Alla inlägg den 31 mars 2013

Av Ulf - 31 mars 2013 21:05

 

 

Regi: Don Coscarelli

Manus: Don Coscarelli (baserat på David Wongs bok med samma namn)

Skådespelare: Chase Williamson, Rob Mayes, Paul Giamatti mfl.

Produktionsbolag: M3 Alliance/M3 Creative/Midnight Alliance mfl.

År: 2012

Längd: 99 min

Land: USA

Svensk åldersgräns: 15

IMDB: http://www.imdb.com/title/tt1783732/

 

Som alla andra har jag mina dagliga små ritualer; saker som blivit så pass vardagliga att man inte tänker på att man gör dem längre. En av dessa är att varje dag, vardag som helg, kolla in dagens artiklar på Cracked. En av skribenterna för Cracked heter David Wong och för några år sedan släppte han sin bok John Dies At The End efter några år som onlinetext. Givetvis var jag tvungen att läsa den och precis som Wongs artiklar var den fruktansvärt rolig. Jag var däremot lite tveksam till hur man skulle kunna översätta Wongs galenskaper till film. Wongs ordvrängande till prosa passar bra till dialogen i Coscarellis filmatisering, men dessvärre fungerar inte resten av manuset lika bra.

 

John Dies At The End (John) handlar om en ny drog kallad Soy Sauce, och vad konsekvenserna blir när folk börjar använda den. När John, sångare i bandet Three Armed Sally, testar Soy Sauce börjar han se saker som inte borde finnas där. För att göra saken än värre börjar tid, rum och till och med liv bli väldigt relativa begrepp för John. Samtidigt försöker David dels hjälpa sin "avlidne" vän och dels försöka förstå varför Jorden plötsligt hotas av en invasion av varelser från en annan dimension. Allt leder tillbaka till Soy Sauce.

 

Som ni märker av den något förvirrade synopsisen är det här ingen lätt film att sätta fingret på. Polaren jag såg den med beskrev den som "The Matrix på svamp" och det är en beskrivning lika god som någon annan. Det är total galenskap och däri ligger också problemet - medan boken hade ett lika knäppt narrativ gav den desto mer tid åt att utforska karaktärerna, de metafysiska koncepten och för den sakens skull storylinen. För mig som läst förlagan var det ganska enkelt att hänga med, men jag vet inte riktigt hur bra John hade fungerat som film om jag inte hade haft förkunskapen. Paradoxalt nog är den på samma gång ytligare och mer komplex än texten den baseras på. Det är helt enkelt en helt för jävlig bok att filmatisera! Jag skulle hellre sett den som en tv-serie då den kunde ha gett desto mer tid åt allt den skulle behöva ge tid åt.

 

Skådespelarmässigt fungerar John helt okej, även om det är Paul Giamatti som spelar skjortan av huvudrollsinnehavarna i sin ack så lilla biroll. Om jag hade varit casting director skulle jag hittat en roll till Giamatti i alla filmer. Så bra är han.

 

Sammanfattningsvis är John, trots sina problem, en film som ligger klart över medelbetyg. Jag skulle dock rekommendera att du läser boken först. Dessutom, när du ändå är på det, gör Cracked till en vana du med. Det finns ingen annan sajt på nätet där du lär dig fler roliga faktoider per dag.

 

Betyg: 3+ köttmonster av 5 möjliga



Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4 5
6
7 8 9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30 31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Skapa flashcards