Direktlänk till inlägg 8 december 2013

The Kings Of Summer

Av Ulf - 8 december 2013 21:43



Regi: Jordan Vogt-Roberts

Manus: Chris Galletta

Medverkande: Nick Robinson, Gabriel Basso, Moises Arias mfl.

Produktionsbolag: Big Beach Films & Low Spark Films

År: 2013

Längd: 95 min

Land: USA

Svensk åldersgräns: Ej bedömd, troligen 11 eller 15

IMDB: http://www.imdb.com/title/tt2179116/

 

Det är december och den slaskiga skånska vintern har Lund i ett järngrepp. Vad kunde då vara bättre än en film om sommar, uppväxt och ung kärlek? The Kings Of Summer har också fått mycket fina recensioner, och även om jag kanske inte håller med kritikerkåren fullt ut så är den åtminstone ett värmande löfte om att det finns ett liv även efter vintern.

 

Joe och Patrick står inte ut med sina hemförhållanden. Efter att ha gått vilse i skogen en blöt festnatt hittar Joe vad han anser är en optimal plats för de två att bygga ett hus. Med den entusiasm som bara 15-åringar kan uppbringa har de, tillsammans med sin nyfunne vän Biaggio, snart också byggt sig ett ruckel som de känner sig stolta över. Nu återstår bara sista steget - att bryta upp hemifrån.

 

The Kings Of Summer har ett stort problem - den sekundära konflikten i manuset mellan Joe och Patrick. Det Patrick gör, eller låter göras, hade i en 15-årings ögon varit ett oförlåtligt svek. Det kanske är jag som projicerar min egen tonårstid (eller, ja, det är klart jag gör!) men jag hade i den åldern inte kunnat vara the bigger man. Mellan de två står Biaggio, som är filmens comic relief. Moises Arias är stundtals väldigt rolig i rollen som verkligen är ett porträtt av en excentriker.

 

Nåja, om den sekundära konflikten är något haltande är huvudkonflikten, den mellan Joe och hans far, desto mer intressant. Joes far, Frank, är verkligen ett bittert ärkesvin, men han har oftast en poäng med sina uttalanden, hur elaka de än är. Nick Offerman gör rollen väldigt bra och de scener han delar med Nick Robinson (Joe) är filmens höjdpunkter. Överlag är det mesta i den här filmen bra utan att glänsa. Det enda som sticker ut som något lite bättre än det övriga är det vackra fotot. Manuset skulle nog behöva sig en genomgång till, inte bara på grund av den tidigare nämnda konflikten mellan Joe och Patrick, men det fungerar ganska okej ändå. The Kings Of Summer kanske inte är någon film jag kommer ihåg om ett år, men just nu var det precis vad jag behövde i form av grönska och liv på tv-skärmen.

 

Betyg: 3+ dick move, Patrick, dick move av 5 möjliga


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulf - 9 februari 2022 16:23


  The End Of An Era - Sista posten på Bloggplatsen   Allt har ett slut brukar det heta och så även min tid här på Bloggplatsen. I och med nyårets stora skräckupplevelse nära hela sajten låg nere under närmre en veckas tid för mig tog jag beslu...

Av Ulf - 7 februari 2022 18:40

Linda hatar allt, Ulf är trött och frustrerad på att bli avbruten och Matti har ingen penis som bakgrundsbild den här veckan. Läget bland trupperna kunde alltså varit bättre för general Gustaf, som förgyller tillvaron med sin bästa Henke Larsson-im...

Av Ulf - 4 februari 2022 20:52

Regi: Guillermo del Toro Manus: Guillermo del Toro & Kim Morgan (baserat på William Lindsay Greshams roman) Medverkande: Bradley Cooper, Rooney Mara, Cate Blancett mfl. Produktionsbolag: Fox Searchlight Pictures/Double Dare You/TSG Entertainm...

Av Ulf - 2 februari 2022 18:17


  Regi: Reinaldo Marcus Green Manus: Zach Baylin Medverkande: Will Smith, Aunjanue Ellis, Jon Bernthal mfl. Produktionsbolag: Star Thrower Entertainment/Westbrook Studios/Keepin’ It Reel År: 2021 Längd: 144 min Land: USA Svens...

Av Ulf - 31 januari 2022 20:02

Linda är sjuk – igen! Frågan är om det var Darkman som var i farten eftersom Linda absolut inte kunde förstå varför veckans titelkaraktär heter som han gör. Det gör hur som helst att de tre medlemmarna med Y-kromosomer får hålla ställningarna...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18 19
20
21 22
23
24
25
26 27 28
29
30 31
<<< December 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Skapa flashcards