Alla inlägg den 12 maj 2013

Av Ulf - 12 maj 2013 19:47


Regi: Paul Verhoeven

Manus: Edward Neumeier & Michael Miner

Medverkande: Peter Weller, Nancy Allen, Ronny Cox

Produktionsbolag: Orion Pictures Corporation

År: 1987

Längd: 102 min

Land: USA

Svensk åldersgräns: 15

IMDB: http://www.imdb.com/title/tt0093870/

 

Eftersom Paul Verhoevens moderna science fiction-klassiker får en remake nästa år (med Joel Kinnaman i huvudrollen av alla människor) tog jag en titt tillbaka på en av mina barndomshjältar. RoboCop var lite som ett Kinderägg - tre önskningar i en. Han var polis (coolt), robot (coolare) och kunde snurra sin pistol som västernhjältarna gjorde (coolast). Men hur har den snart 30 år gamla rullen åldrats? Ganska väl, måste jag säga.

 

Paul Verhoeven är främst känd för sina cyniska framtidsvisioner som exempelvis denna och Starship Troopers (1997). Det mest skrämmande med hans visioner är att de blir mer och mer trovärdiga, om än inte i lika extrema former. RoboCop utspelar sig i ett framtida Detroit där brottsligheten är skyhög. När polisen Murphy blir skjuten under ett uppdrag blir han ofrivillig testperson för storföretaget OCP och deras satsning på en cyborgpolis. Murphy undergår invecklade operationer och får sitt minne raderat och ersatt med en programmerbar dator. Vad OCP:s höjdare inte vet är att vissa minnen undgick raderingsprocessen...

 

Jag vet inte riktigt hur man säljer in en sådan här idé till ett filmbolag, men jag är glad att manusförfattarna lyckades. RoboCop är på ytan en ganska standardiserad actionrulle om än med en riktigt häftig huvudperson. När man skrapar lite på ytan hittar man dock det som Verhoeven gjort sig mest känd för - samhällskritik och då främst riktad mot militarisering, kapitalism och privatisering. Samma tema går igen i hans senare filmer, inte minst i tidigare nämnda Starship Troopers. Det faktum att vi lever i vad som verkar vara privatiseringarnas guldålder har inte gjort RoboCop daterad utan snarare än mer aktuell idag än när det begav sig. Det är också därför jag är orolig för remaken nästa år. Kommer man överhuvudtaget att beröra de underliggande teman som filmen har utan låta det stanna vid nostalgisk action? Den som lever får se.

 

RoboCop håller således fortfarande. Det är action med hjärna och hjärta som vi inte ser så mycket liknande av idag. Skådespelarna är okej, men att säga något annat än att det är manus, regi och specialeffekter som spelar huvudrollerna vore att ljuga. Jag önskar verkligen att Verhoeven återvänder till science fiction-facket snart. Han är vad jag brukar kalla för "den tänkande människans James Cameron".

 

Betyg: 4 direktiv av 5 möjliga


Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4 5
6
7 8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Skapa flashcards