Alla inlägg den 25 juni 2014

Av Ulf - 25 juni 2014 22:01

 


In Memoriam: Eli Wallach (1915 - 2014)

 


Jag är den ende jag känner som äger en Stetsonhatt. Cowboy- och westernmyter var en stor del av min barndom. Kalla dem moderna riddare om ni så vill. En fiktiv plats med enkla regler där hjälten blev skjuten i axeln och skurken alltid åkte fast. Sedan såg jag Il Buono, Il Brutto, Il Cattivo (The Good, The Bad & The Ugly, 1966) och inget var sig likt. Eli Wallachs antihjälte Tuco, även kallad "den fule", blev en av mina favoritkaraktärer i film överhuvudtaget. 

 

Wallach var definitivt inte bara westerns. Att han var en skådespelare med bred kunskap och förmåga att spela olika roller är hans hedersoscar från 2011 ett tecken på. Den gavs inte honom för någon speciell roll utan för en hel livstid av oförglömliga rollprestationer. Bland annat var han en mycket duktig Shakespeare-tolkare. För mig kommer han dock först och främst vara Tuco, karaktären som fick mig att på allvar uppskatta antihjälten som arketyp. Och aldrig har Tuco varit bättre än i nedan länkade scen. Tack för alla minnen, Mr. Wallach.

 

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Ovido - Quiz & Flashcards