Alla inlägg under februari 2018
Regi: Dan Gilroy
Manus: Dan Gilroy
Medverkande: Denzel Washington, Colin Farrell, Carmen Ejogo mfl.
Produktionsbolag: Bron Studios/Creative Wealth Media Finance/Cross Creek Pictures
År: 2017
Längd: 129 min
Land: USA
Svensk åldersgräns: Ej bedömd, troligen 11
IMDB: http://www.imdb.com/title/tt6000478/
Roman J. Israel, Esq. är en lysande jurist som varit mångårig man bakom gallerierna på en liten advokatbyrå. När hans vän och partner får en hjärtattack tvingas Roman ut från bakom skrivbordet - en roll som han absolut inte är förberedd på. Med bristande social kompetens och diverse excentriskt beteende blir Roman ändå förvånad över att lagen, så som han alltid tolkat den, tycks komma i andra rummet i rättegångssalarna.
Denzel Washington är en gudabenådad skådespelare. Med det sagt har jag inte gillat någon film han gjort de senaste tio åren eller så. Washington har haft en benägenhet att ta väldigt bra roller i ganska usla filmer, vilket gör att jag mest suckade när jag hörde talas om att han nominerats för ett rättegångsdrama. Roman J. Israel, Esq. skulle visa sig vara en positiv överraskning och om inte en fantastisk film så i alla fall Washingtons bästa det här decenniet.
Det som gör Roman lyckad där andra Washington-filmer snubblat är att han inte bara spelar en intressant karaktär utan att manuset tack och lov är intressant. Det är inte utan problem, men kontrasten med en advokat med trolig aspergers och ett yrkessamhälle som borde vara skapt för honom men där sociala spelregler blir de största fienderna är väldigt bra. Det gör Roman till en väldigt sympatisk karaktär. Han har fullkomligt rätt i sin idealism och i en perfekt värld skulle han hyllats för att han försöker göra det rätta. Det blir dock inte riktigt så.
Filmens svaga punkt är lite överraskande Dan Gilroys regi. Jag var djupt imponerad av hans arbete med sin debutfilm Nightcrawler (2014), men här känns det som han skulle ha behövt någon som kom in och ropade "bryt!" lite oftare. Det är absolut inte så att Gilroy gör bort sig i regisstolen på något sätt, men det är helt enkelt inte i klass med vad jag vet att han kan. Man hade kunnat skära bort cirka 25 minuter av Roman och det hade blivit en mycket bättre film. Som den är nu är det en intressant moralhistoria med hjärta och hjärna som inte inte når riktigt ända fram till toppbetygen.
Betyg: 3+ övervintrade aktivister av 5 möjliga
Regi: Feras Fayyad/Steen Johannessen/Hasan Kattan
Manus: Feras Fayyad
Medverkande: Khaled Umar Harah, "Mahmoud", "Ahmad" mfl.
Produktionsbolag: Aleppo Media Center/Larm Film/Kloos & Co. Medien GmbH mfl.
År: 2017
Längd: 105 min
Land: Syrien/Danmark
Svensk åldersgräns: 15
IMDB: http://www.imdb.com/title/tt6333074/
Feras Fayyad följer ett team från hjälporganisationen White Helmets och deras kamp för att rädda så många civila som möjligt från Assad-regimens och Rysslands bombningar av Aleppo. Det är brutal bild som målas upp där civila mål blir urskiljningslöst bombade och teamet är först på plats för att rädda dem som räddas kan.
Det tog bara några minuter innan jag viskade "nej, nej, nej...". Räddningsarbetarna hade precis grävt fram ett avlidet spädbarn ur rasmassorna. Varken de män som gräver eller Feras Fayyad skyggar för att visa allt i precis så fruktansvärd detalj som man någonsin kunnat önska. Det här är Last Men In Aleppos stora styrka - det är inte bara en krigsdokumentär från fronten utan en krigsdokumentär på själva frontlinjen.
Det enda problemet med den här filmen är att den gjordes redan förrförra året under titeln The White Helmets (2016). Filmen vann en Oscar för bästa kortfilmsdokumentär och innehåller i princip samma berättarperspektiv. Missförstå mig inte, det här är en historia som behöver berättas fler gånger, men kanske hade det tjänat den här versionen bättre om man lyft blicken då och då för att granska de större geopolitiska händelserna. Det hade gett en kontext som snarare skulle förhöjt det personliga anslaget än att tynga ner det.
Filmen kan dock med sin längre speltid fördjupa de mänskliga levnadsödena på ett sätt som kortfilmsversionen inte hann med. Den kanske mest drabbande scenen, förutom den tidigare nämnda, är när en bräcklig vapenvila (som mer eller mindre betyder att det är färre bomber i alla fall) tillåter familjerna att ta sina barn till en av få kvarvarande lekplatser. Dagsutflykten får dock ett abrupt slut när ryska plan attackerar en annan del av staden. De trötta och resignerade blickarna från de vuxna blandat med barnens gråt kommer stanna hos mig länge.
Om vi bortser från vem som skjuter på vem i den här konflikten och ser till konsekvenserna visar Last Men In Aleppo dessa väldigt tydligt. Det rör sig om sönderbombade hus och människor, familjer som splittras och personer som begår hjältedåd på hjältedåd när de räddar sina grannar och bekanta. Den här dokumentären slår fast en av vår tids beskaste läxor som inte får glömmas: Glöm inte Syrien.
Betyg: 4 hjälmar av 5 möjliga
Regi: Yance Ford
Manus: Yance Ford
Medverkande: Yance Ford, Harvey Walker, Kevin Meyers mfl.
Produktionsbolag: Yanceville Films/Louverture Films/Final Cut for Real
År: 2017
Längd: 107 min
Land: USA/Danmark
Svensk åldersgräns: Ej bedömd, troligen Btl eller 7
IMDB: http://www.imdb.com/title/tt5873150/
Drygt 25 år efter att hans bror William mördades försöker dokumentärfilmaren Yance Ford ta reda på varför åtalet mot mannen som sköt William ogillades. Samtidigt visar Ford upp ett porträtt av en familj som aldrig blev den samma efter mordet.
Strong Island gör mycket rätt, men samtidigt mycket fel. Det känns som att Yance Ford inte kan bestämma sig för vilken historia han vill berätta. Vill han göra en dokumentär som fokuserar på familjens sönderfall efter broderns död? Vill han göra en film om sin upptäckt att han var homosexuell? Vill han göra en film om polisutredningen och det juridiska efterspelet? Ford försöker göra allt av det och det blir om inte platt fall så åtminstone en tämligen ofokuserad film.
Det är den sistnämnda infallsvinkeln som trots allt står i första rummet, men trots en lovande öppning tappar Ford bollen rejält några gånger under berättelsens gång. Istället för att utforska exakt vad det var som hände förutsätter han att broderns mördare var skyldig och fokuserar på den jury som ansåg att fallet inte var starkt nog för rättegång. Det finns oklarheter gällande fallet som Ford skulle kunna gräva mycket mer i. Dessa skulle stärkt hans argumentation att det var ett mord som slätades över och inte en självförsvarhandling som juryn påstod. Istället lyckas Ford i några scener bjuda på en skrämmande onyanserad syn på den vita amerikanska befolkningen som ibland slår över i rent rasistiska tirader. ("They all look alike to me" och liknande fraser).
Historien om Fords familj är mer välbalanserad och ger nyttig bakgrundsinformation till vem William var... tills den inte gör det. Ford utelämnar vissa saker om sin bror för dramatisk effekt och när de väl kommer till ytan verkar det just som ett teatraliskt knep.
Strong Island vill berätta mycket men tar ett lite för stort grepp. Här finns några riktigt starka scener, men det räcker inte för att betyget ska bli annat än svajigt godkänt. Inte Oscarsklass direkt.
Betyg: 2 hiphopreferenser av 5 möjliga
Oscarsgalan 2018: Nomineringarna
You know the drill. Fram tills Oscarsgalan recenserar Skitfinkultur alla filmer som ges ut av bolagen eller hittas på lagliga strömmar. Listan uppdateras varje tisdag. Hepp.
Best Motion Picture
Three Billboards Outside Ebbing, Missouri
Best Performance By An Actor In A Leading Role
Daniel Day-Lewis (Phantom Thread)
Denzel Washington (Roman J. Israel, Esq.)
Timothée Chalamet (Call Me By Your Name)
Daniel Kaluuya (Get Out)
Best Performance By An Actress In A Leading Role
Frances McDormand (Three Billboards Outside Ebbing, Missouri)
Meryl Streep (The Post)
Margot Robbie (I, Tonya)
Sally Hawkins (The Shape Of Water)
Best Performance By An Actor In A Supporting Role
Christopher Plummer (All The Money In The World)
Sam Rockwell (Three Billboards Outside Ebbing, Missouri)
Woody Harrelson (Three Billboards Outside Ebbing, Missouri)
Richard Jenkins (The Shape Of Water)
Willem Dafoe (The Florida Project)
Best Performance By An Actress In A Supporting Role
Laurie Metcalf (Lady Bird)
Lesley Manville (Phantom Thread)
Octavia Spencer (The Shape Of Water)
Best Achievment In Directing
Lady Bird (Greta Gerwig)
The Shape Of Water (Guillermo del Toro)
Phantom Thread (Paul Thomas Anderson)
Best Original Screenplay
Three Billboards Outside Ebbing, Missouri
Best Adapted Screenplay
Logan
Molly's Game
The Disaster Artist
Best Animated Feature
Loving Vincent
Ferdinand
The Breadwinner
Best Foreign Language Film
A Fantastic Woman (Spain)
Loveless (Russia)
The Insult (Libanon)
On Body & Soul (Hungary)
Best Cinematography
Darkest Hour
Dunkirk
The Shape Of Water
Best Editing
Dunkirk
I, Tonya
The Shape Of Water
Three Billboards Outside Ebbing, Missouri
Best Production Design
Darkest Hour
Dunkirk
Beauty & The Beast
Best Costume Design
Victoria & Abdul
Best Makeup & Hairstyling
Victoria & Abdul
Wonder
Best Original Score
Star Wars: Episode VIII - The Last Jedi
Three Billboards Outside Ebbing, Missouri
Best Original Song
"The Mystery Of Love" (Call Me By Your Name)
"Remember Me" (Coco)
"Stand Up For Something" (Marshall)
"Mighty River" (Mudbound)
"This Is Me" (The Greatest Showman)
Best Sound Mixing
Star Wars: Episode VIII - The Last Jedi
Best Sound Editing
Star Wars: Episode VIII - The Last Jedi
Best Visual Effects
Star Wars: Episode VIII - The Last Jedi
War For The Planet Of The Apes
Best Documentary, Short
Edith+Eddie
Heroin(e)
Traffic Stop
Heaven Is A Traffic Jam On The 405
Knife Skills
Abacus: Small Enough To Jail
Faces, Places
Strong Island
The Last Men In Aleppo
Dear Basketball
LOU
Revolting Rhymes Part One
Garden Party
Negative Space
Best Short Film, Live Action
DeKalb Elementary
The Eleven O'Clock
Watu Wote: All Of Us
My Nephew Emmett
The Silent Child
Regi: Paul Thomas Anderson
Manus: Paul Thomas Anderson
Medverkande: Daniel Day-Lewis, Vicky Krieps, Lesley Manville mfl.
Produktionsbolag: Annapurna Pictures/Focus Features/Ghoulardi Film Company mfl.
År: 2017
Längd: 130 min
Land: USA
Svensk åldersgräns: Btl.
IMDB: http://www.imdb.com/title/tt5776858/
Reynolds Woodcock är en respekterad modedesigner och skräddare i 1950-talets London som gör klänningar till alla berömdheter. När han av en slump träffar den mycket yngre Alma vill han absolut ha henne som stående modell för sitt skrädderi. Reynolds ordningssamma liv tvingas börjar dock nystas upp allt mer av Almas närvaro och Alma själv gör ingen hemlighet att hon är upp över öronen kär i sin arbetsgivare.
Paul Thomas Anderson, vad är det med dig? Det känns som jag frågar det varje gång du gör en film nuförtiden. Efter att ha fått sitt stora genombrott under slutet av 90-talet med fantastiska filmer som Boogie Nights (1997) och Magnolia (1999) har han mer eller mindre snöat in på långdragna epos där skådespelarregin oftast är klanderfri, men manusen är så träiga att man får spågar av dem. Phantom Thread, enligt rapport Daniel Day-Lewis sista film innan han drar sig tillbaka, är ytterligare en prinsessbakelse - vacker yta, men med så mycket fluff och dåligt använd isbergsteknik att jag fick kämpa för att hålla mig vaken.
Daniel Day-Lewis är som vanligt mycket bra, men hans karaktär är drygare än Yes. Hela Phantom Thread kretsar kring ett i princip oironiskt återberättande av "det manliga geniet" av ett slag som jag trodde vi var färdiga med vid det här laget. De små insticken för att låta pösmunken Reynolds pysa ut en smula blir små ljusglimtar, men det är alldeles för långt emellan dem.
Om Day-Lewis är bra är hans kvinnliga motpart, Vicky Krieps, fullkomligt vedervärdig i rollen som Alma. Hon snubblar på orden (Alma ska, liksom Krieps, komma från Centraleuropa) och har noll och ingen kemi tillsammans med mannen hon uppenbarligen ska vara kär i.
Det som verkligen fäller Phantom Thread är dock bristen på tempo. I 130 minuter diskuteras allt från hur man brer smör på sin brödskiva tyst (!) till hur mycket det stör i arbetsprocessen när någon serverar en te. Det här är en fars. Andra kritiker har hyllat de djupa karaktärsporträtten och utvecklingen dessa karaktärer genomgår. Den här kejsaren är dock uppenbart naken och fylld med en passivt aggressiv ton som verkligen ger en besk bismak. Undvik.
Betyg: 1 nåldyna av 5 möjliga
Regi: Bryan Fogel
Manus: Bryan Fogel/Jon Bertain /Mark Monroe mfl.
Medverkande: Bryan Fogel, Nikita Kamaev, Grigory Rodchenkov mfl.
Produktionsbolag: Alex Productions/Diamond Docs/Impact Partners mfl.
År: 2017
Längd: 121 min
Land: USA
Svensk åldersgräns: Ej bedömd, troligen Btl eller 7
IMDB: http://www.imdb.com/title/tt6333060/
Bryan Fogel, dokumentärfilmare och tävlande i amatörtävlingar för landsvägscykel, börjar undersöka den ljusskygga dopningsbranschen och hur denna kan hjälpa honom till bättre resultat. Han får snart kontakt med Grigory Rodchenkov, chef för Moskvas anti-dopningslabb och mycket högt uppsatt i den ryska hierarkin. När ett avslöjande om systematisk, statssponsrad, dopning i Ryssland offentliggörs tvingas Fogel inse att han hamnat mitt i en internationell konspiration.
Grundpremissen bakom Icarus är så knäpp att jag hade skrikit "bullshit" om det inte var en dokumentär. Att bara få kontakt med en så pass högt uppsatt man som Rodchenkov är imponerande, men att få honom att öppet samarbeta på kamera utan några som helst skrupler är bara bisarrt. Ändå hände det och i skrivande stund har Rodchenkovs avslöjanden stängt av Ryssland från de pågående vinterspelen i Sydkorea.
Fogel har gjort ett fantastiskt arbete med den här dokumentären och även med att ta sitt ansvar när allt börjar gå åt helsike. Vänskapen som uppstår mellan honom och Rodchenkov kommer aldrig i vägen för de tuffa frågorna som han tvingas ställa och rent journalistiskt är Icarus djupt imponerande. Alla påståenden och avslöjanden beläggs med bevis och till sist framstår ryssarna enbart som löjliga i sitt förnekande. Samtidigt tappar Fogel aldrig fokus gällande att detta är avslöjanden som kan få hans vän mördad.
Icarus använder sig också av en mycket passande ramberättelse ungefär halvvägs in. Rodchenkov citerar ofta från sin favoritbok, 1984 av George Orwell, och filmen förgrenar sig i tre distinkta delar: learning, understanding, accepting. Valet att använda Orwell som guide genom byråkratin och tankesättet är mycket effektivt och både visar på och förklarar hur Fogel kunde anlita Rodchenkov från första början.
Icarus är i det närmsta en perfekt dokumentär som visar på hur Fogel är villig att gå vart historien än för honom. Dessutom är den i och med de pågående OS-tävlingarna högaktuell just nu. Se den.
Betyg: 5 ryssfemmor av 5 möjliga
Regi: Julius Onah
Manus: Oren Uziel
Medverkande: Gugu Mbatha-Raw, David Oyelowo, Daniel Brühl mfl.
Produktionsbolag: Bad Robot/Paramount Pictures
År: 2018
Längd: 102 min
Land: USA
Svensk åldersgräns: 15
IMDB: http://www.imdb.com/title/tt2548396/
2028: Jorden står inför en allvarlig energikris och världens militärmakter vapenskramlar. Det sista hoppet innan krig om de kvarvarande resurserna bryter ut är det internationella rymduppdraget ombord på Cloverfield-stationen. Uppdraget, att använda sig av en partikelaccelerator för att i teorin skapa oändlig energi, går dock på tok när besättningen tvingas inse att de inte vet var de befinner sig eller varför jorden inte finns utanför fönstret längre...
Cloverfield-franchisen är en av få J.J Abrams-skapelser som jag verkligen gillat trots att filmerna inte lyckats leverera fullt ut efter att ha byggt upp en spännande historia. The Cloverfield Paradox är tyvärr den klart sämsta av de hitintills tre filmerna. Det är egentligen inte så konstigt eftersom det från början var en helt annan film som man filmade lite nytt material till och satte i Cloverfield-universumet. Det märks. The Cloverfield Paradox är större delen av sin speltid ett staplande av klichéer som inte lyckas beröra eller engagera nämnvärt.
Det vore enkelt att såga den här filmen längs med fotknölarna, men sen har den scener och idéer som är riktigt smarta och intressanta. Just tematiken med paradoxer är filmens starkaste kort och Oren Uziel borde fokuserat på detta fullt ut. Det är också intressant att se ytterligare en genrefilm i franchisen. Den första filmen var en klassisk monsterfilm i found footage-stil, den andra en thriller och den här gången försöker man sig på science fiction fullt ut. Problemet är bara att vetenskapsdelen av filmen är så illa skriven att jag fick ta mig för pannan ett antal gånger. Jag kräver inte att min sci-fi-eskapism ska vara fullständigt trovärdig gällande vetenskapen, men jag kräver att den ska vara logisk inom sin egen kontext. Det är Uziels manus tyvärr inte.
Filmen bjuder åtminstone på en roll för en av de skådespelare som kan vara bland de minst rättvist anlitade i branschen idag, tyske Daniel Brühl. Det är en dock en liten tröst i en spretig film som verkligen skulle behövt en script doctor eller två.
Betyg: 2 filmer med dåligt påklistrad bihandling av 5 möjliga
Oscarsgalan 2018: Nomineringarna
You know the drill. Fram tills Oscarsgalan recenserar Skitfinkultur alla filmer som ges ut av bolagen eller hittas på lagliga strömmar. I år är väldigt mycket redan recenserat. Listan uppdateras varje tisdag. Hepp.
Best Motion Picture
Three Billboards Outside Ebbing, Missouri
Phantom Thread
Best Performance By An Actor In A Leading Role
Daniel Day-Lewis (Phantom Thread)
Denzel Washington (Roman J. Israel, Esq.)
Timothée Chalamet (Call Me By Your Name)
Daniel Kaluuya (Get Out)
Best Performance By An Actress In A Leading Role
Frances McDormand (Three Billboards Outside Ebbing, Missouri)
Meryl Streep (The Post)
Margot Robbie (I, Tonya)
Sally Hawkins (The Shape Of Water)
Best Performance By An Actor In A Supporting Role
Christopher Plummer (All The Money In The World)
Sam Rockwell (Three Billboards Outside Ebbing, Missouri)
Woody Harrelson (Three Billboards Outside Ebbing, Missouri)
Richard Jenkins (The Shape Of Water)
Willem Dafoe (The Florida Project)
Best Performance By An Actress In A Supporting Role
Laurie Metcalf (Lady Bird)
Lesley Manville (Phantom Thread)
Octavia Spencer (The Shape Of Water)
Best Achievment In Directing
Lady Bird (Greta Gerwig)
The Shape Of Water (Guillermo del Toro)
Phantom Thread (Paul Thomas Anderson)
Best Original Screenplay
Three Billboards Outside Ebbing, Missouri
Best Adapted Screenplay
Logan
Molly's Game
The Disaster Artist
Best Animated Feature
Loving Vincent
Ferdinand
The Breadwinner
Best Foreign Language Film
A Fantastic Woman (Spain)
Loveless (Russia)
The Insult (Libanon)
On Body & Soul (Hungary)
Best Cinematography
Darkest Hour
Dunkirk
The Shape Of Water
Best Editing
Dunkirk
I, Tonya
The Shape Of Water
Three Billboards Outside Ebbing, Missouri
Best Production Design
Darkest Hour
Dunkirk
Beauty & The Beast
Best Costume Design
Darkest Hour
Phantom Thread
Victoria & Abdul
Best Makeup & Hairstyling
Victoria & Abdul
Wonder
Best Original Score
Phantom Thread
Star Wars: Episode VIII - The Last Jedi
Three Billboards Outside Ebbing, Missouri
Best Original Song
"The Mystery Of Love" (Call Me By Your Name)
"Remember Me" (Coco)
"Stand Up For Something" (Marshall)
"Mighty River" (Mudbound)
"This Is Me" (The Greatest Showman)
Best Sound Mixing
Star Wars: Episode VIII - The Last Jedi
Best Sound Editing
Star Wars: Episode VIII - The Last Jedi
Best Visual Effects
Star Wars: Episode VIII - The Last Jedi
War For The Planet Of The Apes
Best Documentary, Short
Edith+Eddie
Heroin(e)
Traffic Stop
Heaven Is A Traffic Jam On The 405
Knife Skills
Abacus: Small Enough To Jail
Faces, Places
Strong Island
The Last Men In Aleppo
Icarus
Dear Basketball
LOU
Revolting Rhymes Part One
Garden Party
Negative Space
Best Short Film, Live Action
DeKalb Elementary
The Eleven O'Clock
Watu Wote: All Of Us
My Nephew Emmett
The Silent Child
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
3 |
4 | ||||||
5 | 6 | 7 |
8 |
9 | 10 |
11 | |||
12 | 13 | 14 |
15 | 16 |
17 |
18 | |||
19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | |||
26 |
27 | 28 | |||||||
|