Alla inlägg den 27 april 2015

Av Ulf - 27 april 2015 15:15

 

 

Regi: Joss Whedon

Manus: Joss Whedon

Medverkande: Robert Downey Jr.Chris Hemsworth, Mark Ruffalo mfl.

Produktionsbolag: Marvel Studios

År: 2015

Längd: 141 min

Land: USA

Svensk åldersgräns:  11

IMDB: http://www.imdb.com/title/tt2395427/

 

Efter att ha besegrat Hydra verkar det som att Avengers kan koppla av ett tag. Thor tänker ta Lokis spira tillbaka till Asgård, men Tony Stark lyckas övertala honom om att det inte är någon brådska. Han vill studera den mäktiga artefakten och se om han kan använda dess kraft för goda syften. I sina undersökniningar stöter han snart på datorprogrammet Ultron, ett artificiellt medvetande. Stark får idén att uppgradera planetens försvarssystem med hjälp av det nyupptäckta programmet, men när Ultron inser att hans nya uppdrag är att skapa fred drar han en kalkylerad slutsats - inga människor, inga krig...

 

Trots min entusiasm för kostymerade hjältar gick jag in till Age Of Ultron med ganska sansade förväntningar. Dagarna som gått från det att filmen haft premiär tills jag igår såg den har kantats av ambivalenta utlåtanden från mina serienördspolare. Mina sansade förväntningar kom på skam när Hulk springer igenom en bunker. Det här är ytterligare en popcornhit från Joss Whedon.

 

Whedon har med en stor ensemble (som bara blir större!) lyckats med konststycket att få gruppen att kännas som ett sammansvetsat team. Referenserna till annat som hänt i Marvel Cinematic Universe och saker som kommer att hända gör Age Of Ultron till vad jag tror Marvel ämnade - en knutpunkt. Trots detta är AOU mycket av en mellanfilm. En förbaskat bra mellanfilm, men ändock en rulle som pekar mot något ännu större. Filmen följer den klassiska trilogiuppbyggnaden för en sådans andra del. Interpersonella konflikter blir mer uttalade i allmänhet och i synnerhet den mellan Tony Stark och Captain America. Detta kommer leda oss fint in i nästa fas Marvel-filmer, som börjar med vad som kan vara min favoritstoryline de senaste 20 åren - Civil War.

 

Med en så här pass namnkunnig samling skådespelare är det svårt att verkligen skina. Den som lyckas bäst är som alltid Robert Downey Jr. Jag tror inte det finns en annan skådespelare, möjligtvis med undantag för Hugh Jackman, som på ett så komplett vis tagit sig an sitt superhjältealterego på film som Downey Jr. Chris Hemsworth briljerar vidare som Thor och James Spader gör en fantastiskt bra prestation som rösten till Ultron. Dessa tre är de som skiner starkast i ensemblen, i viss mån på bekostnad av de andra. Det är däremot väldigt tydligt att Joss Whedon kan sina karaktärer utan och innan. Jag hade visserligen inte förväntat mig något annat av en man som varit en högprofilförfattare för Marvel, men i och med den något fadda Agents Of S.H.I.E.L.D (2013) var jag orolig att bolaget skulle begränsa den unika röst som Whedon har i framförallt sin dialog. Den brukar vara en vattendelare, men för ett Whedon-fan som undertecknad kan det knappast bli bättre!

 

AOU är dock ingen perfekt film. Tempot dras ner lite väl mycket i mitten av filmen och vissa hjältar får på tok för lite utrymme. Framförallt skulle jag velat se desto mer av Scarlet Witch. Det får jag vänta på tills nästa film i serien antar jag. Man hade dessutom kunnat korta filmen med cirka 20 minuter för att få upp nämnda tempo, alternativt klippt om vissa bihistorier för att få dem mer intrycksfulla - såsom förhållandet mellan Black Widow och Bruce "Hulk" Banner. För diggare av Marvels filmer är det här dock en högtidsstund. Jag upphör aldrig att förvånas över hur Whedon lyckas hålla så här många karaktärer i luften samtidigt och ändå presentera en väl sammanhållen historia som både går på djupet för de riktiga nördarna men ändå är lätt att följa för nytillkomna. Jag bockar och bugar.

 

Betyg: 4+ fast en viss myrman borde ha varit med redan här av 5 möjliga

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
<<< April 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Ovido - Quiz & Flashcards