Alla inlägg den 5 mars 2015

Av Ulf - 5 mars 2015 23:45

 


Regi: Grégory Levasseur

Manus: Daniel Meersand & Nick Simon

Medverkande: Ashley HinshawDenis O'Hare, James Buckley mfl.

Produktionsbolag: Fox International Productions (FIP)/Silvatar Media/Sahara Productions

År: 2014

Längd: 89 min

Land: USA

Svensk åldersgräns:  Ej bedömd, troligen 15

IMDB: http://www.imdb.com/title/tt2799166/

 

Mitt under brinnande revolution i Egypten gör ett arkeologteam en fantastisk upptäckt. En pyramid, djupt begraven under ökensanden, visar sig vara av en design man aldrig tidigare sett. Dessutom kan den vara äldre än någon annan tidigare hittad pyramid. När teamet får order att dra sig tillbaka på grund av oroligheterna i Kairo kan de inte låta pyramiden vara utan att åtminstone ta en titt i den. Det blir ett beslut de kommer få ångra...

 

Pyramider, epyptologi, dödsfällor, mumier och förbannelser? You had me at hello. Som historienörd och dessutom barnsligt förtjust i äventyrsfilmer verkade The Pyramid som en film för mig. Det börjar också ganska bra. De flesta äventyrsfilmer har en flashig yta som brukar ta mig som tittaren ut ur illusionen. The Pyramid ser däremot mer ut som de dokumentärer jag sett om riktiga arkeologiska utgrävningar. Teamets spekulationer är också intressanta att lyssna på och det verkar som en helt okej matinérulle börjar ta form. Sen kommer monstren...

 

The Pyramid är ett lysande exempel på att man ska veta när less is more och hålla sig till det. Den krypande atmosfären som byggts upp av att kravla runt i en oupptäckt pyramid går helt förlorad när teamet attackeras av muterade råttor. Ja... jag önskar att jag skojade, men de muterade gnagarna är bara början på en film som spolar bort en intressant premiss och en lovande första halva. Plötsligt försvinner dessutom de relativt goda skådespelarinsatserna någonstans till att mer likna den lokala teaterföreningen på nedåttjack. Inget verkar chockera dem på riktigt, om det så är polare som dör eller den närstående katastrofen att bli levande begravda. Jag vill dock ändå poängtera att The Pyramid ändå klarar sig från bottenbetyg tack vare den ganska starka första halvan. Det är dock bortslösad potential och sådant irriterar mig alltid.

 

Betyg: 2- fast vi behöver fler filmer med arga odöda egyptier av 5 möjliga

 

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Skapa flashcards