Alla inlägg den 27 februari 2017

Av Ulf - 27 februari 2017 15:15

 


Oscarsgalan 2017: What just happened?!

 

Jag hade redan skickat iväg min rapportering när något som mig veterligen aldrig hänt under Oscarsgalans 89-åriga historia inträffade - vinnaren för bästa film ändrades i en handvändning. En redan förvirrad Warren Beatty hade fått fel kuvert av funktionärerna från revisorfirman PwC (PricewaterhouseCoopers) och till sist tog Beattys medpresentatör, Faye Dunaway, beslutet att läsa upp den enda filmtitel som stod tryckt på kortet - La La Land.

 

Problemet var bara att Beatty hade fått backup-kuvertet för bästa kvinnliga huvudroll, som mycket riktigt gick till La La Lands Emma Stone. Producenterna och teamet bakom musikalen intog scenen och började hålla sitt tacktal när en av dem tittade på kortet och sa att det istället var Moonlight som var vinnaren. Var han fick det korrekta kortet från vet jag inte eftersom jag, som alla andra, var helt ställd vid tillfället.

 

I en mycket märklig situation kom man ändå undan med hedern i behåll. PwC har haft hand om vinnarkuverten sedan 1934 så jag tror inte att följderna blir särskilt betydande - annat för stackaren som lämnade över fel kuvert. Han vaknar nog utan jobb idag.

 

I övrigt var den 89:e upplagan av Oscarsgalan helt okej. Den glänste inte annat än i vissa segment med värden Jimmy Kimmel, men tillställningen var välproducerad utan att vara utdragen. Talen som hölls var i regel ganska typiska och det enda jag egentligen kommer ihåg är Viola Davis när hon fick pris för bästa kvinnliga biroll.

 

En höjdpunkt var dock att Jackie Chan fick en hedersoscar för sitt betydande arbete inom film under många, många år. Chan är en av mina favoriter genom alla tider och det var nog bara så här han skulle kunna få en Oscar. Han är ingen vidare skådespelare, men en underhållare av absoluta världsklass. Om du bara känner till honom via hans karriär i Hollywood, gör dig själv en tjänst och införskaffa dig hans filmografi från 80-talets Hong Kong. Dödsföraktande stunts, bland den snyggaste kampsportskoreografin någonsin och slapstick-humor. Vad annat kan man önska?

 

Trots att den missade det största priset via redan beskrivna kontrovers blev La La Land kvällens stora vinnare med sex utmärkelser. De övriga som plockade mer än ett pris var Moonlight (3), Manchester By The Sea (2) samt Hacksaw Ridge (2). Även om min egen tippning var den sämsta på många år (66%) fanns det inte något pris som jag tänkte var oförtjänt. I regel hade galan 2017 ett starkt startfält och de flesta vinnarna hade jag åtminstone som "dark horses". Nåja, så länge jag är säkrare än 50% fortsätter jag med tippningen.

 

Med det avslutar Skitfinkultur sin Oscarsbevakning för 2017. Nästa år kör vi samma sak. Varför ändra ett vinnande koncept och tradition? Skitfinkultur fortsätter sitt vanliga arbete och försöker komma ifatt med lite saker som hänt de här en och halv månaderna jag varit helt fokuserad på Oscarsgalan. Stay tuned.

Av Ulf - 27 februari 2017 06:00

 

And The Winners Are... Samtliga Oscarsvinnare 2017


Best Short Film - Live Action: Sing

Best Short Film - Animated: Piper

Best Documentary - Short Subject: The White Helmets

Best Documentary - Feature: O.J: Made In America

Best Achievement In Visual Effects: The Jungle Book

Best Achievement In Sound Mixing: Hacksaw Ridge

Best Achievement In Sound Editing: Arrival

Best Achievement In Music Written For Motion Pictures - Original Song: "City Of Stars" (La La Land)

Best Achievement In Music Written For Motion Pictures - Original Score: La La Land

Best Achievement In Makeup & Hairstyling: Suicide Squad

Best Achievement In Costume Design: Fantastic Beasts & Where To Find Them

Best Achievement In Production Design: La La Land

Best Achievement In Editing: Hacksaw Ridge

Best Achievement In Cinematography: La La Land

Best Animated Feature: Zootopia

Best Foreign Language Film Of The Year: The Salesman (Iran)

Best Writing, Screenplay Based On Material Previously Produced Or Published: Moonlight

Best Writing, Screenplay Written Directly For The Screen: Manchester By The Sea

Best Achievement In Directing: Damien Chazelle (La La Land)

Best Performance By An Actress In A Supporting Role: Viola Davis (Fences)

Best Performance By An Actor In A Supporting Role: Mahershala Ali (Moonlight)

Best Performance By An Actress In A Leading Role: Emma Stone (La La Land)

Best Performance By An Actor In A Leading Role: Casey Affleck (Manchester By The Sea)
Best Motion Picture Of The Year: Moonlight

 

Skitfinkulturs facit: 16/24 = 66%

 

Och där fick jag för att jag tyckte årets gala var lättippad. Sämsta resultatet på några år. Jaja, godnatt!

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4 5
6 7 8 9
10
11 12
13
14
15
16 17 18
19
20 21 22 23 24 25
26
27
28
<<< Februari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Ovido - Quiz & Flashcards