Alla inlägg den 7 september 2013

Av Ulf - 7 september 2013 14:08


Regi: Zal Batmanglij

Manus: Zal Batmanglij & Brit Marling

Medverkande: Brit Marling, Alexander Skarsgård, Ellen Page mfl.

Produktionsbolag: Scott Free Productions

År: 2013

Längd: 116 min

Land: USA/Storbritannien

Svensk åldersgräns: Ej bedömd, gränsfall mellan 11 och 15

IMDB:http://www.imdb.com/title/tt1869716/


The East, en grupp miljöaktivister och/eller ekoterrorister, hamnar på många storföretags radar när de genomför spektakulära hämndaktioner mot privata intressen som inte tar sitt ansvar för miljöförstöringen de orsakar. Sarah, en före detta FBI-agent, rekryteras av ett privatägt säkerhetsföretag för att infiltrera gruppen. Snart upptäcker dock Sarah att det här med lojaliteter är något ganska flytande.

 

Jag hade inte hört talas om den här filmen innan den landade i min Dropbox. Den hade helt smugit sig under min radar trots bra skådespelare som Ellen Page och Alexander Skarsgård och ett intressant ämne. Zal Batmanglij & Brit Marling har skrivit en intressant historia som jag ändå känner kunde ha blivit så mycket mer. Problemet med The East är att för varje intressant grepp den tar så missar den att utveckla i princip alla. Ekoterrorism är i sig ett mycket intressant ämne - framförallt i vår tid av Snowdens, Mannings och BP-skandaler (we're sorry...), men The East missar i viss mån att problematisera ämnet tillräckligt. Å ena sidan vill de flesta normalt funtade människor att miljöbovar ska ställas till svars, å andra sidan är det frågan hur långt vi vill och kan gå för att få det att hända? När The East presenterar det här moraliska dilemmat blir det på sin höjd lite skarpa ord och sen sitter alla snällt i båten.

 

Skarsgård spelar gruppens ledare och gör som vanligt en bra roll. Jag tror faktiskt inte jag sett honom göra en dålig skådespelarprestation någonsin, även om jag inte gillar allt han är med i. Ellen Page, denna underbara skådespelerska, har inte jättemycket att jobba med i den här rullen, men även hon gör sällan eller aldrig en dålig roll. Huvudrollen innehas av Brit Marling, ena halvan av författarduon bakom manuset. Hon är helt okej, men jag hade önskat att hon och Page hade bytt plats. Jag tror att en redan välspelad film då skulle blivit ännu bättre på nämnda område.

 

The East ligger hela tiden och balanserar mellan att vara något bra till att vara något riktigt bra. Problemen med bristande ifrågasättande gällande manusets moraliska aspekter och en ojämn berättarstruktur gör dock att jag "bara" kan ge den en stark trea. För er som är intresserade av ämnet kan jag ändå rekommendera den. För er som är intresserade av film rent generellt finns här också saker att titta på, så som utsökt foto och den mycket kompetenta regin.

 

Betyg: 3+ att som regissör ha "Batman" i sitt efternamn förpliktigar av 5 möjliga


Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4 5
6
7 8
9
10
11 12
13
14 15
16
17
18
19
20 21
22
23
24 25 26 27 28 29
30
<<< September 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Ovido - Quiz & Flashcards