Alla inlägg den 7 januari 2015

Av Ulf - 7 januari 2015 17:45

 


Regi: Ridley Scott

Manus: Adam Cooper/Bill Collage /Jeffrey Caine mfl. (baserat på 2 Mosebok)

Medverkande: Christian BaleJoel Edgerton, John Turturro mfl.

Produktionsbolag: Chernin Entertainment/Scott Free Productions/Babieka mfl.

År: 2014

Längd: 150 min

Land: USA/Storbritannien/Spanien

Svensk åldersgräns:  15

IMDB: http://www.imdb.com/title/tt1528100/

 

Nej, jag tänker inte presentera en synopsis för Exodus. Om ni inte känner till historien om Moses rekommenderar jag att ni går om grundskolans religionsundervisning. Nåväl, Ridley Scott är mannen som fick ta sig an detta, det senaste, i vågen av bibliska epos. Det fungerar faktiskt över förväntan.

 

Det är svårt att göra en bra film baserad på en bok i Bibeln. Om du ligger för långt ifrån texten kommer den inte bli ekonomiskt gångbar och om du endast går efter texten kommer det bli ganska trist och förutsägbart. Hur ofta man än upprepar mantrat att Bibeln är "the greatest story ever told" är det helt enkelt inte sant. Nu lägger jag inte några teologiska aspekter i det uttalandet utan helt enkelt en värdering i hur texten är uppbyggd. Tack och lov är Andra Moseboken en av de mer dramaturgiskt intressanta i Bibeln. Manusförfattarna har tagit fasta på detta och presenterar en väl sammanhållen tolkning - till största del.

 

Det största problemet med Exodus är längden. Ja, en biblisk film är i nio fall av tio riktigt lång, men man måste fylla längden med något också. Första akten, när Moses agerar som adoptivson till farao och general i hans armé, fungerar riktigt bra. Karaktärerna presenteras väl och tack och lov valde manusförfattarna att undvika den trötta historien om korgen i vassen. Efter Moses bannlysning dalar filmen dock något. Scott klarar inte riktigt av att regissera scenerna med en tvivlande och bitter Moses utan det mesta faller platt. Filmen tar sig igen när Moses återvänder till Egypten för att sen ebba ut i en väldigt abrupt avslutning. Tempot är helt uppåt väggarna och skulle behövas ses över ordentligt.

 

Skådespelarinsatserna är även dessa varierande. Christian Bale är en duktig skådespelare och gör sitt jobb även här, men jag ställer mig frågande till valet att låta honom spela Moses överhuvudtaget. Det är klart att han säljer biljetter, men finns det inte någon lite mer passande att spela Moses än... Batman? Bales insats är dock väldigt mycket bättre än hans huvudsaklige motspelare, Joel Edgerton i rollen som hans adoptivbror Ramses. Edgerton gör i princip bort sig i sina scener. Det finns ingen snällare beskrivning. Hans överteatraliska leverans hör inte hemma i den här filmen. Det är här det märks att Ridley Scott först och främst är en actionregissör. Egyptens plågor skildras med all önskvärd tydlighet och är riktigt spektakulära att titta på. När han går över till mer karaktärsdrivna scener blir det ofta lite stelare.

 

Exodus har kritiserats från diverse håll för att vara än det ena, än det andra, men det som jag främst kan irritera mig på är som vanligt Scotts väldigt fria tolkning av historiska fakta. Den som har minsta koll på forna Egypten kommer skruva på sig när det ploppar upp pyramider mitt i städerna och siffror ändras från scen till scen. Den religiösa trovärdigheten låter jag vara osagd. Jag är varken jude eller kristen och störs inte nämnvärt om en film går ifrån sitt källmaterial. Det jag däremot tyckte om var att Exodus visar på kampen mellan Guds och människans olika viljor på ett sätt som jag inte kan påminna mig ha sett på länge i en film av det här slaget. Noah (2014) hade det definitivt inte. Och det är detta som räddar Exodus för mig, trots stapplande skådespelarinsatser och behovet av en klippare - det här känns som en film som vill säga något och inte bara visa upp en visuell stil. Fortfarande kluven till filmen som helhet, men väl värt en titt.

 

Betyg: 3 movements of the people av 5 möjliga

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7 8 9 10
11
12 13 14 15 16
17
18
19
20
21 22 23
24
25
26
27 28 29 30
31
<<< Januari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Skapa flashcards