Alla inlägg den 18 februari 2015

Av Ulf - 18 februari 2015 23:19

 


Oscarsnominerade kortfilmer 2015 - animerade och live action


Som alltid bjuder årets Oscarsnominerade kortfilmer på både högt och lågt. Värt att notera är dock att det som vanligt inte går att få tag i någonting från Best Short Documentary innan galan. I år finns det inga riktiga skräpfilmer som är nominerade (det brukar alltid finnas åtminstone en), men topparna är inte jättemånga de heller. I klassen Best Live Action Short Film hittar vi följande nominerade:

 

Parvaneh (2012, Schweiz)

Butter Lamp (2013, Frankrike/Kina)

Aya (2012, Israel/Frankrike)

The Phone Call (2013, Storbritannien)
Boogaloo and Graham (2014, Nordirland)

 

Live action-kategorin är den klart svagaste av de två i år, men jag måste säga att jag är förvånad över den ganska jämntjocka och halvtrista uppställningen. Det dröjde fram tills film nummer fyra i ordningen, den brittiska The Phone Call, innan något som kan kallas en värdig Oscarsvinnare kom fram. The Phone Call handlar om en kvinna som arbetar på ett kriscenter. Hon får ta emot ett samtal från en döende man som inte vill ha hjälp utan bara ha något att prata med medan han glider in i glömskan. Det låter deprimerande, men är finstämt och väldigt välspelat ifrån Sally Hawkins.

 

Min favorit i kategorin återfinns dock i slutet på det paket jag köpte från Itunes - den nordirländska Boogaloo and Graham. Två unga pojkar i Belfast, 1978, får varsin höna i present från sin far. Hönorna blir deras käraste ägodelar, men när saker och ting i familjen börjar ändras är det inte säkert att de får ha dem kvar. Jag är väldigt förtjust i irländsk film överhuvudtaget, inte minst för den extrema galghumor de ofta uppvisar. Den är lika svart och levande som alltid i den här rullen och det krävs sin manusförfattare att få in så här pass många gapskratt på knappt en kvart.

 

De övriga tre filmerna, Parvaneh, Butter Lamp samt Aya, har alla sina stunder, men den som kommer närmst de andra två är mittenfilmen. Butter Lamp har ett enkelt koncept - en fotograf i Tibet ska fotografera folk som aldrig blivit fotograferade förr, framför den ena galna backdropen efter den andra. Slutklämmen här är magisk och gör Butter Lamp till nummer tre på min lista.

 

Parvaneh och Aya är inte direkt dåliga filmer, men knappast Oscarsmaterial. Speciellt Aya, som handlar om en israelisk kvinna som plockar upp en dansk journalist i sin bil, är ganska dryg. Den säger ingenting och är väldigt, väldigt fransk - på ett dåligt sätt. Parvarneh handlar om en ung kvinna i Schweiz som vill skicka pengar till sin sjuke far i Afghanistan. När hon inte har ett giltigt ID frågar hon en annan ung kvinna om hon kan hjälpa henne och en omaka vänskap uppstår. Helt okej, men jag kommer inte komma ihåg den om några veckor. Alltså, i ordning enligt mig:

 

1. Boogaloo and Graham (2014, Nordirland)

2. The Phone Call (2013, Storbritannien)

3. Butter Lamp (2013, Frankrike/Kina)

4. Parvaneh (2012, Schweiz)

5. Aya (2012, Israel/Frankrike)

 


Om Live action-kategorin är något underväldigande är den animerade mycket bättre, med följande nominerade:

 

The Bigger Picture (2014, Storbritannien)
The Dam Keeper (2014, USA)
Feast (2014, USA)
Me and My Moulton (2014, Norge/Kanada)
A Single Life (2014, Nederländerna)

 

Disney står som producent för årets verkliga höjdare för min del, Feast. En man tar hand om en herrelös hund och båda delar en passion för mat. När mannen får en flickvän verkar det dock vara slut på festen för hunden. Disney lyckas, som ingen annan, spela på mina hjärtsträngar som en harpa. Jag vet att det här är billigt. En söt hund, en kärlekshistoria och fantastisk animation. Jag bryr mig inte det minsta om att det är billigt. Jag föll handlöst för den här relationshistorien på 7 minuter och när en film får mig att börja gråta på så kort tid har den verkligen lyckats. Den finns att se gratis på YouTube, vilket jag rekommenderar att ni gör. Om ni, liksom jag, är svag för djur råder jag er dock att ladda upp med en näsduk eller två.

 

Det var tur att jag såg Feast sist, för annars vet jag inte om jag hade kunnat ladda om. De andra filmerna lyckades jag hålla mig någorlunda känslomässigt distanserad till, med undantag för den überkorta A Single Life. Den här filmen lyckas på 2 minuter (!) presentera en idé, introducera en karaktär och berätta en historia. Jag kan egentligen inte säga så mycket om den utan att spoila hela filmen, men se den! Den lockade till ett rejält gapskratt!

 

Liksom i Live action-kategorin hamnar de tre övriga filmerna snäppet under de två som står ut, även om steget mellan grupperna inte är lika långt här. Den bästa av de övriga tre är den norsk/kanadensiska socialrealistiska lilla pärlan Me and My Moulton, en uppväxtskildring från vårt västra grannland sett från mittendottern i en familj där föräldrarna arbetar som "modernistiska designers". Roligt och sött så det förslår.

 

Kort därefter kommer den amerikanska The Dam Keeper, en historia där en stad fylld med antropomorfiska djur litar på att personen i den stora vindmöllan ovanpå en gigantisk damm kommer hålla mörkret borta från samhället. Men vad händer när personen i möllan är ett mobboffer och inte alls har någon motivation för att rädda vare sig staden eller dess innevånare? The Dam Keeper och Me and My Moulton är svåra att skilja åt, men jag drar mer åt den socialrealistiska stilen i den sistnämnda än den mer sagomässiga i den förstnämnda.

 

Till slut, lite efter de andra, kommer den brittiska The Bigger Picture. Två bröder, där en tar hand om deras åldriga mor medan den andre gör karriär, måste komma varandra närmre när modern blir sjuk. The Bigger Picture är extremt läcker rent tekniskt, men storyn är inte riktigt där. Det abrupta slutet blir dessvärre det som sänker filmen en nivå under de andra nominerade.

 

I min ordning:

 

1. Feast (2014, USA)

2. A Single Life (2014, Nederländerna)

3. Me and My Moulton (2014, Norge/Kanada)

4. The Dam Keeper (2014, USA)

5. The Bigger Picture (2014, Storbritannien)

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4 5
6
7
8
9
10 11
12
13 14 15
16
17 18 19 20 21
22
23
24
25
26 27 28
<<< Februari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Skapa flashcards