Alla inlägg den 14 maj 2014

Av Ulf - 14 maj 2014 18:12

 


Igår gick två inspirationskällor ur tiden. Konstnären, filmskaparen och en av vår tids stora surrealister H.R Giger avled i sviterna efter ett fall i sitt hem. Här i Sverige, bara några timmar senare, basunerade kvällspressen ut att dokumentärfilmaren och journalisten Malik Bendjelloul lämnat oss.

 

Varför bryr vi oss om att personer vi aldrig träffat avlidit? Är det ens "okej" att sörja eller känna sig särskilt nedstämd? Nätets kommentarsfält fylls av tackord för arbetet de gjort och gett oss, publiken, att uppskatta, men där och där sticker en kommentar upp som ifrågasätter denna nedstämdhet. Själv tror jag att det handlar om konstens kraft. Det må vara film, musik, bildkonst eller vad för något som helst - om det på något sätt har berört och stannat kvar hos oss kommer det alltid kännas som en liten, liten del av oss själva försvinner när upphovspersonen gör det. 

 

De flesta barn av 80-tal har någon gång blivit skrämda av Gigers design till Alien (1979). Den slemdrypande xenomorfen var Gigers mest kända skapelse, men min fascination för hans design föddes på riktigt i och med det något obskyra datorspelet Dark Seed (1992). Spelet gav mig både mardrömmar och blodad tand att leta vidare efter mer Giger hade gjort. Han är kort sagt en av de konstnärer som haft störst inflytande på mig.

 

Malik Bendjelloul blev världskänd i och med hans ypperliga dokumentär Searching For Sugar Man (2012). Han var även flitig medarbetare i SVT:s kulturprogram Kobra och det var först där som jag lärde känna hans speciella stil att berätta. I min recension av Searching For Sugar Man skrev jag: "Om du har haft en dålig dag, en dålig månad, ett dåligt år eller ett dåligt liv - se Searching For Sugar Man. Den som inte har ett leende från öra till öra när sluttexterna rullar har inget hjärta." Den värme och medmänsklighet som Bendjelloul skildrade i sina filmer och reportage gör just det där som jag eftersöker - berör.

 

Så är det okej att sörja någon man aldrig har mött annat än via deras konst? Visst är det okej. Deras berättelser och konst berörde både mig och många andra. Det är också det som är trösten när sådant här händer - vi kanske har förlorat källan till denna glädje, men flodfårorna och bäckarna är kvar.

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6 7
8
9 10
11
12
13
14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Maj 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Skapa flashcards