Direktlänk till inlägg 6 december 2013

Open Grave

Av Ulf - 6 december 2013 23:00

 


Regi: Gonzalo López-Gallego

Manus: Chris & Eddie Borey

Medverkande: Sharlto CopleyJoseph Morgan, Erin Richards mfl.

Produktionsbolag: Atlas Independent/852 Films/Speranza13 Media

År: 2013

Längd: 102 min

Land: USA

Svensk åldersgräns: Ej bedömd, troligen 15

IMDB: http://www.imdb.com/title/tt2071550/

 

Hur hårt du än festat har du troligen aldrig vaknat upp i en massgrav med minnesförlust. Det är just det som händer mannen som senare identifieras som "Jonah". Efter att ha blivit räddad från graven och ha stött på en grupp personer även de utan minnen måste Jonah försöka lista ut vad som egentligen hänt - och varför är datumet 18/4 inringat med rödpenna i alla kalendrar?

 

Jag tyckte att Open Grave hade en spännande premiss, men det var när jag felaktigt trodde att filmen skulle handla om Jonahs flykt från dödsfällan ifråga. Sammanlagt spenderas väl cirka fem minuter av filmens speltid i graven och det som hade kunnat bli en intressant konceptfilm blir istället standardutförande 1a. Beslutet att använda minnesförlust som berättarteknik hade funkat mycket bättre med en ensam karaktär än i grupp. Vi har helt enkelt sett det här för många gånger förr. Tvivel om vem man kan lita på, talanger som återupptäcks och så vidare. Det kan göras bra om man bryter upp konceptet och gör något nytt av det, men Open Grave blir sorgligt förutsägbar för den som sett en skräckfilm från de senaste 15 åren eller så.

 

Nåja, även om jag är besviken på manuset måste jag erkänna att det här är gott hantverk. Sharlto Copley är riktigt bra i huvudrollen med sitt härjade uttryck. Det ska bli kul att se om han kan rädda den amerikanska remaken av Oldboy (2013) undan skämskuddeterritoriet, även om jag inte har några större förhoppningar på det. Resten av skådespelarna gör sitt jobb, varken mer eller mindre, men det som lyfter Open Grave en smula är det snygga fotot. Det påminner mig inte så lite om en mer ödslig version av stilen i 28 Days Later (2002), det vill säga korrekt användande av digitial film för autentisk effekt.

 

Open Grave duger som underhållning om du inte har något bättre för dig, men jag måste säga att jag är ganska besviken på den bortkastade potentialen.

 

Betyg: 2+ är det inte dags att berätta historier ur ett nytt perspektiv nu, skräckgenren? av 5 möjliga

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulf - 9 februari 2022 16:23


  The End Of An Era - Sista posten på Bloggplatsen   Allt har ett slut brukar det heta och så även min tid här på Bloggplatsen. I och med nyårets stora skräckupplevelse nära hela sajten låg nere under närmre en veckas tid för mig tog jag beslu...

Av Ulf - 7 februari 2022 18:40

Linda hatar allt, Ulf är trött och frustrerad på att bli avbruten och Matti har ingen penis som bakgrundsbild den här veckan. Läget bland trupperna kunde alltså varit bättre för general Gustaf, som förgyller tillvaron med sin bästa Henke Larsson-im...

Av Ulf - 4 februari 2022 20:52

Regi: Guillermo del Toro Manus: Guillermo del Toro & Kim Morgan (baserat på William Lindsay Greshams roman) Medverkande: Bradley Cooper, Rooney Mara, Cate Blancett mfl. Produktionsbolag: Fox Searchlight Pictures/Double Dare You/TSG Entertainm...

Av Ulf - 2 februari 2022 18:17


  Regi: Reinaldo Marcus Green Manus: Zach Baylin Medverkande: Will Smith, Aunjanue Ellis, Jon Bernthal mfl. Produktionsbolag: Star Thrower Entertainment/Westbrook Studios/Keepin’ It Reel År: 2021 Längd: 144 min Land: USA Svens...

Av Ulf - 31 januari 2022 20:02

Linda är sjuk – igen! Frågan är om det var Darkman som var i farten eftersom Linda absolut inte kunde förstå varför veckans titelkaraktär heter som han gör. Det gör hur som helst att de tre medlemmarna med Y-kromosomer får hålla ställningarna...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18 19
20
21 22
23
24
25
26 27 28
29
30 31
<<< December 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Ovido - Quiz & Flashcards