Direktlänk till inlägg 23 januari 2020

Oscarsgalan 2020: Short Film Round-Up Part 3

Av Ulf - 23 januari 2020 14:15

 

Oscarsgalan 2020: Short Film Round-Up Part 3

 

Jag är väldigt glad över att kunna se majoriteten av årets kortdokumentärer. Det brukar annars vara klassen som är absolut svårast att hitta de nominerade till i tid. I år ligger det mesta på YouTube, Netflix eller Vimeo, vilket gör att jag för första gången på flera år kan göra en ordentlig sammanställning av kategorin. Kul!

 

Den första dokumentären jag satte tänderna i var den sydkoreanska In The Absence (2018). Den skildrar färjekatastrofen 2014 där en passagerarfärja vid namn Sewol gick på grund. En otroligt uselt koordinerad räddningsinsats gjorde att över 300 passagerare, de flesta tonåringar, drunknade. Sewonkatastrofen ledde till betydande förändringar i Sydkorea, däribland avsättningen och åtalet mot de då sittande presidenten.

 

Seung-jun Yis film hade verkligen tjänat på att vara en fullängdsdokumentär. Det är ett intressant och gripande ämne där korruption och byråkrafi är de stora skurkarna. Många frågor står dock obesvarade efter filmens slut och visst inbjuder det till vidare förkovring, men jag skulle helst att den var minst dubbelt så lång för att utforska just de politiska valen och spelet däri. En mycket bra dokumentär som lovar mer... som jag hade önskat att den hade levererat.

 

Näst på listan var årets enda svenska nominerade, Life Overtakes Me (2019). John Haptas och Kristine Samuelsons dokumentär behandlar ämnet med de apatiska flyktingbarnen som det skrevs väldigt mycket om i medierna för några år sedan. Bara för att det inte rapporteras om i media längre har problemet inte försvunnit utan snarare blivit mer utbrett. Haptas och Samuleson följer ett antal familjer där barnen hamnat i ett i princip vegetativt tillstånd.

 

Det jag i viss mån har att anmärka på är att analysbiten brister något i dokumentären. Det kommer framförallt mot slutet och förvisso har man inte kommit fram till något definitivt, men mer utbildade spekulationer hade varit på sin plats, så länge man hade klargjort att det just rörde sig om spekulationer. Det som trycks mest på är att den svenska asylprocessen ger upphov till stor osäkerhet hos dessa familjer och att barn inte klarar av stressen detta medför. I och med att liknande fall upptäckts i andra länder och att det enligt filmen börjar bli ett problem i australiensiska flyktingläger är det ett ämne som är värt att utforska. Att de, som några högerorienterade krafter påstått, skulle fejka sitt tillstånd är ett rent horribelt sätt att resonera när man ser de här barnen som borde springa runt och leka istället för att ligga okontaktbara i sina sängar. Life Overtakes Me är en bra dokumentär även den och verkligen relevant för oss här i Sverige.

 

Slutligen fick jag sett den amerikanska slice-of-life-dokumentären Walk Run Cha-Cha (2019). Paul och Millie Cao var ett stormförälskat par i Vietnam när Paul tvingades fly landet tillsammans med sin familj efter kriget. Sex år senare, 1984, återförenas de och börjar om tillsammans. Deras gemensamma intresse för dans genomsyrar deras liv.

 

Alltså, jag antar att det här är en söt liten dokumentär om star-crossed lovers och allt det där, men efter att ha sett de två tidigare dokumentärerna känns det här på tok för lättviktigt. Laura Nix har gjort en dokumentär som i princip är ett sömnpiller. Jag har inte särskilt mycket att säga om den annat än att jag behöver kaffe nu.

 

Förhoppningsvis hittar jag de två andra dokumentärerna i klassen under de kommande veckorna, men två bra och en meh-dokumentär är ganska bra utdelning ändå!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulf - 9 februari 2022 16:23


  The End Of An Era - Sista posten på Bloggplatsen   Allt har ett slut brukar det heta och så även min tid här på Bloggplatsen. I och med nyårets stora skräckupplevelse nära hela sajten låg nere under närmre en veckas tid för mig tog jag beslu...

Av Ulf - 7 februari 2022 18:40

Linda hatar allt, Ulf är trött och frustrerad på att bli avbruten och Matti har ingen penis som bakgrundsbild den här veckan. Läget bland trupperna kunde alltså varit bättre för general Gustaf, som förgyller tillvaron med sin bästa Henke Larsson-im...

Av Ulf - 4 februari 2022 20:52

Regi: Guillermo del Toro Manus: Guillermo del Toro & Kim Morgan (baserat på William Lindsay Greshams roman) Medverkande: Bradley Cooper, Rooney Mara, Cate Blancett mfl. Produktionsbolag: Fox Searchlight Pictures/Double Dare You/TSG Entertainm...

Av Ulf - 2 februari 2022 18:17


  Regi: Reinaldo Marcus Green Manus: Zach Baylin Medverkande: Will Smith, Aunjanue Ellis, Jon Bernthal mfl. Produktionsbolag: Star Thrower Entertainment/Westbrook Studios/Keepin’ It Reel År: 2021 Längd: 144 min Land: USA Svens...

Av Ulf - 31 januari 2022 20:02

Linda är sjuk – igen! Frågan är om det var Darkman som var i farten eftersom Linda absolut inte kunde förstå varför veckans titelkaraktär heter som han gör. Det gör hur som helst att de tre medlemmarna med Y-kromosomer får hålla ställningarna...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Januari 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Ovido - Quiz & Flashcards