Direktlänk till inlägg 29 september 2015

Twin Peaks återvänder/In Memoriam, Catherine E. Coulson (1943 - 2015)

Av Ulf - 29 september 2015 13:00


Twin Peaks återvänder/In Memoriam, Catherine E. Coulson (1943 - 2015)  

 

 

Damen med vedkubben har somnat. Catherine E. Coulson, långtida samarbetspartner till David Lynch, förlorade kampen mot cancer igår, 71 år gammal. Coulson blev kanske mest känd för sin roll som The Log Lady i Twin Peaks, men hade fler strängar på sin lyra än skådespeleri. Bland annat arbetade hon tillsammans med fotograferna till flera kända produktioner, däribland en av mina personliga favoriter Star Trek II: The Wrath of Khan.

 

Det är dock för The Log Lady hon kommer bli ihågkommen. Från Twin Peaks pilotavsnitt skapade Coulson en totalt egensinnig karaktär som i mångt om mycket beskriver seriens hjärta och själ för mig. Karaktären som sådan fick liv redan när Lynch och Coulson arbetade tillsammans på 1970-talet och genomgick en massa olika ändringar och inkarnationer innan det blev dags för The Log Lady att göra entré.

 

Coulson har alltid varit en av mina favoriter i Twin Peaks. Sedan många år tillbaka har jag en t-shirt jag går runt i ibland med Coulsons porträtt och orden ”my log has something to tell you”. Den bär jag till Coulsons minne idag. Av vad jag förstått var hon en fantastisk människa som verkligen brydde sig om sina fans och fansen brydde sig om henne. Hon kommer saknas i den nya säsongen av Twin Peaks och världen har blivit lite mindre magisk. Jag låter Catherine själv avsluta den här posten med ett citat från de introduktioner till tv-serien hon spelade in när den skulle repriseras:

 

"There is a sadness in this world, for we are ignorant of many things. Yes, we are ignorant of many beautiful things...things like the truth. So sadness, in our ignorance, is very real. The tears are real. What is this thing called a tear? There are even tiny ducts, tear ducts, to produce these tears should the sadness occur. Then the day when the sadness comes...then we ask. Will this sadness which makes me cry...will this sadness that makes my heart cry out, will it ever end? The answer, of course, is yes. One day the sadness will end."

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulf - 9 februari 2022 16:23


  The End Of An Era - Sista posten på Bloggplatsen   Allt har ett slut brukar det heta och så även min tid här på Bloggplatsen. I och med nyårets stora skräckupplevelse nära hela sajten låg nere under närmre en veckas tid för mig tog jag beslu...

Av Ulf - 7 februari 2022 18:40

Linda hatar allt, Ulf är trött och frustrerad på att bli avbruten och Matti har ingen penis som bakgrundsbild den här veckan. Läget bland trupperna kunde alltså varit bättre för general Gustaf, som förgyller tillvaron med sin bästa Henke Larsson-im...

Av Ulf - 4 februari 2022 20:52

Regi: Guillermo del Toro Manus: Guillermo del Toro & Kim Morgan (baserat på William Lindsay Greshams roman) Medverkande: Bradley Cooper, Rooney Mara, Cate Blancett mfl. Produktionsbolag: Fox Searchlight Pictures/Double Dare You/TSG Entertainm...

Av Ulf - 2 februari 2022 18:17


  Regi: Reinaldo Marcus Green Manus: Zach Baylin Medverkande: Will Smith, Aunjanue Ellis, Jon Bernthal mfl. Produktionsbolag: Star Thrower Entertainment/Westbrook Studios/Keepin’ It Reel År: 2021 Längd: 144 min Land: USA Svens...

Av Ulf - 31 januari 2022 20:02

Linda är sjuk – igen! Frågan är om det var Darkman som var i farten eftersom Linda absolut inte kunde förstå varför veckans titelkaraktär heter som han gör. Det gör hur som helst att de tre medlemmarna med Y-kromosomer får hålla ställningarna...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26 27
28 29
30
<<< September 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Skapa flashcards