egentligen kallad Jowday, som också kommer från The Black Lodge. Jowday identifierades först av Garland Briggs under sitt arbete med Project Blue Book. I säsong 3 får vi se hur någon form av mörkervarelse lever inom Sarah Palmer, Lauras mor. Detta är troligen Jowday. En intressant notis jag snappat upp är att ordet "Jowday" i många stavnings- och uttalsvarianter betyder "skrika", "skrek" på flertalet asiatiska språk. Sarah Palmer utmärks just av sitt hjärtskärande skrik. Samtidigt får vi också se att en ljusvarelse lever inom Laura, still going strong trots att hon är fast i The Black Lodge.

 

Cooper misslyckas med att rädda sin flickvän Annie från The Black Lodge i säsong 2 och fastnar där själv. Hans dubbelgångare, Mr. C , blir besatt av BOB och flyr ut i vår verklighet. Under de 25 år som passerar har Mr. C byggt upp ett kriminellt imperium. Han har även drivit Audrey Horne till vansinne efter att ha våldtagit henne och att hon sedermera fött deras son, Richard. Vidare har han dödat Coopers nära vän Diane och ersatt henne med en dubbelgångare för att hålla koll på vad FBI egentligen vet. När gränsen mellan The Black Lodge och vår verklighet börjar försvagas färdas Cooper till vår värld igen, men "fastnar" i Dougie Jones. Dougie är allt som Cooper inte är och fungerar som en slags "skärseld" för vår agent. Cooper vaknar till liv först efter att ha elektrifierat sig själv. Elektricitet och eld är två av de ständigt återkommande symbolerna för The Black Lodge. Faktum är att ingångarna till den samma ofta hittas nära elektriska källor, artificiella som naturliga.

 

Troligen har det funnits en ingång sedan tidigare, den i skogarna utanför Twin Peaks. Det är en lång utläggning om varför, så jag nöjer mig med att konstatera att så är fallet. Denna långvariga påverkan från The Black Lodge har till viss mån även påverkat Twin Peaks. När Cooper kommer dit för att utreda mordet på Laura Palmer förundras han över hur annorlunda stället. Det bekräftas av The Bookhouse Boys som säger att ja, Twin Peaks är annorlunda, men att det finns ett pris att betala för detta - ondskan i skogarna måste ständigt vaktas. Under de 25 år som gått sedan Cooper fastnade i den andra dimensionen har staden förändrats till att bli kallare och mer cynisk. Det märker vi inte minst i ljussättning, karaktärernas svårigheter att knyta band till varandra och de allmänt närvarande till synes spontana våldsdåd som staden råkar ut för.

 

Det gäller inte bara de mer uppenbara dåden, såsom Richards mordförsök på ett vittne, utan bara en sådan sak som att en grabb kommer åt en pistol och skjuter in i stadens diner. När han blir konfronterad är han helt nollställd, som "vad då? Vad är problemet?" Samtidigt kan staden fortfarande stå för glimtar av fantastiskt under, exempelvis scenerna mellan Andy och Lucy. Lucy är lika förvirrad som karaktär som hon alltid varit, men just en replik fastnade hos mig. När vi först ser henne igen pratar hon om att hon inte förstår sig på mobiltelefoner. Alltså, "förstå" som i att de är totalt främmande ting för henne som verkar onaturliga. När hon sedermera skjuter Mr. C tar hon sista steget över till den mörkare dimension som staden nu befinner sig i. Hon deklamerar att hon nu förstår mobiltelefoner, det vill säga hon förstår den mer moderna eran som staden kommit ut i, fjärran från den 50-talspastisch den var.

 

Allt detta leder oss fram till händelserna i de sista avsnitten. Cooper vaknar upp i Las Vegas i Dougie Jones liv, beger sig till Twin Peaks för att konfrontera Mr. C. När Lucy skjuter Mr. C konfronteras de samlade med BOB. BOB besegras, Mr. C is no more. Cooper skickas tillbaka till The Black Lodge och får där en chans att rädda Laura Palmer innan mordet. Han misslyckas, men när han kommer tillbaka sätter han av på en resa till Texas med Diane (den riktiga Diane). Efter en natt tillsammans försvinner Diane och Cooper verkar ha förflyttat sig till en dimension där han heter Richard. Något drar honom till en diner i Odessa vid namn Judy's. En servitris som arbetar där, Carrie Page, är en spegelbild av Laura. Carrie går med på att åka till Twin Peaks med Cooper, om inte annat för att komma undan en potentiellt farlig situation. Hon har inget minne eller kunskap om Laura, men när hon och Cooper står utanför Lauras barndomshem hör hon en röst som ropar hennes namn. Tittare känner igen rösten som en distorterad variant av Sarah Palmer. Carrie bryter ihop och skriker varpå Cooper frågar vilket år de befinner sig i. Är det framtid eller förflutet?

 

Den som hade önskat sig en avslutning enkel att förklara blev således besviken. Jag har i min beskrivning ovan endast tagit med de större händelserna inom mytologin. Huvudtematiken att ta med sig är att vi lever i en av många världar. I David Lynchs verk färdas karaktärer mellan dessa världar antingen medvetet eller omedvetet. Dubbelgångare finns i oräkneliga antal världar. Lynch tar begreppet "tulpas" för dessa i säsong 3. En tulpa är en i buddhistisk tradition tankemanifestation av en person. Denna kan ha drag av en person eller vara princip en kopia. Vi har sett detta i andra verk av Lynch, kanske mest framträdande i Lost Highway (1997) som har både tulpas och varelser som mycket väl kan platsa in i The Black Lodge. Inte minst använder den mycket samma symbolik i form av eld, röda draperier och elektricitet. Framförallt är det en cyklisk historia med en svårgripbar början och slut. Med tanke på Lynchs mångåriga passion för transcendental meditation (se bland annat The David Lynch Foundation) är detta inte så märkligt. Han har helt klart ett djuplodande intresse för österländsk spiritualitet, inte helt olikt en viss agent Cooper.

 

Vi hittar samma struktur när vi ser Twin Peaks som en helhet. Tiden är cyklisk, inte linjär, men någon händelse (i detta fallet atombomben) har försvagat gränserna mellan tid, rum och multiversum. Ett annat exempel är Wild At Heart (1990) där det verkar råda försvagade gränser mellan dimensionerna som dock inte utforskas särskilt ingående. Det är dock en förklaring till varför karaktärerna i den filmen, i synnerhet Sailor och Lula, kan se väsen som de tolkar till för dem välkända figurer från The Wizard Of Oz (1939). 

 

Det finns många fler paralleller till Lynchs andra verk, men de för artikeln kanske mest intressanta är de ständigt förekommande röda sammetsdraperierna. De fungerar som en fingervisning om att vi rör oss till en annan verklighet. Innan Twin Peaks använde Lynch främst ett annat trick för att förbereda oss för övergången. Ett högt surrande läte och en extrem inzoomning på ett objekt, exempelvis när Jeffrey Beaumont hittar örat i början av Blue Velvet (1986), signalerar en övergång. Detta trick har sedermera, post-Twin Peaks, ofta använts tillsammans med de röda draperierna, gärna med märkliga ljusfenomen och elektricitet. Mulholland Dr. (2001) är ett bra exempel på hur allt det här kommer samman. Vi har två parallella verkligheter, tulpas, övergångar med ljussken, inzoomningar och röda sammetsdraperier och i den andra av de två verkligheterna även övernaturliga varelser som lika väl hade kunnat komma från The Black Lodge. Det är heller ingen hemlighet att Lynch hade tänkt sig Mulholland Dr. som en tv-serie från början, som en slags andlig uppföljare till Twin Peaks.

 

Vi håller där. Jag återkommer till ämnet, med källor och mer utvecklade förklaringar som kan läsas av även dem som inte är välbekanta med Lynchs verk, i en framtida bok. Om den blir publicerad eller inte får vi se. Men långt innan en eventuell sådan bok har vi en sista sak att se fram emot: I oktober släpper Mark Frost ännu en bok om Twin Peaks, den här gången med fokus på att brygga säsong 2 och 3 tillsammans. Vän av ordning kan ju tycka att han gott kunde släppt den innan säsong 3, men mer Peaks är alltid goda nyheter. Tills dess, I'll see you in the trees.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulf - 9 februari 2022 16:23


  The End Of An Era - Sista posten på Bloggplatsen   Allt har ett slut brukar det heta och så även min tid här på Bloggplatsen. I och med nyårets stora skräckupplevelse nära hela sajten låg nere under närmre en veckas tid för mig tog jag beslu...

Av Ulf - 7 februari 2022 18:40

Linda hatar allt, Ulf är trött och frustrerad på att bli avbruten och Matti har ingen penis som bakgrundsbild den här veckan. Läget bland trupperna kunde alltså varit bättre för general Gustaf, som förgyller tillvaron med sin bästa Henke Larsson-im...

Av Ulf - 4 februari 2022 20:52

Regi: Guillermo del Toro Manus: Guillermo del Toro & Kim Morgan (baserat på William Lindsay Greshams roman) Medverkande: Bradley Cooper, Rooney Mara, Cate Blancett mfl. Produktionsbolag: Fox Searchlight Pictures/Double Dare You/TSG Entertainm...

Av Ulf - 2 februari 2022 18:17


  Regi: Reinaldo Marcus Green Manus: Zach Baylin Medverkande: Will Smith, Aunjanue Ellis, Jon Bernthal mfl. Produktionsbolag: Star Thrower Entertainment/Westbrook Studios/Keepin’ It Reel År: 2021 Längd: 144 min Land: USA Svens...

Av Ulf - 31 januari 2022 20:02

Linda är sjuk – igen! Frågan är om det var Darkman som var i farten eftersom Linda absolut inte kunde förstå varför veckans titelkaraktär heter som han gör. Det gör hur som helst att de tre medlemmarna med Y-kromosomer får hålla ställningarna...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< September 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Skapa flashcards