Alla inlägg den 8 september 2013

Av Ulf - 8 september 2013 20:58

 

Som alla andra grabbar hade jag extremt spretig musiksmak innan tonåren kickade in. MTV stod på dagarna i ända och det var väl egentligen lättare att definiera vad jag inte gillade än vad jag tog till mig. MTV var Gud, amen. När jag hade fyllt tolv började dock min musiksmak dra åt vissa håll. Jag upptäckte Led Zeppelin, The Beatles och svensk trallpunk. "Problemet" var bara att de här var band som slutat spela sedan länge. Det kom inte något nytt och när man betat sig igenom en musikkatalog tillräckligt många gånger vill man ha lite förnyelse. En decembermorgon 1995 hittade jag till sist ett band som jag kunde kalla "mitt" - Therapy?

 

Therapy? hade rönt stora framgångar under 1995 med singlarna Stories och Loose, men det spår på plattan som gjorde störst intryck på mig var covern på Hüsker Düs Diane. Efter att jag hade sett videon gick jag raka vägen ner till den lokala skivhandlaren och införskaffade mig skivan Infernal Love. Det är än idag en av mina favoritskivor, inte minst på grund av hur fruktansvärt mörk den är. Medan de flesta andra skivor har ljusglimtar här och där är Infernal Love, med undantag för tidigare nämnda Loose, nattsvart rakt igenom. När sångaren Andy Cairns upprepar frasen "There is a light at the end of the tunnel" om och om igen på sista spåret förväntar vi oss att ljuset är ett mötande tåg. 

 

Även fast jag hade hört Diane innan på dagen fick jag en käftsmäll när jag lyssnade på albumversionen. MTV hade sin vana trogen kört en censurerad version av videon innan klockan 22:00 på dygnet och utelämnat den mest fruktansvärda raden i texten - efter en förvisso hotfull men ändå inte alltför övertydlig början väser Cairns: "Or I think I'll just rape you and kill you instead..." Och det är här, med musiken och bilden tillsammans, som Therapys? cover slår originalet på fingrarna. Cairns borde slå sig på skådespeleri. Seriöst. Titta på killen. Hans sätt att röra sig, gå in i rollen. Jag ryser av både beundran och äckel varje gång.

 

Dessvärre fanns ingen högkvalitetsversion av den oklippta versionen på YouTube, men den klippta går helt enkelt inte att jämföra.

 

Artist: Therapy?

Låt: Diane

Album: Infernal Love

År: 1995

 

 

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4 5
6
7 8
9
10
11 12
13
14 15
16
17
18
19
20 21
22
23
24 25 26 27 28 29
30
<<< September 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Ovido - Quiz & Flashcards